• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Internet till IPad i EU

Ulf och Gunvor

FD HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12043
Medlemskap
2023
Vad har ni för bra och billiga lösningar för surf i EU?
Vi åker i vår till Danmark, Tyskland, Holland, Belgien och Frankrike och söker ett alternativ att surfa på i dessa länder. Enligt min nuvarande leverantör kommer det att bli oerhört dyrt och vill därför få hjälp av Er alla som har erfarenhet av dessa länder.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet till IPad i EU

Eftersom dataroaming är avbockat under inställningar från början finns ingen risk för höga kostnader utomlands, det går helt enkelt inte att koppla upp sig.

Det bästa tipset om man vill koppla upp sig utrikes är via WiFi som blir alltmer utbrett på ställplatser, campingar och köpcentra. Tyvärr är hastigheten låg under "rusningstid".

Ett annat tips är att installera appar som inte kräver uppkoppling som tex navigeringsappar (iGO), ställplatssökning (Mobil Life +) och app för intressepunkter med text (och bild) (POIViewer).

I Danmark, Norge, Österrike, Irland och UK använder man Foggs simkort. Det simkortet fungerar även på hemmaplan och är billigare än övriga operatörers.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

I Frankrike använde jag Orange Lets Go kontantkort 8E med enbart Internet som jag köpte i en Orangebutik.
Dessa kan man sedan fylla på via nätet eller i butiken med 10E för 1G och stannar man längre finns det större datamängder.

OBS APN orange.fr och User orange Password orange

De kan inte detta i butiken om det inte är en större specialbutik!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag glömde nämna att man i Mobil Life + kan ställa in på ställplatser med WiFi (Hotspot) för att försäkra sig om uppkoppling. Appen fungerar offline och i texten brukar det framgå om WiFi är gratis eller inte.

image.jpg

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag glömde nämna att man i Mobil Life + kan ställa in på ställplatser med WiFi (Hotspot) för att försäkra sig om uppkoppling. Appen fungerar offline och i texten brukar det framgå om WiFi är gratis eller inte.

Visa bilaga 80870

Anders! Sätter man på Hotspot då "slår man ut" alla andra ställpatser som saknar Hotspot. Det kan skapa problem då närmaste "Hotspot" ställe kan ligga flera mil från där man befinner sig. Man missar alla andra ställplatser osv... Nästan bättre att inte ha den på, bättre att observera symbolen på nedersta raden, längst ut till höger...

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag håller med dig, man utesluter allt annat. Min tanke är att man kan se det ändå på nedersta raden, sen är det upp till var och en... : )

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Ännu en operatör som upphör med sin tjänst!

Uppköpt och återkommer i ny skepnad?

Vet du några detaljer ?

Ser att deras hemsida säger att de sålt slut, tillbaka om ett par dagar.

Jag använde dem i höstas, 500mb plus 25 minuters samtal inom Europa per dygn för 3€ är helt ok. Fungerar bra om man är noga med APN.

Laddade 20€ idag, via Vodafone.it och det gick bra. hoppas jag kan utnyttja dem när jag åker ut om ett par veckor.( Ladda kontot via Vodafone.it kostar inget, men man måste använda Paypal. utländskt kreditkort blir nobbat.)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er en lenke til en pdf fil på Dropbox bak here - innholdet er på engelsk og forklarer endel av de italienske meldingene en vil motta og et par feller som kundene kan ramle i, slik som dobbel belastning på iphone og €60 pr. mnd maks belastning. Med €3 pr dag stopper det etter 20 dager :rolleyes:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det verkar som om trafik för 5€ ingår i kortkostnaden. Kostnaden per dag är 3€ med max 500 MB per dag.

Om man lägger till 25€ för datatrafik kan man alltså använda kortet under 10 dagar med datavolymen 5 GB för 64€ plus 3.90€ i laddningsavgift.

Om jag räknat rätt skulle detta bli ca 120 kr/dag för ynka 0,5 GB vilket är snudd på ocker!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

120:-/dag med 0,5 GB är ej acceptabelt. Risken är att kortet försvinner från marknaden ganska fort! Wifi verkar vara det enda vettiga (gratis) än så länge. Näst bäst torde vara lokala SIM-kort. Vad säger ni andra?

F

F.d. 52943

Guest

Om man åker runt i flera europeiska länder under begränsad tid, och vill ha möjlighet att kolla mail och surfa då och då, kan det vara ett alternativ. 500 mb räcker för några timmars surfande per dag, men naturligtvis inte för att streama film eller tv.

50 sms och 50 min telefoni per dag ingår också. 3€ per dag debiteras bara för de dagar man kopplar upp sig.

Vi använde det i holland, belgien, frankrike och tyskland under 3 v i somras. Funkar i 47 länder - lite billigare i Italien.

Inget reapris, men ett bekvämt sätt att kunna koppla upp sig vid behov utan att behöva käka hamburgare på MacDonalds, eller oroa sig för roamingkostnader, eller spendera tiden på att försöka köpa/registrera lokala kontantkort i varje land.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vid en första anblick ser det ut som att kortet skulle räcka i 39/3 =13 dagar vilket hade varit överkomligt. Förhoppningsvis kan kortet användas nästkommande år om man tankar ned nytt belopp inom ett år, vilket drar ned kostnaden betydligt. Förutsättningen är att operatören har kvar erbjudandet vilket inte alls är säkert.

Min förhoppning är att EU beslutar om borttagande av roamingavgifterna, då slipper man besväret och kostnaderna med ett föråldrat system.

F

F.d. 52943

Guest

Vid en första anblick ser det ut som att kortet skulle räcka i 39/3 =13 dagar vilket hade varit överkomligt. Förhoppningsvis kan kortet användas nästkommande år om man tankar ned nytt belopp inom ett år, vilket drar ned kostnaden betydligt. ..........

Min förhoppning är att EU beslutar om borttagande av roamingavgifterna, då slipper man besväret och kostnaderna med ett föråldrat system.
Avsnitt ett: Läst - ej förstått. Liksom de flesta kontantkort måste det fyllas på en gång om året.
Avsnitt två: Håller naturligtvis med om denna fromma förhoppning.

Toppen