• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte en smickrande insändare om några av oss

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tror att många anser att husbilen, liksom husvagnen, är ett campingfordon. Då blir ju uppfattningen att om man åker ut med en husbil så är man ute och campar. Kan man hävda att man är ute och "parkerar"?
Ja det är konstigt, många skriver att man skall ut och fricampa, letar platser att fricampa på mm. men när man väl kommit till platsen så skall man bara parkera för att övernatta. Skall man bara övernatta kan man väl parkera på en avsedd P-plats och inte söka upp badstränder och liknande.
 

Tullinge

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Botkyrka
Att skylla nedskräpningen på husblåkarna är att inte veta. Jag har haft Malingsbo-Klotenområdet som mitt favoritställe i många år. Där har jag kunnat åka runt på småvägarna för att fiska, plocka svamp och bär.
Under de år jag varit där har jag hittat tre vägar som blivit igenbommade. Två av vägarna som blivit igenbommade beror på utlänska bärplockare som lämnar alla sopor kvar som dom samlat på undrer någon månads vistelse. En väg har blivit avstängd på grund av att någon eller några privatpersoner anlagt en soptipp på en vändplats för timmerbilar, I år har jag hittat två slaktade bilar på skogsvägar i området.
All denna neskräpning faller på markägarna att bekosta städning och bortforsling.
Jag är helt enig med dig. Min mångåriga erfarenhet av husbil och fricamping är att husbilsägare inte alls skräpar ned. Det är oftast tiggare på väg mot olika obskyra mål, det är långtradchaufförer som övernattar på olika parkeringsfickor och det är arbetare från olika länder som sover i sina bilar straxt utanför sina arbetsområdern. Det äts i bilen och "take away" boxar hävs ut på marken utanför bilen de sover i. Detta har jag upplevt många gånger men är inte helt politikst korrekt att ta upp, men nu gör jag det i alla fall. Rätt ska va' rätt.
 

LeifaK

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16964
Medlemskap
2025
Var på väg hem efter ett 12-timmars nattpass, mötte en husbil strax norr om Vångakorset. Passageraren kastade ut en soppåse genom sidorutan som hamnade i diket. Blev så förbannad så att jag vände, körde ifatt och förbi dom, stoppade dom och förklarade för dom. De nekade. När jag förklarade att jag har en Dashcam som har förevigat dem så vände de om och plockade upp soppåsen från diket... Vad de gjorde av soppåsen från diket efter att jag åkt hem för att sova vet jag inte.. Sedan är det ju upp till var och en av er som läst detta att avgöra i eran tro vilken typ av husbilsåkare det var frågan om.
 
Senast ändrad:

LeifaK

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16964
Medlemskap
2025
Har själv förargats över vägbommar när jag varit ute med husbilen, för all del även med personbilen när man "campat" med den. Jag förargas inte över vägbommar längre efter att jag blev ägare av lite mark.. Till en början så höll vi bommen öppen så att folk kunde komma in med bil för att plocka svamp, bär osv. Men efter att ha hittat skräp på markerna så förblir bommen stängd, så är det!
 
Toppen