• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inte en smickrande insändare om några av oss

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ytterligare en insändare som tar upp problematiken med att vi allt oftare möts av bommar för vägar och platser, samt pekar ut vissa av oss som åker husbil att samtidigt vara ”mindre nogräknade personer som beter sig som svin i naturen”. Den här gången i gårdagens Nerikes allehanda.

”Många undrar säkert varför det sitter bommar för vägar och dyligt. Klart att det inte känns bra när man skaffat husbil eller husvagn för att känna viss frihetskänsla, för att sedan upptäcka att man bara är välkommen till hänvisade platser.”

Tyvärr ligger det något i det och jag undrar om inte Husbilsklubben borde ta tag i frågan och skapa en enkel uppförandekod som hjälper, kanske framförallt nya husbilsåkare, att visa och motivera vad som förväntas av oss när vi fricampar.

Tommy
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vägbommar har till stor del att göra med att staten för några år sedan drog in vägbidraget för många mindre vägar, följden blev att en stor del av dessa vägar bommades då ägarna får bekosta allt underhåll själva.
Många av dessa vägar var dagligt trafikerade av genomresande som nu ibland får köra stora omvägar för att komma dit man ska så problemet med bommar berör en hel del personer på landsbygden.
 

beritoove

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
5780
Medlemskap
2024
När det är en vanlig parkering kan ingen neka oss att sova i bilen även om det står camping förbjuden. Men är det så att vi ställer ut bord och stolar då räknas det som camping. Då kommer bommarna upp o tilläggstavla endast personbil klass 1. Ska det va så svårt att förstå det. PS lämna inget skräp efter er så blir det inte så många klagomål o uppsatta bommar. Ds
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Tyvärr är det så att alltför många inte vet reglerna om allemansrätten. Läs inläggen på hb. Ta o läs på! Allemansrätt omfattar INTE husbilar.! När det gäller ställplater tror många att det är helt ok att sprida ut sig med bord o stolar. Markis ute osv.. detta är oxå helt förbjudet! De enda ställen vi kan göra detta är på en campingplats.
Läs inläggen på HBK och ta till er detta. Det är inte konstigt att så många blir förbanna när man inte använder det förstånd man blivivit tilldelad .
Trevligt att ha husbil men använd den med förstånd så att vi alla kan glädjas åt i framtiden att känna oss välkomna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tyvärr är det så att alltför många inte vet reglerna om allemansrätten. Läs inläggen på hb. Ta o läs på! Allemansrätt omfattar INTE husbilar.! När det gäller ställplater tror många att det är helt ok att sprida ut sig med bord o stolar. Markis ute osv.. detta är oxå helt förbjudet! De enda ställen vi kan göra detta är på en campingplats.
Läs inläggen på HBK och ta till er detta. Det är inte konstigt att så många blir förbanna när man inte använder det förstånd man blivivit tilldelad .
Trevligt att ha husbil men använd den med förstånd så att vi alla kan glädjas åt i framtiden att känna oss välkomna.

Angående regler på en ställplats, så är det helt upp till ägaren av ställplatsen om vad som är tillåtet och inte tillåtet.
Dock kan aktuella regler vara dåligt anvisade eller helt saknas.
Då gäller det väl att ta seden dit man kommer, eller kolla upp läget med ägaren.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
När det är en vanlig parkering kan ingen neka oss att sova i bilen även om det står camping förbjuden.
När det gäller Gotland så har Regionen en annan syn på detta!

"I grunden gäller samma parkeringsregler för husbilar som för alla andra - men på många av regionens parkeringsplatser får man inte stå nattetid med just husbil. Men även på de platser där man får parkera, gäller öns lokala föreskrifter.

– För Gotland finns det ett generellt förbud kan man säga, att man inte får campa eller övernatta i sin husbil eller husvagn på offentlig plats, säger Jenny Iversjö.

Förbudet mot att övernatta gäller alltså på Region Gotlands parkeringsplatser, parker, gator och vägar - även om det är tillåtet att parkera på platsen."

Mycket kan vara svårt att förstå, för många! :msn_dontknow:
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Mycket kan vara svårt att förstå, för många! :msn_dontknow:

Googlade lite snabbt och hittade följande lokala föreskrifter för region Gotland. Enligt vad jag kan utläsa av 3 § är inte "offentlig plats" synonymt med "allt som inte är privat mark". Vad gäller generella förbud för offentlig plats står sedan;

15 § Camping i tält, husvagn, husbil, bil eller övernattning utomhus får inte ske på offentlig plats och inte heller på de områden som jämställts med offentlig plats i 3 § [...]

Som i flertalet andra trådar/inlägg konstaterats är inte "övernattning i fordon" likställt med "camping", och bör därmed inte heller vara förbjudet på det sätt som framstår av den text du citerat (förutsatt att fordonet i fråga får parkeras där såklart). Så nog verkar det svårt att förstå för många allt - även ansvariga myndighetsanställda efter vad det verkar.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Efter tre veckors resande med husbil i Sverige så kan jag konstatera att människan är oförbätterlig. En del agerar i okunskap andra uppträder som de äger platsen. Saknar ibland Folkhemmet med respekt, lojalitet, ödmjukhet som tidigare generationer hade så lätt för att visa.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
När det är en vanlig parkering kan ingen neka oss att sova i bilen även om det står camping förbjuden. Men är det så att vi ställer ut bord och stolar då räknas det som camping. Då kommer bommarna upp o tilläggstavla endast personbil klass 1. Ska det va så svårt att förstå det. PS lämna inget skräp efter er så blir det inte så många klagomål o uppsatta bommar. Ds
Jag tror att Svensson som klagar inte bryr sig om det inte är bord och stolar ute när en husbil står uppställd över natten på en badplatsparkering eller liknande. I deras ögon är det camping på en parkeringsplats och det är också det som lokalblaskan och kommunen får höra. Det räcker för att bommarna och skyltarna skall komma upp.
Hårklyveriet om vad som är parkering eller inte är det nog bara vi och parkeringsbolagen som håller på med. Personligen är jag benägen att hålla med Svensson även om det inte är populärt här :)
 
Senast ändrad:

Ulfert

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30281
Medlemskap
2024
Jag skulle önska att HBK skulle kunna ta fram en vänligt formulerad text på tyska, engelska och svenska med tydlig information om vilka regler som gäller för husbilar i Sverige. I stället för att gnälla i våra egna fora om hur illa många uppför sig kan man hellre dela ut denna text till behövande vid behov och på så sätt hjälpa till att sprida korrekt kunskap. Vad tycks?
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag tror att Svensson som klagar inte bryr sig om det inte är bord och stolar ute när en husbil står uppställd över natten på en badplatsparkering eller liknande. I deras ögon är det camping på en parkeringsplats och det är också det som lokalblaskan och kommunen får höra. Det räcker för att bommarna och skyltarna skall komma upp.
Hårklyveriet om vad som är parkering eller inte är det nog bara vi och parkeringsbolagen som håller på med. Personligen är jag benägen att hålla med Svensson även om det inte är populärt här :)
Jag tror att du har en poäng i din problembeskrivning - det finns alltid någon som stör sig på husbilar, oavsett hur skötsamma vi är - och dessa personer är nog inte sällan delaktiga i hur husbilar utmålas som ett problem.

Däremot delar jag inte din sympati med Svensson, för problemet om vi ska rätta oss efter herr och fru Svensson, är att Svenssons finns lite överallt och har synpunkter på det mesta. Då kan vi nog lika gärna skrota allt vad fri- och rättigheter vi har tillsammans med våra husbilar på en gång.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nja, min sympati med Svensson gällde mest exemplet och hur dom förmodligen uppfattar husbilar som "bara parkerar".

I övrigt är Svensson i majoritet i landet och har även mycket makt så det är absolut en viktig grupp för oss att ha lite koll på och även försöka respektera. Sen kan dom givetvis ha hur fel som helst ibland. :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Problemet är även att Svenssons drar alla husbilar över en kam.
Har en gjort något som sticker i ögonen så fälls alla.

Har varit på flera badställen under sommaren och på dess parkeringar har det ofta suttit förbudsskyltar mot klass 2 och kompletteringar om campingförbud. På de flesta av dessa platser har man löst det med en mindre p-yta längre bort för oss husbilister.
Så långt allt väl.
Dock står det väldigt ofta ändå ett gäng med HB där det är förbjudet men då oftast (inte alltid) med utländska skyltar.

Klart Svenssons blir irriterade
- "Jävla rikemän med sina flotta husbilar som inte bryr sig om p-förbud. Nu måste detta ta slut. Jag ringer kvällstidningarna".

När vi var i Västervik för några veckor sedan åkte vi förbi hamnen. Där var skyltat med p-förbud Pb2. Men med en del avsedd för Pb2 och en annan för bil med husvagn.
Vilka tror ni stod på platserna för husvagn? Inte var det några bilar med eller utan husvagn iallafall.
Alla hade en gul remsa under torkaren....
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Att skylla nedskräpningen på husblåkarna är att inte veta. Jag har haft Malingsbo-Klotenområdet som mitt favoritställe i många år. Där har jag kunnat åka runt på småvägarna för att fiska, plocka svamp och bär.
Under de år jag varit där har jag hittat tre vägar som blivit igenbommade. Två av vägarna som blivit igenbommade beror på utlänska bärplockare som lämnar alla sopor kvar som dom samlat på undrer någon månads vistelse. En väg har blivit avstängd på grund av att någon eller några privatpersoner anlagt en soptipp på en vändplats för timmerbilar, I år har jag hittat två slaktade bilar på skogsvägar i området.
All denna neskräpning faller på markägarna att bekosta städning och bortforsling.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Googlade lite snabbt och hittade följande lokala föreskrifter för region Gotland. Enligt vad jag kan utläsa av 3 § är inte "offentlig plats" synonymt med "allt som inte är privat mark". Vad gäller generella förbud för offentlig plats står sedan;

15 § Camping i tält, husvagn, husbil, bil eller övernattning utomhus får inte ske på offentlig plats och inte heller på de områden som jämställts med offentlig plats i 3 § [...]

Som i flertalet andra trådar/inlägg konstaterats är inte "övernattning i fordon" likställt med "camping", och bör därmed inte heller vara förbjudet på det sätt som framstår av den text du citerat (förutsatt att fordonet i fråga får parkeras där såklart). Så nog verkar det svårt att förstå för många allt - även ansvariga myndighetsanställda efter vad det verkar.

Förstår du inte så ring Region Gotland 0498-26 90 00
Knappval 4.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tror att många anser att husbilen, liksom husvagnen, är ett campingfordon. Då blir ju uppfattningen att om man åker ut med en husbil så är man ute och campar. Kan man hävda att man är ute och "parkerar"?
Finurligheten är hög.
Campingförbud! Jag campar inte jag parkerar.(jag har inga stolar ute)
parkeringsförbud! Jag parkerar inte jag har stoppat. (Nycklarna sitter i tändlåset)
Stoppförbud! Jag har saktat in.(ingen handbroms och växel i)
Förbud mot motorfordon! (Jag rullade in med avstängd motor)
 
Toppen