Så många fel kan det knappast bli av sig själv, utan det måste vara ett fel som orsakar alla symptomen.
En såpass ny bil, är ju underligt om de skulle kunna vara jordfel. Men jag har en gammal servicehandbok till min DUCATO 1996, där finns jordpunkterna synliga i sprängskisser. och som nån nämnde, de sitter på en massa ställen. dessa består i den bilen av 6 mm skruv med sexkantskalle, som kan dras rejält, så det är föga troligt att en sån är lös, eller oxiderad, men givetvis kan man ha rationaliserat jordpunkterna till flatstiftskontakter eller annat billigare.
På VOLVO 740 serien minns jag att det hände rätt ofta att alla instrument lade av. Liknande fel som du har.
Minns att jag hade tre olika exemplar av instrumentenheten, alla med fel, provade förgäves att löda om detaljer på kretskorten i instrumentet, men det var närmast omöjligt.
Man skulle kunna tänka sig att det finns någon spänningstabilisator i instrumentet som ger stabil batterispänning till de olika delarna av instrumentet. Exvis 8 eller 10 V med 11 - 16 Volt från batteriet. Men då måste man ju ha ur hela instrumentet och öppna och dessutom känna igen kretsarna och vad de står för.
Sen kan man fråga sig om andra saker funkar, blinkers, vindrutetporkare, spolare, ¨bakljus, bromsljus, hel och halvljus, parkeringsljus eller om det i detta fall heter positionsljus, kupebelysning, kontrollamporna i instrumentet, belysningen i instrumentet inte minst. Kanske de lyser svagt?
Kan man hitta fler fel kan det möjligen underlätta felsökningen.
Att plocka bort kåporna under instrumentbrädan beväpna sig med lampa, och krypa in under och besikta, dra lite i sladdar etc, är en utväg att testa.
I min 1996:a sitter en massa relän under säkringsplinten.
Säkringarna finns i handskfacket och under dem då reläna. Sitter de löst kan de ramla ner av gravitationen, ,,,, kanske...
Roysan