• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Internet i plåtisen

Tack för alla tips.
Vi har Telenor och om jag ökar surfmängden till fri surf så får jag ett simkort direkt. Kan hämtas i vilken telenorbutik som helst. Det blir mest slö surf och säkerligen även några filmer från netflix. Försöker hitta en bra router som går på 12 volt med plats för simkort. Tänker inte köpa någon jättedyr router.

Tack för alla tips.
Vi har Telenor och om jag ökar surfmängden till fri surf så får jag ett simkort direkt. Kan hämtas i vilken telenorbutik som helst. Det blir mest slö surf och säkerligen även några filmer från netflix. Försöker hitta en bra router som går på 12 volt med plats för simkort. Tänker inte köpa någon jättedyr router.
Vi kör seda ett par år tillbaka TP-Link Archer NX200. Snabb 5G router som också kör Wifi6, dvs AX. Väldigt nöjd. Under 2000:-. Vi har tidigare kört TP-Link Archer 600 i nästan 10 år. Båda routrarna har funkat klockrent kopplat till bodelens 12 volt, med de svängningar det innebär.

Tror du behöver beskriva lite mer hur ni ska använda internet. Är det bara lite slösurf räcker det säkert med era befintliga abonnemang. Ska ni däremot streama, jobba m.m. finns det mer stabila och prisvärda lösningar (sett till hur mycket data man gör av med). Själv kör jag Starlink, vilket fungerar väldigt bra för våra behov.
Hej NotaBene

Såg att du körde Starlink, är du bara i Sverige eller kör du söder ut oxå ? Tänker på Starlinks 60dgrs regel, om du gått även den utomlands. ( 60 dgr i streck )

Mvh john

tack för tipset, du har simkort i den?
Hur stor är den?
Ja, fysiskt sim-kort. Har också Wifi.se 5G takantenn.

Har en D-link. Tar med den när vi är ute o cyklar mm. Köpte prepaid i Tyskland. Fungerar i hela EU. Samma sak i Spanien.
Knallade in på Vodaphonebutik. Kräver pass för att handla prepaid simkort. Se bilderna för priser mm. Pinnkoden på simkortet ska bort. Skrev ned telefonnumret. Simkortet gäller i 4 veckor, om man inte laddar på. Påladdning via vodaphones app/chat.
Använder till streaming sv nyheter, film mm

Bilagor

• IMG_8452.webp
    IMG_8452.webp
    834,3 KB · Visningar: 23
  • IMG_8451.webp
    IMG_8451.webp
    824,8 KB · Visningar: 23
  • IMG_8450.webp
    IMG_8450.webp
    491 KB · Visningar: 23
Hej NotaBene

Såg att du körde Starlink, är du bara i Sverige eller kör du söder ut oxå ? Tänker på Starlinks 60dgrs regel, om du gått även den utomlands. ( 60 dgr i streck )

Mvh john
Använder den mest utomlands. 60 dagar var nytt för mig. Vilket abonnemang/tjänsteavtal gäller det? Jag kör roam obegränsat. Men har nog inte varit ute längre än 60 dagar.

Hej. Efter 60dgr så måste enheten tillbaka till registrerade landet(Sverige) i 24h. Sedan har du nya 60 dgr, tänkte om du gått utanför dessa. Men inte då. För vi funderar på denna men e som sagt osäker gällande dessa 60dgr.

Bilagor

• Screenshot 2026-03-10 at 09.26.19.webp
    Screenshot 2026-03-10 at 09.26.19.webp
    24,6 KB · Visningar: 14
Hej. Efter 60dgr så måste enheten tillbaka till registrerade landet(Sverige) i 24h. Sedan har du nya 60 dgr, tänkte om du gått utanför dessa. Men inte då. För vi funderar på denna men e som sagt osäker gällande dessa 60dgr.
Det var en nyhet för mig. Borde finnas något annat abonnemang som är obegränsat även på tiden utomlands?

Det var en nyhet för mig. Borde finnas något annat abonnemang som är obegränsat även på tiden utomlands?
Hej. Då har jag fått svar av Starlink, tog kontakt med dom. Alla tillgängliga Starlink områden är dom blå på kartan. Som om du reser mer än 60 dgr från Sverige t ex, och du är i Norge dag 61 Så måste du har ändrat din registrerade adress till en norsk adress. Du kan ta en Camping adress t ex. Den är BARA till för att flytta abonnemanget.

MEN: Kostnaden ändras, till landets motsvarighet till 960kr/mån ( ROAM Unlimited )

Rörde jag till det? Eller vart det kristall klart...hehe

Ps: Finns såklart mer blåa områden, tog bara Europa just nu.

Bilagor

• Screenshot 2026-03-10 at 11.18.56.webp
    Screenshot 2026-03-10 at 11.18.56.webp
    46 KB · Visningar: 9
Campingarnas wifi är ofta dåliga/överbelastade jag använder sällan dom, kör mobilen som hotspot, eller köp en mobilrouter med simkort för mobiltbredband detta fungerar i Sverige, utomlands fungerar inte mobiltbredband utan man får använda mobilabonnemang eller kontankort.
Hej. Hur funkar det med kontantkort? Är det Telia? Skall fixa en router och försöka hitta ett prisvärt kontantkort som ger bra internet.

Hej. Hur funkar det med kontantkort? Är det Telia? Skall fixa en router och försöka hitta ett prisvärt kontantkort som ger bra internet.
Telenor har det mest prisvärda kontantkortet, i Sverige fungerar det bra ,men ska du använda det utomlands varierar uppkopplingen stort mellan länder i Frankrike får man väldigt dålig uppkoppling tex., Telia fungerar bra i EU men är dyrare som kontantkort, ska du inte streama Tv så räcker det bra.
Jag använder båda i min router.

Vi kommer att köra i Sverige denna sommaren. Hur dyrt är det med surf. Läste att om jag vill se en film så tar det ca 1 Gb.
Stämmer det?
Tänker om det tex blir dåligt väder och man vill sitta i plåtisen och mysa en kväll

Vi kommer att köra i Sverige denna sommaren. Hur dyrt är det med surf. Läste att om jag vill se en film så tar det ca 1 Gb.
Stämmer det?
Tänker om det tex blir dåligt väder och man vill sitta i plåtisen och mysa en kväll
Beror på vilken upplösning du streamar 0.5-2 GB/tim,går ofta att ställa in i streamingappen vilken upplösning.Jag har en vanlig tvantenn också SVT går ju att se i marknätet.

Ok, tack för alla tips. Nu startar jakten på en prisvärd router som inte kostar skjortan.
Sen blir det sim från Telenor…

Tillbaka
Toppen