• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet utomlands?

Kerstin o Dan

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
16639
Medlemskap
2021
Vi ska åka utomlands... Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike ev Spanien och tänker oss vara ute några månader. Hur gör vi med internet uppkopplingen? Det verkar som om ni här i HB klubben så lätt kommer ut på nätet, det vore ju så bra att kunna läsa om alla andra som gör liknande resor när vi är ute.
Vi har en iPhone 4 med Telenor abonnemang och en bärbar (men tung och stor) Toshiba dator.
Vi har varit runt och tittat på en större mobil och/eller platta men kostnaderna drar iväg och alla säger och rekommenderar olika lösningar....

Såå tacksamma för råd!!
Hälsningar Kerstin o Dan
 
T

Thomas75

Guest
Sv: Internet utomlands?

Finns det andra bra lösningar? Jag är inte Telenor kund.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet utomlands?

Jag har upplevt att alltfler ställplatser och quickstops vid campingplatser har fri WiFi. Med ställplatsappar som Mobil Life + är de lätta att hitta!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Internet utomlands?

Kontantkort går att komma över i de flesta länder i "telebutikerna" där man kan få hjälp med installationen. The Phone House är ett exempel. I Frankrike har det blivit väldigt svårt men senast idag pratade jag med en kompis som faktiskt hade lyckats med den bedriften. Det gäller bara att ha med sig en fransktalande person som är skriven i Frankrike i butiken.

Det har försports mig att NSA och liknande institutioner inte uppskattar användandet av kontantkort eftersom innehavarna kan bli för anonyma för dagens folkspionorganisationer. Man vill absolut veta vem kortinnehavaren är men med hjälp av en "bulvan" brukar det gå att ordna ändå, även i Frankrike.

Det räcker inte längre att uppge den gatuadress som husbilen står på eller en närliggande campingplats.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet utomlands?

Här är ett urval av ställplatser som har WiFi!
I själva verket är de betydligt fler än de som visas på denna karta.

image.jpg
Mobil Life + med urval av WiFi i norra Tyskland
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Internet utomlands?

Här är också ett alternativ, jag ska prova det nere i Europa i September https://se.holidayphone.com/products.html?fromCountrySelect=se&category_id=48

Har också införskaffat ett simkort från dem för att få internet utomlands i september. Ingår ett eget lokalt telefonnummer dit man ska åka och internet.
Taxan lät billigt om det funkar, 2 gb för 69 kr eller 4 gb för 109 kr i en månad (Kroatien). Går att fylla på med mer pengar på plats.
Tillkom sen 199 kr för kortet. Det kunde man väl ha köpt där men skönt att få instruktioner på svenska.
Jag återkommer också med resultaten av funktionen, om ingen redan vet hur det funkar på plats.

/Leif
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Internet utomlands?

Det finns nog ingen som slår Telenor när det gäller surf! Att ringa vanliga telefonsamtal är inte så dyrt längre, i varje fall inte för oss som inte är maratonpratare.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet utomlands?

Vi som har Foggkortet kvar kan använda det i Danmark, Storbritannien, Irland och inte minst i Österrike.
 

Lasse&AC

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
13640
Medlemskap
2024
Sv: Internet utomlands?

Måste få hjälp av Er som vet hur det fungerar.
Står nu på en ställplatz i Prag med internet men mycket segt.

För att ha egen wifi har jag en Huawei 5776 + Telenor kort men när jag slår på Huawein så kommer välkommen och sedan No service.
Provade hemma på Öland fungerade både med dator och platta.
Vad gör jag för fel???

Hoppas på hjälp
Lasse
 

NaBa

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Klippan
HBK-Nr
13300
Medlemskap
2024
Sv: Internet utomlands?

Telenor erbjuder medlemmarna i Husbilsklubben.se ett avtal om mobilt bredband för användning utanför Sveriges gränser men inom i avtalet angivna länder.
Läs mer i bifogade dokument.
Telenor-Avtal för Husbilsklubben.pdf


Har du aktiverat Telenor enligt ovan.
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Internet utomlands?

Just hemkommen från en Europarunda(Polen-Tyskland-Italien-Österrike). Visst finns det Wifi på väldigt många campingar, men så fort "en söt unge"(förstå ironin :D) slår på sin platta och börjar streama musik/film så är de andra campinggästerna "rökta". Lyckades sporadiskt koppla upp oss.... Mcdonalds har förresten gratis wifi på de flesta av sina(men man riskerar ju fetma :cool:).

Hoppas dessa j-a roamingavgifter verkligen försvinner 2017!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet utomlands?

Tur att de "söta ungarna" är morgontrötta så att man åtminstone kan läsa morgontidningen!

I väntan på 2017 kan man i alla fall konstatera att flertalet ställplatser numera har WiFi.
Krångel med diverse kontantkort tillhör som tur är en förgången tid.
 
Toppen