• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet via satellit

F

F.d. 839

Guest
Hejsan,

Nu är allt klart beträffande installationen av sat parabola + internet.

Först en liten förklaring vad man behöver för att kunna använda internet i husbilen.

1. Teckna ett avtal med en provider.
2. Två stycken LNB (en för TV och 1 för internet som kallas för iLNB).
3. Satellit modem.
4. En trådlös router ifall man vill ha trådlös uppkoppling.
5. En satdisk minst 85cm i diameter.

Nackdel med kombination av TV - Internet man kan inte se på TV samtidigt som man surfar.

Fördel : man behöver inte längre söka efter ett öppet nätverk med WIFI vilket är olagligt på kontinenten. Första rättegången hölls i The Hague där en person som surfade fritt blev bötfälld för data stöld.

Sat disken (85cm) jag köpte är en dyrare variation (Crystop) men ska vara Rolls Royce bland satdiskar. Man kan tycka att det inte spelar nån roll men faktum är att Crystop har en bättre vrid mekanisme än andra märken därav priset som faktisk inte ligger mycket högre än Katrein, Alden osv.

För installationen använder man :

1. En automatisk parabola minst 85cm i diamter.
2. Kablar RX-TX.
3. Satellit controller (som söker satelliterna).
4. Ström omvandlare 12VDC --> 220VAC (300W) full sinus för modemet mm
5. En LNB för TV och en iLNB för internet.

Hela kalaset inklusiva moms och installationen gick på ca € 3500. Självklart måste man ha tillgång till television - och en sat mottagare vilket inte är medräknad i ovannämnd pris. Själva installationen tag 2 dagar, det beror på att satdisken ska limmas på taket och produktens anvisning att det ska torka i ungefär 24 timmar.

Jag kombinerade det hela med att skaffa internet till hemmet genom ett köp av ett Astra paket från SES Astra för € 525 i detta ingår, satdisken, sat modem, kablar RT-RX, iLNB. Fördelen med att skaffa paket för hemmet är att man förflytta modemet till husbilen. Vill du ej ha paketet för hemmet kan man använda modemet, kablar och iLNB i husbilen men det betyder att man inte har någon nytta utav sat disken m.a.o betalar man för sat disken men har ingen nytta utav den.

Jag har ett abonnemang med SES Astra i Nederländerna, priserna på uppkopplingen beror på vilken hastighet man vill ha, jag tog det högsta (snabbaste) uppkoppling vilket är 1024kb/sec för € 49/månaden med nästan obegränsad nedladdning. Företaget påstår i sin reklam att det är obegränsad nedladdning men missbrukar man systemet kommer dom att minska på hastigheten. Satelitten som används för att surfa internet är Astra 3 (23.5°E)

Jag vill påpeka att det finns billigare system men var försiktig med att skaffa ett sådant system vilket kan betyda att det är endast ett "one way system" vilket innebär att man kan tag emot signalen från satelliten men sändning sker via en telefon i husbilen blir det då via en GSM eller GPRS. Ett "two way system" innebär att man tag emot och sänder informationen via satelliten.

Förutom TV och internet har jag även skaffat mig ett VOIP (Voice Over Internet Protocol) vilket innebär att man abonnera sig på ett visst system i mitt fall blev det hela världen viket kostar € 16/månaden. Samtalen med detta system ringer man helt gratis inom Europa och € 0.02/min till resten av världen.

Ifall jag har missat något ni vill ha reda på så är det bara att fråga :).
 
Toppen