• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet på rundresa?

F

F.d. 4495

Guest
Hej!
Hur gör man enklast med Internet när man reser runt i Europa? Kan ju inte skaffa kontantkort för varje land man är i... eller ska man strunta i att ta med datorn och leta efter Internetcaféer?
Mvh Katarina
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Internet på rundresa?

Mange klarer seg med de frie WI-FI som en kan finne rundt steder som McDonald, andre skaffer kontaktkort i enkelte land - andre land er nesten umulige. Er det viktig med internet rundt i Europa så kan en investere i satellitt internet, det som er minst kostbart - men som ikke dekker Norge-Sverige er tilbudet fra IPcopter - mobile internet communication - de har et par tilbudspakker som kan passe mange. Et dyrere alternativ gir også internet i store deler av Norge og Sverige, dette kan leveres av JR-Larmsystem (finnes i HBK företaksforum), de benytter Astra2Connect (som bruker Astra-3 satellitten).
 
F

F.d. 4495

Guest
Sv: Internet på rundresa?

Tack för svaret! Ska man ha mobilt bredband i datorn för att kunna utnyttja WI-FI? Eller behöver man förbereda datorn på nåt annat sätt?
/Katarina
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Internet på rundresa?

WI-FI er det samme som WLAN - dvs trådløst nett, de fleste har dette i sin laptop. Mange som stoler på disse frie "hotspots" skaffer et eksternt trådløskort med sterk antenne - det finnes flere tråder om dette i forumet.
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Internet på rundresa?

Hej! Ni har fått bra svar redan, vill bara stämma in och säga att ta definitivt med datorn! Trådlöst internet finns lite här och där, på ganska många campingar t.ex., men som sagt ibland också på McDonalds eller andra ställen. Ibland ingår trådlöst internet i campingavgiften och ibland får man betala extra, men det brukar inte vara så dyrt. Vi kan också säga att vi letade efter kontantkort i några länder utan att få tag på det...

Helena & Peter
www.freedomtravel.se
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Internet på rundresa?

Hej vi installerade föjlande paket på vår bil innan förra sommaren och det fungerade perfekt, bara åka in på närmast McDolnads parkering och koppla upp sig. Det är inte världens snabbaste med det fungera bra.

/ Tommy L
 

Bilagor

  • WIFI-antenn-11.jpg
    WIFI-antenn-11.jpg
    21,2 KB · Visningar: 1.240

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Internet på rundresa?

Hej vi installerade föjlande paket på vår bil innan förra sommaren och det fungerade perfekt, bara åka in på närmast McDolnads parkering och koppla upp sig. Det är inte världens snabbaste med det fungera bra./ Tommy L

Jag har också installerat förstärkaren från Trådlöst och man blir förvånad hur många trådlösa nätverk som man kommer åt. Många oskyddade.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Internet på rundresa?

Hei Knut! Det ser ikke billig ut å ta ned internett via sattelitt. Anlegget til IP=copter koster 1500 euro (pluss montering?), den nødvendige startpakken 450 euro i tillegg. Og når du har brukt opp de 100 dagene tilkobling som ligger i startpakken, koster abonnementet 30 euro per kvartal, altså 120 pr år. Skjønt jeg må jo innrømme at årsavgiften for mitt abonnemnt hjemme er høyere. Har du ikke kommet over et rimelige opplegg? Mvh!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Internet på rundresa?

Jeg lastet ned monteringsinstruksen for det automatiske anlegget til € 1500 - meget enkelt å montere selv. Beste prisen for de fleste er bruk av 100 dagers pakkene som er holdbare i 2 år. En kan fordele disse 100 dagene utover en periode på 2 år, om en bruker nettet 5 min eller 23 timer på en dag koster det samme.

En "bonus" er at antennen kan brukes til vanlig TV også - fint hvis en ikke har en parabol fra før.

Den alternative portable løsningen med en antenne på 1 kilo er bare for dyr!

Astra2Connect - Filiago > Startseite er endel dyrere i bruk og benytter en endret Oyster parabol.

Helt enig det burde vært billigere i bruk - prisene burde være i nærheten av vanlig ADSL. At utstyret må koste noe mer enn en adsl-box er greit.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Internet på rundresa?

Hej Tommy-L!

Studerade ditt "paket" på Trådlösts hemsida. Stod inget om antennens längd. Du kanske kan ge mig ett ungefärligt värde???

Mvh Roadglider
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Internet på rundresa?

Efter att ha kört runt i Europa tre år med bara trådlöst och i år helt och hållet med mobilt internet med upplåst dongel + inköpta SIM-internet-kort måsta jag nog säga att det är behovet & bekvämligheten som styr....

Med mobil internet har vi nätet på ofta även när vi kör, lyssnar på svensk radio ofta,tittar på TV, kan kolla på HBK & olika informationssiter. Månadskostnaden är inte så väldigt mycket om man delar den med använda timmar.

Trådlös är gratis (efter lilla investeringen i början), inte alltid säkert att man kommer på nätet, lite oftare problem med hastighet (bandbredd).

Men vi har lämnat totalt tanken på Internet via parabol, dyr att investera, dyr att använda, man köper många års SIM-tid med de pengarna. Plus vikt givetvis ovanpå höjdökningen på bilen.

hälsning från Ferrazzano vid Italiens sydkust nära Bianco. Soligt och vackert vid havet fricampandes med massa italienare, tyskar och även en svesnk!

anita&jyrki.
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Internet på rundresa?

Hej

Kan någon svara på hur enkelt det är att få tag på SIM-kort till det trådlösa modemet?

Jag har fått veta, att det modemet jag råkar ha från Tele2 inte är låst, och därmed borde fungera med andra SIM-kort. Men var kan jag köpa dessa?
Vi skall till Italien med två tonåringar i sommar, och vi vill gärna ha tillgång till internet för husfridens skull.

Passar alla SIM-kort i alla modem, eller finns det någon teknisk begränsning eller krav på prestanda på kortet eller modemet?

MVH
Karianne
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Internet på rundresa?

Vi köpte SIM-kortet här i Italien från den statliga TIM. 100 timmar under en månad = 20€. Tänkte att de har säkert en god täckning, och så har det varit hittils. Överallt på nervägen på ostkusten till Sicilien var det inga problem. Affärerna finns överallt. Inga problem som helst.

Med du måste ändra inställningarna i dongeln "Profile management": APN = tim.ibox.it Allt annat lika än tidigare. Detta visste de i butiken när jag sade att vi har en egen dongel. (Tog med den i butiken och visade). Som tur kunde de lite engelska i den butiken i Genua.

Lycka till

jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.839
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Internet på rundresa?

Någon som köpt SIM kort i Frankrike för 3G?
Verkar vara lite snårigare och dyrare eller finns det alternativ till Orange?
 
F

F.d. 1974

Guest
Sv: Internet på rundresa?

Vi köpte SIM-kortet här i Italien från den statliga TIM. 100 timmar under en månad = 20€. Tänkte att de har säkert en god täckning, och så har det varit hittils. Överallt på nervägen på ostkusten till Sicilien var det inga problem. Affärerna finns överallt. Inga problem som helst.

Med du måste ändra inställningarna i dongeln "Profile management": APN = tim.ibox.it Allt annat lika än tidigare. Detta visste de i butiken när jag sade att vi har en egen dongel. (Tog med den i butiken och visade). Som tur kunde de lite engelska i den butiken i Genua.

Lycka till

jyrki


Hej vi sitter två familjer i Spanien och har försökt med flera Vodaphone för att köpa ett simkort till vår Svenska Dongel, men utan resultat alla säger att det inte går vi måste köpa nytt modem här. Men vi har läst tidigare inlägg och tror att det skall kunna gå med våra Svenska Telia modem som är upplåsta hemifrån. har du/ni någon ide om var/hur man ändrar parametrarna för Spanien.
Tack på förhand
DANNE
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Internet på rundresa?

SIM kortet for telefon og data er det samme! Problemet er at butikkene har ekstra fortjeneste ved salg av pakke med modem og kort. De fleste Vodafone butikkene er franchise- ikke en del av Vodafone. Kjøp en kontaktkort startpakke - mulig en må kontakte support om en ikke får i gang internet med en gang.

Valgte selv MAS-Movil - de selger ikke pakker! Desverre har de ikke en ekte flat-rate, men €0,03 pr. MB var for meg akseptabelt. Simyo skal ha en ekte flatrate i følge deres tyskspråklige side - med bedre pris enn Vodafone.
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Internet på rundresa?

Hej Roadglider!

Jag har för mig att den ligger runt 40cm, vår bil blev 3,5m hög med den p taket.

/ Tommy L
 
R

Roffe T

Guest
Sv: Internet på rundresa?

Hej Anita & Jyrki.
Där en sak till som vi bör diskutera på träffen
på High Chaparral 28-30 Maj.Jag och Gun-Britt
har bestämt oss att ta resan ner till Spanien
20/11-10.Behöver vi anmäla oss till detta redan
nu, än kan vi vänta tills vi träffas på High Chaparral.
m.v.h. Roffe T. 3230.
Rolf Thönnberg.:spinny:
 
Toppen