• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Intermittent värmefläkt i Truma Trumatic C3402

euramobil500

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
2610
Medlemskap
2025
Bodelsfläkten går intermittent i min Truma Trumatic C3402.
Ibland fungerar den ganska ok (kanske inte fullt varvtal?), ibland går den i väldigt korta intervall typ några sekunder i taget och då ofta på lågt varvtal, ibland inte alls.
Själva brännaren verkar fungera då den alltid ger varmvatten som den ska när jag sätter den på det.

Låter i mina öron som att själva fläkten nog är ok, men att problemet är styrkort eller termostat. Antar att fläktstryningen sitter på elektronikkortet?
Tips?

Vill helst inte lämna på service för då kan man ge sig sjutton på att den fungerar just då. Men om det blir så är det någon som kan rekommendera bra service i (norra) Storstockholm.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Intermittent värmefläkt i Truma Trumatic C3402

Jag tycker det låter som att fläkten kärvar, i sådant fall fixa det snabbt, annars skadas styrkortet.

F

F.d. 52911

Guest
Sv: Intermittent värmefläækt i Truma Trumatic C3402

Hej.
Har exakt samma problem , men i bland varvar fläkten ordentligt,
men kör med korta intervaller specielt nära den instälda temperturen,
ochså är thermostaten kanska oföljsam ,jag funderar om den kan vara boven?
mvh
Paulakaj

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Intermittent värmefläækt i Truma Trumatic C3402

Hej.
Har exakt samma problem , men i bland varvar fläkten ordentligt,
men kör med korta intervaller specielt nära den instälda temperturen,
ochså är thermostaten kanska oföljsam ,jag funderar om den kan vara boven?
mvh
Paulakaj

Kolla så att inte termostaten är full med damm.
Detta påverkar mycket på denna.

euramobil500

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
2610
Medlemskap
2025

Tack för tipsen, men orsaken ännu inte fastställd

Har mätt upp att jag inte har några spänningsfall till värmaren. Tog isär o rengjorde alla kontakter och säkring på styrkortet. Ingen förbättring.
Gjorde samma sak med kontrollpanelen och termostatgivaren som sitter infälld i väggen.
Just nu går den igen stabilt och med full fläktkapacitet. Oklart om problemet är löst eller om det är felet som är intermittent.Fläkten verkar iaf inte att kärva.
Funderar på att byta termostat, borde inte vara så dyrt.
Vet någon var man handlar reservdelar till vettiga priser?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, vill inte leda in dig på villovägar men kan det ev. finnas en värmeavkännande sensor i närheten av fläkten som det finns på äldre luftvärmare.

Den funkar i så fall så att den håller igen på fläktens hastighet om det inte finns tillräckligt med varm luft att blåsa ut i systemet, när värmen kommer upp i värmaren vid fläkten så sätter den högre fart på fläkten så värmen då blåses ut i systemet. Kallnar luften i värmaren så minskar åter fläktens hastighet ett tag.
Den avkännaren kan vara dålig eller glappa och då uppför sig fläkten underligt med hastigheten utan att det har med själva rumstermostaten i bodelen att göra.

Men som sagt, jag är inte helt säker på att en sådan sensor finns i din modell av värmare.

M.v.h. JANKRO.

euramobil500

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
2610
Medlemskap
2025

Tack för det tipset, låter mkt sannolikt som den uppför sig!
När värmaren fungerar ok så varvar den upp i början o ner i slutet på varje värmecykel.

Undrar hur man hittar denna sensor utan servicemanual, värmaren sitter lite trångt så att bara börja skruva isär den låter inte så lockande...

Toppen