• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet vid fricamping

F

F.d. 55939

Guest
Hejsan!

Hur löser ni internet när ni fricampar?
Inverter och hemmamodem/routern?
12 volts internet?

Vi vill streama film / netflix så mobiltelefon är inte aktuellt.

Väl mött
Christian och Maria
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Internet vid fricamping

Jag kör med internetdelning via min ipad mini med telia 20gb abb. Kan då även använda tex Netflix med Chromecast till tv.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Internet vid fricamping

Mobilen funkar utmärkt. Fast det hänger iofs inte på mobilen utan på nätet.

/M
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Internet vid fricamping

Då vi inte har någon fast uppkoppling alls hemma utan endast trådlöst så tar vi med samma router i husbilen, uppkopplingen är då som hemma fast givetvis beroende på täckning (finns inte alltid på platser vi brukar stå). Oftast fungerar det dock bra.
Hemma drivs den av en transformator AC/DC 230V - 12V 2A.
I husbilen ansluter jag den till ett 12V uttag via en transformator DC/DC 12V - 12V 2A. Det behövs ingen inverter, det ger bara extra förluster.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Internet vid fricamping

Har Net1 router med abbonemang Fritid - obegränsad surf, som bara kostar när det används, i HBn, samt telia Mobilt bredband bas, som också är ett kontantaboonemang, som alternativ där Net1 inte funkar.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Internet vid fricamping

Har Tele2 mobilt bredband hemma med modem/trådlös router som drivs av nätaggregat som ger 12V ut. Tar alltså hemmamodemet med i husbilen och kör direkt på 12V.

50GB/mån, 199:-/mån med seniorrabatt. Kostnad för 4G router tillkommer
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Internet vid fricamping

Router + SIM-kort laddat med tillräckligt "många" GB för film (räkna med ca 1 GB per film). Sen kan det vara bra med en antenn om man är ute och frikampar mitt i det fria... Jag brukar även spela in 30-40 filmer (hemma) på USB stickor i fall det regnar ute och att vi saknar uppkoppling.
 

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Sv: Internet vid fricamping

Har Net1 och deras router som går på 12 volt.
Valde deras nät eftersom de utnyttjar gamla NMT-nätet som ska ha bättre täckning i "obygden" än vad konkurrenterna har. Jag har bara haft det drygt en vecka och så jag har endast testat det en gång men blev då rätt besviken på täckningen. Vi stod i Malingsbo-Kloten området och hade mycket dålig uppkoppling med Net1 men fullt blås med Telias 4g via mobiltelefonen.
Jag måste väl testa på fler platser innan jag dissar Net1 men, som sagt, känner mig lite lurad.
Vad har ni andra Net1-surfare för erfarenheter?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Internet vid fricamping

Är helt värdelös på detta så ursäkta om frågorna är simpla :)

Läser jag rätt, på bsksidan så går min router/modem från Bredbandsbolaget på 12volt, kan det stämma?

Kan jag då använda denna?
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ontakter/12-v-adapter-med-8-dc-pluggar-p44791
--------------------------
Hejsan, ja det kan stämma. Det är många hemmagrejer med tillhörande trafo som går på 12V.
Kruxet är att de för det mesta kräver att spänningen inte skall vara mycket mer än just 12V.
Problemet vid batteridrift och som dessutom kanske laddas med bilens laddare när man man står still, är att spänningen är över 12V och kan överskrida 14V t.o.m. och det är inte säkert att hemmaprylar tål så hög spänning.
Det går ändå att lösa rätt lätt. Man skaffar en spänningsbegränsare som drivs av bilens batterier men som oftast kan ställas om mellan flera olika spänningar mellan 1,5V och upp till 12V. Det innebär att även om batterierna har högre spänning så släpper den inte ut mer än det man ställer vredet på.
Så när vredet står på 12V så har utgången det, även om batterierna har 14V.

Den som du länkar till är inte lämplig att använda. den är bara en sladd med ciggkontakt med säkring i ena änden och en apparatplugg i den andra så den släpper genom den spänning som finns i batterierna.

Det står........ "utan spänningsomvandling (endast genomgång)."

Den här funkar bra däremot. Det står lite underligt i beskrivningen av 12V ut och 24V drift, men det beror bara på att de kan inte garantera att det kommer ut 12v vid 12v drift för om batterierna ligger under 12V så transformerar den inte upp spänningen.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...2-och-24-v-aggregat-1-5-12-v-(dc)-24-w-p44128
Den ger 2 Amp. ut.

Om du klarar dig med en klenare så finns den här.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...llbar-12-v-adapter-1-5-12-v-(dc)-9-6-w-p44127
Den ger bara 0,8 Amp ut men det kanske räcker.


M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Internet vid fricamping

Vårt stora simkort passade ej i sambons Ipad.

Enklast blir nog att ta med sig hemma modemet, trådlöst från Bredbandsbolaget med fri surf utan begränsning :) och köpa Jankros förslag på spänningsbegränsare.
Vi ska iväg till helgen så jag ville ha igång det innan dess och detta känns som en snabb lösning.

Vill helst, iframtiden slippa ta med hela modemet till husbilen så vi mottager gärna förslag på routers/modem (förstår knappt skillnaden) där vi kan stoppa i vårt simkort från Bredbandsbolaget (stort simkort).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Internet vid fricamping

Har Net1 och deras router som går på 12 volt.
Valde deras nät eftersom de utnyttjar gamla NMT-nätet som ska ha bättre täckning i "obygden" än vad konkurrenterna har. Jag har bara haft det drygt en vecka och så jag har endast testat det en gång men blev då rätt besviken på täckningen. Vi stod i Malingsbo-Kloten området och hade mycket dålig uppkoppling med Net1 men fullt blås med Telias 4g via mobiltelefonen.
Jag måste väl testa på fler platser innan jag dissar Net1 men, som sagt, känner mig lite lurad.
Vad har ni andra Net1-surfare för erfarenheter?

Jag bor i Norrlands inland och tycker Net1 fungerar bra, även fast jag inte satt upp min externa antenn.
Kollar på svtplay utan problem.
Där jag bor har Telia ingen täckning alls.

Jag har även provat den i Sundsvall och runt Malmö och då fungerar den
dåligt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Internet vid fricamping

Vårt stora simkort passade ej i sambons Ipad.

Enklast blir nog att ta med sig hemma modemet, trådlöst från Bredbandsbolaget med fri surf utan begränsning :) och köpa Jankros förslag på spänningsbegränsare.
Vi ska iväg till helgen så jag ville ha igång det innan dess och detta känns som en snabb lösning.

Vill helst, iframtiden slippa ta med hela modemet till husbilen så vi mottager gärna förslag på routers/modem (förstår knappt skillnaden) där vi kan stoppa i vårt simkort från Bredbandsbolaget (stort simkort).

Lite förklaringar

https://sv.wikipedia.org/wiki/Router

https://sv.wikipedia.org/wiki/Modem

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mobilt_bredbandsmodem


Själv kör jag med en Dovado Tiny AC som Router, drivs med en 12V dc/dc adapter.
Som modem kör jag med ett Huawei E3276S.
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Internet vid fricamping

Om du kör adsl, så är det ett adsl modem och då kan du inte plocka med den (via telejacket), bara om du har mobilt bredband från Bredbandsbolaget 3g eller 4 g.
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Internet vid fricamping

Det är Bredbandsbolagets mobila 4g. Har haft det i husbilen men då kört det på 220v nu vill jag lösa detta via 12v (fricampar)

Helst vill jag även slippa bära runt modemet utan endast flytta kortet.
 
Toppen