• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

internet i europa

mikesix

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025
Har ju en tele 2 usb puck till bärbara datorn,funkar kanon i sverige men var i danmark innan jul koppla upp i 8 min,fick bet 800:- för det!!!!
nu till min fundering man kan tydligen sätta kontant kort från det land man är i, i usb pucken,borde funka ute i europa eller?

//Micke
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: internet i europa

Glöm att koppla upp via mobil eller 3G utanför Sverige, om du inte har väldigt tjock plånbok. Satsa på trådlös uppkoppling med Wlan, det fungerar på många platser gratis.
 
F

F.d. 3276

Guest
Sv: internet i europa

Hej!
googla på FON. Du köper en "router" för ~450:- och blir FON-medlem. Sen har du tillgång till så där en 50.000 FON-medlemmars nätverk ute i Europa.I gengäld upplåter du en del av ditt eget nät för de andra medlemmarna.
Sen kan du be din operatör stoppa upp pucken någonstans där den går in och spara dina pengar.
MVH HjalmarE
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: internet i europa

Micke,

Som jag skrev tidigare i ett annat inlägg, det billigaste är att skaffa ett lokal SIM kort i det landet man befinner sig. Jag har t.ex ett Belgisk SIM kort vilket jag använder lokalt och under semester tiden i Sverige använder jag mitt Telia SIM kort fungerar mycket bra. På det sättet blir det aldrig tala om roaming vilket du redan har fått erfarenhet ifrån :(

Har skaffat mig ett trådlös modem från ett Belgisk företag och enligt vad dom säger själva ska jag kunna använda modem kortet även i Sverige ska bli kul att se om det fungerar.

Ett annat sätt är att skaffa sig en trådlös nätkort och installera Wefi, det programmet söker up alla nätverk skydd eller öppna och kan koppla upp dig helt gratis.
 
Senast redigerad av en moderator:

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: internet i europa

Hans Hjalmar;

Tanken runt Fon är alldeles förträfflig, men i praktiken är den värdelös!

Räckvidden på dylika trådlösa routers lokaliserade inne i ett hus/lägenhet blir kraftigt begränsad.
Att bygga väl fungerande trådlösa nät kräver betydligt mer kunskap och utrustning än vad FON erbjuder.

Vi får nog dra ur pucken ur ändan och tänka om :)

/Bosse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: internet i europa

Hej!
googla på FON. Du köper en "router" för ~450:- och blir FON-medlem. Sen har du tillgång till så där en 50.000 FON-medlemmars nätverk ute i Europa.I gengäld upplåter du en del av ditt eget nät för de andra medlemmarna.
MVH HjalmarE

Det går också bra att kontakta mig så får ni en gratis vid avhämtning eller mot portokostnad om den skall skickas.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: internet i europa

Jag beställde en FON för ett halvår sedan, betalade runt 400 kr, har ännu inte fått hem den. Mejlade bolaget ifråga, inget svar, har gett upp: lärpengar!

Jappe
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: internet i europa

Man kan inte generellt förkasta FON.

Jag har haft min i mer än ett år och det händer ganska ofta att någon stannar utanför och kopplar upp sig på den.

Själv har jag lyckats ett flertal gånger att utnyttja andras FON, detta utan att i förväg ha vetat om platsen. Eftersom jag dessutom, som så många andra, fått den gratis har jag inget att förlora på att vara med i systemet.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: internet i europa

Bosse & Ingela,

Jag med har mycket dålig erfarenheter med FON i Sverige eller på kontinenten. Nu för tiden använder jag den hemma som router inget mera. Jag vill inte nämna det direkt men deras service är värdelös.

Lösningen till den dåliga räckvidden är att skaffa sig en utvändig rundstrålande wifi antenn, ger absolut bättre resultat men fortfarande inga garantier att det fungerar 100%.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: internet i europa

Hej Belgien1.

Intressant det här med Wefi. Vill du vv och precisera något mer, vad krävs i utrustningsväg för att det hela skall kunna fungera.
Roligt att se att Kaninen är tillbaka.
mvh
Werner
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: internet i europa

Werner,

Det enda som behövs är ett wifi nätkort. Köp helst ett kort som du har möjligheterna att ansluta ett extern antenna på då blir mottagning mycket bättre.
 
F

F.d. 52936

Guest
Sv: internet i europa

Hej alla.
Har nu varit i Spanian i 4 månader och konstaterar att på de flesta campingar finns WI-FI på en del kostar det en slant på andra, t.ex La Rosaleda utanför Conil de la Frontera där vi låg 7 v. var det gratis Där vi nu ligger på La Marina ingår det i avg. vad jag förstår, för det kostar i alla fall inget extra vilket uppskattas av en smålänning! Se till att ni har ett nätverkskort i datorn så är det bara att köra.
Kan också nämna att vi hela tiden ringt via SKYPE för en struntsumma 17 öre/min till fast tel i Sverige och nästan gratis till skypanvändare hemma. Mobilpriset 5.50./min (inget en smålänning utsätter sig för annat än i nödfall)
HBK 913/ingemar
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: internet i europa

Hej alla.
Har nu varit i Spanian i 4 månader och konstaterar att på de flesta campingar finns WI-FI på en del kostar det en slant på andra, t.ex La Rosaleda utanför Conil de la Frontera där vi låg 7 v. var det gratis Där vi nu ligger på La Marina ingår det i avg. vad jag förstår, för det kostar i alla fall inget extra vilket uppskattas av en smålänning! Se till att ni har ett nätverkskort i datorn så är det bara att köra.
Kan också nämna att vi hela tiden ringt via SKYPE för en struntsumma 17 öre/min till fast tel i Sverige och nästan gratis till skypanvändare hemma. Mobilpriset 5.50./min (inget en smålänning utsätter sig för annat än i nödfall)
HBK 913/ingemar
er der nogen der kan forklare for en internet-analfabet, hvad er SKYPE ? og skal man ha abonement eller andet udstyr for at bruge det ??
fungere det overalt ??? nordligste Sverige til eksempel
:wideeyed:hilsen Marianne 788
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52936

Guest
Sv: internet i europa

Hej igen.
Gunnar vi har bokat till 1/3. men åker ev tidigare hemåt.

Skype fungerar väl vad jag förstår världen över, har utan större problem talat med sonen som är i Tailand t.ex.
Man laddar ner programmet och betalar in 10 euro på ett/sitt konto som man sen ringer för. Eftersom han även är skype kund går han in på ett internettcafe, loggar in sig och ringer mig utan minutkostnad.(de sa ju int kåste nåt!!)
ib
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: internet i europa

Michael & Marianne,

Skype är ett program som kan nedladdas utan kostnaden. När installationen är gjort ska man registrera sig, detta innebär att man hitta på ett nicknamn och passord. När detta är gjort lägger man till sina vänner på en lista förutsättningen är naturligtvis att dom också har Skype installerade på sina datorer.

För att tala med dina vänner måste dom också vara on line dvs ansluten till internet annars går det inte. Vill man ha möjligheten att ringa sina vänner och bekanter fast dom inte är on line måste man betala in en viss summa vilket reduceras efter hand hur länge man har talat med varandra. Priserna finns på Skype site Skype. Ta ett djupt andetag

Jag har använd Skype i åratal och använder rolly_tablet som nicknamn. Lycka till med Skype ;)
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: internet i europa

Det var fler som han före om att förklara SKYPE ser jag.

Här på Husbilsklubben.se kan man se vilka som använder SKYPE och har registrerat det i sin profil.
Det finns då ett S under namnuppgifterna till vänster om inlägget.
 
Toppen