• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Instrumentproblem

F

F.d. 13992

Guest
Har en Fiat Dukato TDi2,8 00 som grund i min husbil.
Min bränslemätare lägger av efter ca 1 timmas körning, stänger jag av tändningen och startat på nytt funkar den ca en timma till. Den verkar som det är något i instrumentet som blir varmt och slutar funka. Det är inget fel på givaren i tanken den har jag kollat.
Det är en analog panel med kombinerat bränsle / motortemp.
Är det någon som har varit ute för detta fel eller har ett elschema över instrumentet vore jag tacksam för svar. Det finns ju beg. instrument att köpa men jag vet inte om felet ligger i själva instrumentdelen.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Instrumentproblem

Hej låter som om spänningstabilisatorn i mätarn blir varm och lägger av har för mej att även tempmätarn kan balla ur men kan vara 2 olika stabbar!
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Instrumentproblem

Hej kurre44, på en av mina tidigare bilar, hade jag liknande problem. Tempmätaren funkade inte alls och bränsle visade fel. Det var en transistor (TO220) som satt direkt på "flexkortet" som slutat att fungera. För att komma åt fick jag plocka ut hela panelen. En "orginal" kostade hundralappar, motsvarande från ELFA gick på några kronor. Var ut i "skrotlådan" jag tror jag hittade den trasiga. Den är märkt TIP31, ELFA nr 71-060-24, jag kan inte det här, är maskinare, men något elektronokkille i klubben kanske kan hjälpa till?
Leffe
 
Toppen