• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte så positivt från Falkenberg

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.427
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Får man rätten på sin sida i en domstol brukar man få ersättning för alla sina kostnader!
Jag ogillar att provocera!
Jag antar dessutom att ingen instans är så oupplyst och okunnig att de skulle försöka få någon fälld i domstol för att han/hon har sovit i sitt fordon.
Julian:cool:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Ringde Falkenbergs kommun och frågade

§ 15
Camping får inte ske på offentlig plats och därmed enligt § 3 jämställda områden.
Med camping jämställd övernattning i fordon (husvagn, husbil och liknande)
får därutöver inte äga rum på offentlig plats längs badstränderna eller intillligande
fritids- eller bostadsområden utefter kommunens kustområde under
tiden 15 maj till 15 september.

Ovanstående är ett klipp ur lokala ordningsstadgan, detta borde ju gälla vad jag förstår eller :confused:

Käfta med en polis funkar ju aldrig han gör ju bara sitt jobb.

Gurra​

 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Begreppet husbil, finns det i lagens mening? Antingen är det väl personbil klass II eller lätt lastbil. / Jeanette
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.427
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Det kostar att ligga på topp och det blir varmt i rampljuset!

Var och en som tycker att alla kommunala ordningsföreskrifter har stöd i Sveriges Rikes Lag, skall självklart följa dessa! Jag blir den sista att ifrågasätta er.
Ibland kan jag dock ha en annan mening och jag anser inte att jag är odemokratisk när jag opponerar mig mot regler och föreskrifter som utan juridiskt korrekt underlag är hopkomna av några kommunala, maktfullkomliga?, fritidspolitiker. Visst, lagen är till för att följas! Det är vår demokratiska skyldighet.
Men när lokala föreskrifter inte har stöd i lagen, skall man ha såpass civilkurage att säga ifrån.
Det är inte helt ovanligt att kommunala politiker (även tjänstemän) gör fel som är i strid med lagen. T.ex. gör Melleruds kommun fel genom att sätta upp felaktiga förbudsskyltar i strid med vägverkets kungörelse. Från Gotland har vi sett ett antal ogenomtänkta beslut. Länsstyrelsen förbjuder övernattning i fordon på Naturreservatens besöksparkeringar, i strid med lagen. Med mera, med mera!
(Obs! de flesta kommunala politiker & tjänstemän gör ett gott arbete!)
Beslut, regler, föreskrifter och förbud kommer oftast inte till utan anledning, men allt för ofta i strid med gällande lag. Mottot synes ofta vara: ”Funkar det med en skylt och alla rättar sig efter den, spelar det väl ingen roll att skylten är olaglig” ”JO-anmälan? Vem bryr sig?”
Det märkliga är dessutom att kommunen inte har skyldighet att upplysa om sina egna lokala ordningsstadgar.
Att sådana beslut tas av kommuner/länsstyrelser har oftast sin orsak i att en liten minoritet missköter sina självklara skyldigheter/åtaganden eller inte har tillräckligt vett att ta ansvar. Slänga skräp omkring sig är väl det mest typiska exemplet. När èn har slängt en pappersbit på marken, följer snart flera efter.

Men , . . . . . . . . . för att 3% (ca, brukar inte vara fler) missköter sig och 7% följer efter, skall inte vi andra 90% bli straffade och hindrade i vår rörlighet. Om det dessutom sker utan stöd i lagen känner jag väldigt starkt för att ifrågasätta besluten.

Att polistjänstemannen, som lagens förlängda arm, ”bara gör sitt arbete” är ett dåligt argument, när han faktiskt verkställer ett olagligt beslut. Varför skulle man inte kunna ha en dialog med polisen i ett ärende som man ifrågasätter??? Jag har haft många fruktsamma dialoger med polisen som oftast har ledd till en positiv åtgärd.

Att käfta med polisen för att få stå kvar med argumentet att man har druckit alkohol, är att kringgå problemet. Det visar dessutom med all tydlighet att polisen inte heller ser alvaret i förseelsen och faktiskt begår tjänstefel (om än förlåtligt) om han anser att det är olagligt att sova i ett parkerat fordon eller fordonet inte flyttas på hans uppmaning.

Det är alldeles självklart att man parkerar sin husbil med vett och förstånd utan att stå på ”första parkett”, utan att stå ”i rampljuset”, utan att vara ett hinder, utan ”att bre´ut sig” på en parkering, utan att parkera i terrängen, i omedelbar närhet av någons fastighet eller nära en badstrand (badsträndernas parkeringar brukar vara tillräckligt stora om man vill parkera för att bada).

I morgon åker jag på semester långt söder om Falkenberg, jag avser att parkera, lagligen, tre-fyra dagar per vecka, 2 dagar på ställplats och sjunde dagen på camping. Och inte tänker jag sitta bakom ratten nattetid när jag står lagligt parkerat, varhelst jag än parkerar, fast lite diskret! "Jag ligger lågt!" "Det räcker med ficklampa!"
Simma lugnt!
Julian
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Det kostar att ligga på topp och det blir varmt i rampljuset!
Var och en som tycker att alla kommunala ordningsföreskrifter har stöd i Sveriges Rikes Lag, skall självklart följa dessa! Jag blir den sista att ifrågasätta er.
Ibland kan jag dock ha en annan mening och jag anser inte att jag är odemokratisk när jag opponerar mig mot regler och föreskrifter som utan juridiskt korrekt underlag är hopkomna av några kommunala, maktfullkomliga?, fritidspolitiker. Visst, lagen är till för att följas! Det är vår demokratiska skyldighet.
Men när lokala föreskrifter inte har stöd i lagen, skall man ha såpass civilkurage att säga ifrån.

En försynt fråga från mig, diskusionen om ämnet har pågått (pågår) i flera trådar här ingen vet tydligen eller kan visa hur det är eller skall vara. Tills jag får klara bevis på att det du skriver är rätt rättar jag mig efter polismans anvisning.
Jag kan givetvis överklaga i vanlig ordning efteråt.
Hur vet man att det du skriver är rätt :confused: lokala föreskrifter inte har stöd i lagen ?
Skyltningen vet jag hur den skall vara.
vore fint om du kunde visa skrift eller annat som stöder det du skriver så en del av oss andra som inte begriper får något att gå efter.

Med vänlig hälsning Gurra
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.630
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Vid mina samtal med Länstyrelsen har det klar framgått att kommunernas särskilda ordningregler gäller om det inte strider mot trafiksäkerheten eller gängse trafikregler.

"Kommunen kan förbjuda camping inom kommungränsen på annan plats än campingplats och likställer övernattning i husbilar med detta"; så långt länstyrelsen.

Hur och om de skall kunna beivra övernattning i husbilen är en helt annan sak. Parkering är tillåten och att stanna och vila vid trötthet under färd är påfordrat av trafiksäkerhetsskäl.

Gunnar /medlem
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.427
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inte så positivt från Falkenberg


Du är uppe tidigt Gurra! Tack för en givande diskussion! :)

Citat: ”Hur vet man att det du skriver är rätt att lokala föreskrifter inte har stöd i lagen ?
Vore fint om du kunde visa skrift eller annat som stöder det du skriver” Slutcitat

För mig fungerar rättssystemet inte så!
Jag behöver inte bevisa att jag gör/har rätt!
Systemet/myndigheten skall kunna visa att jag har/gör fel.
Om vi bortser ett ögonblick från all kringprat och fokuserar till en enda sak!
Var i Sveriges Rikes Lag står att jag inte får vila/sova/övernatta i mitt lagligen parkerade fordon? Kan någon vara snäll och visa mig det? Jag kanske har missat något?

Om kommunen beslutar om lokala ordningsregler får det ske om det har stöd i lagen.
I annat fall kan det bara vinna laga kraft om det prövas i domstol (hovrätt) och så har mig veterligen ännu inte skedd.
Några kommuner likställer övernattning i husbil med camping (att sätta upp tält). Var i lagen har de stöd för det? (likställelsen alltså)
Jag vill inte vara kaxig och inte bli någon slags lagvrängare eller ännu värre brännvinsadvokat. Jag har bara åkt husbil i ett halvår nu och är lika frågande som de flesta av oss inför dessa återkommande påståenden om att, jag på vissa ställen, inte får övernatta i mitt lagligen parkerade fordon.
Därför efterlyser jag lagtext som jag kan rätta mig efter. De anställda på Länsstyrelsen, Transportstyrelsen, Vägverket hänvisar till kungjorda lagtexter. Men där står heller inte det jag efterlyser och där står heller inget om att kommuner har tillstånd att förbjuda övernattning i fordon.
Vad gäller skyltning: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/231567
Jag står i startgruppen för avfärd och behöver lite positiv energi, vet inte hur min I-uppkoppling fungerar utomlands men jag skall försöka hänga med.
VH
Julian
 
Senast ändrad:

janne A

HBK Medlem
Inlägg
261
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Måste bara säga att jag helt delar Julian´s syn på hur lagstiftning fungerar (eller borde fungera).

Funderar oxå på om inte en del av problematiken ligger i att det verkar saknas en entydig definition av camping.

Om vi inte klarar av att fixa en sån definition på det nationella planet kanske det finns nåt användbart att hämta på EU-nivå....

mvh
Janne
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Julian jag är för det mesta uppe med tuppen :)

Tror både du å ja (och övriga) står på ruta ett fortfarande, är nog rätt som du skriver att det måste prövas.
Mitt problem är att jag inte vill ha någon ståendes i dörren på husbilen och tala om för mig att jag står fel, då måste man ju börja argumentera med följd att den dagen blir förstörd :mad:Semestern vill man ju njuta av utan sådant här tjafs.
Polisen är ju som du säger lagens förlängda arm, som medborgare är man ju skyldig att efterkomma vad dom säger.
Så jag kommer fortsättningsvis endast besöka ställen som inte har inskrivit att det är förbjudet att sova i bilen.
Falkenberg slipper forsättningsvis mina semesterpengar :music-icon:
Posiviteten infinner sig när man sitter i husbilen rullandes söderut med en leende medpassagerare bredvid sig och många vinkande likasinnade

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.427
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Tack och instämmer!
Sista inlägg för idag! Bilen rullar! Hon kör! Jag navigerar! Lär nog sova fram till Falkenberg :D Falkenberg here vi come! :cool: Hi ho!
Julian

PS
Ett annat sätt att kringå problemet (obs! Stinas idé!) : "Någon har kräksjuka ombord!"
De lär nog droppa fort!
DS
 
Senast ändrad:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Se mitt tidigare inlägg i denna fråga.
Men jag vidhåller att det är helt fel av husbilsåkare att parkera på campingens/invånarnas parkering och sen (utan att betala) utnyttja campingens serviceanläggning på kvällen. Nu i helgen var det 3 husbilar på parkeringen som utnyttjade duschar,diskrum,hårvårdsrum och tömde toan samt hämtade vatten. Dom var noga med att vänta tills receptionen stängde 22:00. Då jag själv är uppväxt i Falkenberg på 50-talet minns jag hur vi invånare var sura på alla turister som parkerade precis hur som helst. Då var det inte husbilar utan tältandet som ställde till problem. Utmed stranden stod det alltid bilar natt efter natt då sov dom i sina vanliga bilar eller tältade vid sidan om.
Så nu när vi som nyblivna husbilsägare är ute och åker så respekterar vi alltid kommunens bestämmelser för vi vet att dom kommit till av en anledning.Oftast för att turisterna inte respekterat
och tänkt på dom fastboende. Så nu var det sagt. Jag är väl partisk eftersom jag älskar min födelseort
Falkenberg. Men jag står för min åsikt.
Gunilla
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Tack och instämmer!
Sista inlägg för idag! Bilen rullar! Hon kör! Jag navigerar! Lär nog sova fram till Falkenberg :D Falkenberg here vi come! :cool: Hi ho!
Julian

PS
Ett annat sätt att kringå problemet (obs! Stinas idé!) : "Någon har kräksjuka ombord!"
De lär nog droppa fort!
DS

Eller någon ombord har fått svininfluensan...bara att börja hosta lite på polisen, jag tror dom drar rätt snabbt...
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Se mitt tidigare inlägg i denna fråga.
Men jag vidhåller att det är helt fel av husbilsåkare att parkera på campingens/invånarnas parkering och sen (utan att betala) utnyttja campingens serviceanläggning på kvällen. Nu i helgen var det 3 husbilar på parkeringen som utnyttjade duschar,diskrum,hårvårdsrum och tömde toan samt hämtade vatten. Dom var noga med att vänta tills receptionen stängde 22:00. Då jag själv är uppväxt i Falkenberg på 50-talet minns jag hur vi invånare var sura på alla turister som parkerade precis hur som helst. Då var det inte husbilar utan tältandet som ställde till problem. Utmed stranden stod det alltid bilar natt efter natt då sov dom i sina vanliga bilar eller tältade vid sidan om.
Så nu när vi som nyblivna husbilsägare är ute och åker så respekterar vi alltid kommunens bestämmelser för vi vet att dom kommit till av en anledning.Oftast för att turisterna inte respekterat
och tänkt på dom fastboende. Så nu var det sagt. Jag är väl partisk eftersom jag älskar min födelseort
Falkenberg. Men jag står för min åsikt.
Gunilla

Håller precis fullständigt med dig tycker det är j.... skit av dom som gör så, men vi gör inte så utan letar upp en plats att endast sova på som inte stör någon.
Sist här nu var det väll bord, stolar, skrål mm av dom som parkerade jämte oss som drog dit polisen.
Bor själv i Gränna där har tillkommit en parkering i hamnen 40kr dygnet jättebra. Igår när jag var jag nere och vände fanns redan bord, stolar, cyklar mm uppställt utanför undrar hur länge det går innan det blir förbjudet att parkera mellan ex.23.00--07.00
Tycker att man kan grunna lite hur det kommer att uppfattas av omgivningen innan man plockar ut kittet med grejer med tanke på om platsen blir kvar tills nästa gång.

Mvh Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Kollade Varbergs lokala dom har inget inskrivit om sova i bil eller dylikt under Camping:D

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Inte så positivt från Falkenberg

Hmm I Halmstads föreskrift står det

15 §
Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året, som kommunen bestämt.

Gurra
 
Toppen