• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet-telefoni Bra-dåligt?

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Har sökt i forumet efter Skype men hittar mest "Skype-problem".
Utgångsläget är att jag via min WIFI-antenn kan koppla upp mig till en trådlös router med minst 2Mbit/sek(?).
Fungerar Skype så det är något jag bör satsa på?
Finns det något alternativ?
Behöver man en speciel telefonlur till datorn eller går det med ett headset med mikrofon till?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Internet-telefoni Bra-dåligt?

Hej.

Vi är några som har ventilerat Skype-problem men är en mycket liten minoritet. Skype fungerar normalt sett alldeles förträffligt.

Jag ringer inte med Skype så din fråga om speciell telefonlur kan jag inte. Vid vanligt Skypande duger en enkel mikrofon och de inbyggda högtalarna i datorn. Headset är bättre.

/Knausen
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Internet-telefoni Bra-dåligt?

Hej på Dig Robert. Har kört med Skype i många år både med eget telnr och enbart med Skype. Har mycket blandade känslor med Skype.

Mitt telefonnr med Skype håller jag på att fasa ut. Det har funkat ibland men mest INTE. Rekommenderar att ha minst 2 på linan. Men Dator till Dator funkar det ganska bra. Har även använt telefon direkt på Bredbandet UTAN Dator. Funkar "kanske" ibland.
Har nu återgått till "vanlig" telefon. Du får gärna ringa mig om Du har frågor om "mina problem".
Hls från din Granne/Kurt.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Internet-telefoni Bra-dåligt?

Vi har nu använt Skype 8,5 månader i hela Europa samt Marocko. Vi kopplar oss till webben via trådlös internet med USB-adapter och olika antenner beroende på nätets styrka.
Skype har aldrig varit ett problem. Fungerar till 99% utmärkt. Skype själv rekommenderar 380kB hastighet, vilket är väl under de 2Mbit som du nämner.
Jag har provt med 64kB, (vanlig telefonlina med modem), då var det sämre.
Vi använder laptop'ens egna högtalare & mikrofon. Vill inte släpa med oss så mycket grejer.
Hälsning jyrkla/274
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Internet-telefoni Bra-dåligt?

Hej.

Eftersom jag bor i Frankrike men har familj o släkt i sverige så använder jag skype dagligen.
jag har ett 031 nr kopplat til skype och hittils så har jag ej haft problem med detta.

ej heller har jag haft strul med skype till fasta nätet. någon gång har ljudet varigt burkigt men då e de bara att koppla ner o ringa upp igen.. o det besväret kan man ta när man ringer för ca 17 öre i minuten istället för 5,50 som det e med en mobil. mycket nöjd skype användare sedan många år...

MvH
Fredrik

ps
använder ett vanligt headset med mic o lur..
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Internet-telefoni Bra-dåligt?

Stora fördelen med Skype är då man ringer från utlandet. Kostnaden är då mycket lägre än med annan telefoni.

Att ringa inom sverige ger inte någon större vinst om man inte ringer dator till dator då det är gratis.

Sven-Åke
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Internet-telefoni Bra-dåligt?

Våra erfarenheter är enbart positiva.
Vi ringer antingen från dator till dator eller från dator till Skypetelefon.
Använder antingen headset med mikrofon eller högtalare och mikrofon i webbkameran. Allt fungerar klanderfritt även över pölen till Los Angeles.
Har även suttit i telefonkonferens där vi varit 8 st uppkopplade samtidigt utan minsta lilla besvär för någon av oss.

:) Hälsningar
Mona & Kjell
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Internet-telefoni Bra-dåligt?

Tack för alla tips.
Kanske flera har erfarenheter av Internet-telefoni VOIP.

Är det så att man i Skype:s fall ringer gratis Skype-till-Skype men betalar för Skype-till-fasta nätet?
Någon fast kostnad eller är det en tidstaxa?
Några säkerhetsproblem, t ex risk för att få in oönskad kod i datorn? (obotligt paranoid vad gäller datavirus, gärna hängslen, livrem och säkerhetsnål ;-)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Internet-telefoni Bra-dåligt?

Hej igen Robert. Ryktesvägen har jag hört att inte ens Polisen kan knäcka Skypes Kod. Så brottslingar använder sig tydligen av Skype när dom skall råna banker o.s.v.
Vet ej om det ligger någon sanning i detta men det brukar väl vara någonstans mittemellan??
Vidare med Skype:
Sedan kan man köpa ett abonnemang för 12 mån. eller tre. Man kan också betala i förskott 100:- för samtal osv. Om Du går in på Skype.com så kan Du läsa om detta. Hls från /kurt.
 
Toppen