• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inte trodde jag det var så dyrt !!!

F

F.d. 52986

Guest
Nu när värmeböljan slog till i Västergötland så slog kylan (Ac:n) av i stället.
Behöver hjälp inför kommande säsong.Har läst en hel del på tidigare insändare
här i Husbilsklubben men inte sett några priser på vad det kostar att åtgärda ev. fel.
Ringde Volvo och fick lite ungefärliga priser. Kondensator med arbete ca. 10000 kr. Kompressor
ca.15000 kr.Kan det finnas billigare fel?Det läcker ju någonstans om det fattas gas i systemet.Felsökning ger väl vid handen vad som behöver bytas.Någon som känner till en
mekaniker ( billig/are) som kan fixa felet?? Bråttom börjar ju det bli också.

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Inte trodde jag det var så dyrt !!!

Min erfarenhet är att Volvo är mycket dyrare än fristående verkstäder.

Jag använder en firma i Kinna som jag vet är bra, men jag känner inte till någon verkstad i Borås.
Jag vet inte heller om "min" firma jobbar med AC, det är ju lite speciellt...

//Stefan

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Om det är bildelens AC vi pratar om, så kan det gå på fordonets maskinskadeförsäkring. Kolla i dina försäkringsvillkor. Jag har fått min AC lagad på det sättet vid ett tillfälle.

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

ring Herdbergs i Göteborg 031 581044 de är bra att ha och göra med.Jobbar bara med kyl,värmeväxl.AC etc.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hör med Hultmans Kyla i Falköping för dom är bra och billiga .
Jag har audivänner som kört från Västerås och det dom lade i bensin så blev det ändå billigare att åka dit .

Först måste man ju veta felet .. Det kan ju inte både vara kompressorn och kondensorn.

F

F.d. 58825

Guest

Skulle tro att köldmediet läckt ut via axeltätningen på kompressorn. Väldigt vanligt när AC:en stått stilla ett tag och då brukar det räcka med att fylla på så fungerar det igen, och det brukar inte kosta så mycket. Jag betalade ca 500:- för tre år sedan (och ac:en fungerar fortfarande:)) men den firman finns inte kvar längre.

Kolla med den här firman som jag hittade på nätet:
VIANOR AB

Getängsvägen 14
504 68 Borås

Tel: 033-10 02 20
Fax: 033-13 83 93
E-mail: per.edman@vianor.com

/Rickard

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Kolla även runt mellan olika bilverkstäder.
Såg här i Göteborg att man erbjuder gratis felsökning och kostnadsförslag.

Då kan man ju få reda på vad som är fel, för att sedan kolla vem som gör jobbet billigast. En kondensor kostar på nätet ca 2000:- ink moms, olja o gas hos verkstad ca 500:- (senast jag fyllde i Jönköping). således borde det inte kosta 10k för detta, eftersom arbetet kan inte kosta 7500:-

Orginal kompressor ligger dock runt 8000:- ink moms. Men även här finns universal mycket billigare.

Var kritisk till kyl maffian ;)

http://www.waeco.ac/webshop/search.aspx

/Freddy

Senast ändrad:
F

F.d. 52986

Guest

Tack alla husbilsvänner för många bra förslag.Nu får felsökningen ge svar på vad det är som hänt.Det kan tydligen räcka med en fyllning!!??Hoppas kan man ju alltid.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Min son som kör/äger en Taxi säger att man skall alltid ha ACn på så torkar inte packningarna, vet inte om det är sant eller en myt bland taxifolket. Å andra sidan drar väl det lite med bränsle med ACn på?

F

F.d. 55511

Guest

Hej. Jag fick byta kondensatorn p.g.a läckage, gjorde det hos Mekonomen i Ytterby kostade "endast" 5000:-. Kanske Mekonomen finns i närheten?

Christer o Anette:)

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hej
Läste en annons idag i Borås tidning
Max bilservice annonserar fyllning för 1500:-

Hejs
Claes 105

F

F.d. 55397

Guest

AC skall man köra året runt, är ett bekymmer om man ställer ner husbilen.

Har gasen läckt ut så är det ett hål nånstans, sen om det är nåt av förslagen ovan eller nåt rör/skarv som läcker, även om det bara pyser så får du fylla på snart igen.

Märkesverkstäder kan ta betalt, Ford tog 600kr för att den ackrediterade AC mannen på verkstaden skulle skriva ett intyg, felsökning, rörbyte, påfyllning samt gas kostade extra.

Lönar sig att ringa runt en del, Värmepumpsbranchen har kompetens, sen kke de inte kan/vill skruva o byta det trasiga men resten kan dom o har en annan prislista...

F

F.d. 58825

Guest

AC skall man köra året runt, är ett bekymmer om man ställer ner husbilen.

Har gasen läckt ut så är det ett hål nånstans, sen om det är nåt av förslagen ovan eller nåt rör/skarv som läcker, även om det bara pyser så får du fylla på snart igen.

Märkesverkstäder kan ta betalt, Ford tog 600kr för att den ackrediterade AC mannen på verkstaden skulle skriva ett intyg, felsökning, rörbyte, påfyllning samt gas kostade extra.

Lönar sig att ringa runt en del, Värmepumpsbranchen har kompetens, sen kke de inte kan/vill skruva o byta det trasiga men resten kan dom o har en annan prislista...

Det behöver inte alls vara hål. Det är väldigt vanligt att det läcker via axeltätningen när kompressorn stått still länge. Kör man bara AC:en lite då och då efter fyllningen så är det troligast att man inte behöver fylla på köldmedia på många år.

F

F.d. 52986

Guest

Nu när värmeböljan slog till i Västergötland så slog kylan (Ac:n) av i stället.
Behöver hjälp inför kommande säsong.Har läst en hel del på tidigare insändare
här i Husbilsklubben men inte sett några priser på vad det kostar att åtgärda ev. fel.
Ringde Volvo och fick lite ungefärliga priser. Kondensator med arbete ca. 10000 kr. Kompressor
ca.15000 kr.Kan det finnas billigare fel?Det läcker ju någonstans om det fattas gas i systemet.Felsökning ger väl vid handen vad som behöver bytas.Någon som känner till en
mekaniker ( billig/are) som kan fixa felet?? Bråttom börjar ju det bli också.

Nu är AC:n fixad!Efter flera tips från medlemmar i husbilsklubben så valde jag att först testa "Påsses" förslag om läckande/torkad axeltätning.Reparatören på Getängens bil i Borås, var inne på den linjen också pluss naturlig avdunstning på någon procent/år.Tömmning av gas gav 750 g så en påfyllning upp till 900g (tror jag) var befogad.Efter provtryckning av systemet så har inga fel upptäckts och nu strömmar kylan ut i den varma kupen.
Kostnaden för kalaset blev 1250 kr.Spårämne var ett förslag från reparatören, som han
rekommenderade,så det köpte jag så att säga till extra, för ett par hundringar.
Tack klubbvänner för alla tips.

Toppen