• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Morning vänner.
Jag har en så kallad puck från telia som jag kopplar in i datorn när jag skall gå ut på internet, ibland har jag svårt med mottagning så jag skulle vilja få upp en anten på taket, hur gör man då?
Var kopplas den?
Var kopplas pucken?
MVH KEJO
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Internet

Morning fra Danmark. :music-icon:
Jeg bruger altid mobilt bredbånd modem - og kun det.
Stationært anvender jeg staniol' parabol for der ved jeg hvor nærmeste 3G sendermast er, og får omtrent 0,3 mBit mere med staniol' parabolen.
Mobilt i husbilen er modemmet anbragt i tagluken.
Har også anvendt kort antennemast med modem påmonteret - men lidt besværligt.

Med TDC er der 98% dækning i Danmark, 3G / 2G - 60 / 40 % uden retnings bestemt (parabol).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Internet

Morning vänner.
Jag har en så kallad puck från telia som jag kopplar in i datorn när jag skall gå ut på internet, ibland har jag svårt med mottagning så jag skulle vilja få upp en anten på taket, hur gör man då?
Var kopplas den?
Var kopplas pucken?
MVH KEJO

Jag vet inte om det går att koppla extern antenn till ditt bredbandsmodem, men om ditt bredbandsabbonemang hos telia inte är bundet föreslår jag att du byter till Net1 istället. Se företagsforum.
Vi bytte nyligen och fick en trådlös router och en antenn som vi monterat på TV-antennröret på taket. Nu surfar vi trådlöst i husbilen precis som hemma. Vi kan använda flera datorer samtidigt. Täckningen är oxå bättre än telia i glesbygd, och hastigheten mycket bättre än med vår dongel (Huwaei) från telia.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Internet

Puck på taket och en 3G router under taket alternativt Net1 router i skåpet.
 

Bilagor

  • 3Gdongel.JPG
    3Gdongel.JPG
    67,1 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Internet

Hej Kenneth. Du kan använda en USB förlängningskabel o lägga stickan i takfönstret eller om du lägger stickan i en tät plastpåse kan du lägga den utanför.

Mvh Sanddammaren
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Internet

Måste det vara en aktiv förlängningskabel ( inbyggd förstärkare ) eller vanlig ?

Hälsningar
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Internet

Så kort USB kabel som muligt.
Det er ofte ikke nok i husbiler, så man kan anvende en HUB med forsterkning ( ekstra strøm ) eller en mobil bredbåndsrouter.
Jeg anvender det sidste med et 5 meter netkabel ( grøn ) til routeren og derfra ½ meter USB kabel ( rød ) til mobilt bredbånds modem.
Kunne også være trådløst til routeren men netkabel er hurtigere og sikrere.

39670d1305906225t-project1.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Internet

Det är inga som helst problem att använda 5 meters USB-förlängningskabel.

Signalförlusterna sker i antennkabel, inte i USB-kabel. Se bara till att dongeln kommer upp gärna på taket.

Jag har även märkt att i en aluminiumklätt bil (som din är väl också), är mottagningen mycket bättre när man sätter dongeln på insidan av fönstret. På kvällen när man stänger gardinerna, om de är aluminiserade, är det bra om dongeln är mellan gardinen och fönstret vid svag mottagning.

Hälsning
jyrki
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Internet

Hej Kejo!
Använder en Telia-dongel med 3m USB-kabel, dongeln lägger jag oftast längst fram i bilen på lämpligt ställe/riktning i förhållande till aktuell sändarmast (mottagn fungerar helt ok genom glasrutor, värre med karosspartier spec med mellanväggar inblandade).

Att få en mottagningsförbättring ytterligare genom att lägga dongeln på biltaket tror jag inte tillför något - i varje fall har inte jag kunnat konstatera någon som helst förbättring (ger max 1m högre dongelläge med fri sikt runtom, läge vid vindruta i rätt riktning mot sändarmast ger samma förutsättningar).
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Internet

Finessen med dongeln fast på taket och routern i skåpet under, är att vi har inga USB- eller nätverkskablar i bodelen. Vi kan köra PC, iPad, mobiler och dessutom dela med oss till grannarna. I 80% av fallen där vi står, är det Net1 routern som gäller och hittills har det aldrig blivit av med allmänt WiFi.
 

Bilagor

  • 3Gdongel.JPG
    3Gdongel.JPG
    79 KB · Visningar: 2
Toppen