• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internet i Spanien

F

F.d. 8491

Guest
Jag har nu hittat en vettig lösning på mitt önskemål att ha tillgång till internet, då jag har behov, under vår vistelse i Spanien.

Vi är nu i Peniscola på camping Eden, där det finns Wiffi med låg och varierande kvalitet och till ett pris av 25 Euro/månad. Vi förkastade detta för vi blev bara irriterade när det inte fungerade.

Har nu skaffat ett kontantkort VODAFON men var också tvungen att köpa modemet trots att jag har ett olåst modem. Det fungerar bra och vi är än så länge mycket nöjda med hastigheten. Skype, Svensk radio, Hbk, bankärenden osv fungerar bra men det hinner inte riktigt med att ladda ner Svensk TV. Det blir stopp några sekunder under buffring.

Några data på modemet med kontantkort:

  • pris 59 Euro för modem och kort med 150 Mb på kortet
  • kortladdning 75 Mb = 19 Euro
  • dito 200 Mb = 39 Euro
  • dito 1 Gb = 59 Euro alla med 3 månaders giltighet
  • Obegränsat = 59 Euro men med en månads giltighetstid
  • Fungerar bara i Spanien. Blir dyrt annars sa säljaren
Sven-Åke

Ja just de väderrapport också::)
  • 28 grader i luften på dagen/ 18 på natten
  • 23 grader i medelhavet
  • 21 grader i poolen
  • molnfritt och sol
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Internet i Spanien

Allå vänner!

Var i Peniscola för några dar sedan, hittade en fri uppkoppling nere vid hamnen där vi kunde kolla mail och HBK.s hemsida. För tillfället står vi på en gata i Torrevieja där vi också är uppkopplade på ett oskyddat nätverk.

Nackdelen för oss är att vi får åka runt och leta var sådana nätverk finns men oftast räcker det med att ta en gata i ett bostadsområde, nära skolor eller vid Mac Donalds, restauranger eller andra samlingsplatser. Verkar vara så i de länder vi varit.

Fördelen är att det kostar gratis.

Ha de B&K
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Internet i Spanien

Vodafon fungerar bra. Vi brukar lyssna på Ring så spelar vi på lördagmorgnar. Kortvågssändningarna på lördagmorgnar har upphört !!

Vi har haft dålig internetsignal 2 dagar för några veckor sedan pga mastproblem i Barcelona.

En varning dock. När man skaffar Vodafon modem med kort i Spanien måste man var nog med att aktivera en bonus för annars surfar man med en väldigt dyr taxa. Har haft en del diskussioner med Phonehouse och support om detta.

Med Vodafon kontantkort köper man en pott Mb och förbrukar vid användning. Ex på förbrukning:
  • Samtal på Skype 3-4 minuter/Mb
  • Lyssna på radio 1 timme drar c:a 40 Mb
Sven-Åke
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Internet i Spanien

Vi är bara nere i 6-8 veckor, så då borde: Obegränsat = 59 Euro men med en månads giltighetstid vara något för oss annars är det kanske billigare att gå på internetcafé och göra sina ärenden. Men det finns ju inte i alla byar jag vill till så, det är ett dilemma. (I-lands problem) :p
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Internet i Spanien

Ett litet komplementerande tips vad gäller trådlöst modem och mottagning i husbilen.

Ibland kan signalen vara svag i husbilen pga aluminiumkarossen.

Har köpt en USB-förlängningskabel, längd 1,8 m för 2.5 Euro, och lagt modemet på husbilstaket med sladden genom takluckan. Perfekt mottagning!


Väderrapport från Mazarron kl 8:30:)
  • 16,5 grader (blir nog 20-21 idag också)
  • 18 grader i medelhavet
  • blå himmel och sol
Sven-Åke
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Internet i Spanien

Hallojsan !!

Nu börjar det rycka i gasfoten....

Vi lämnar Sweden, nästa tisdag, den 9 Dec och kommer neråt för vår vintervila som, är fram till 25-27 januari. Nu vill vi gärna ha en uppdatering på vädret hos Er just nu.

Mvh:Thomas o Linda


:)
 
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Internet i Spanien

vi har nu landat i peniscola, camping eden. vi har köpt internet 1 månad för €24.95 och har fritt internet nu :p Letat efter er andra hbk:are men ni gömmer er kanske :p ? Vi står iaf på plats 203 hehe.
 

Abbes

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
2374
Medlemskap
2024
Sv: Internet i Spanien

Hej Sven-åke. Har nu kjöbt Modem det funger jätte bra, tack för tipset. är i La marina nu
och skall vare her 3-4 veckor till, sen skall vi söderöver. ha det godt i värmen.
MVH abbes. 2374. Albert Hansen.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Internet i Spanien

Hei alle! Et godt tips for den som leter etter et åpent nettverk, er å sette seg på en benk utenfor et større hotell. Mange av dem bryr seg ikke om å irritere kundene med betalings-PC.
 
Toppen