• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Instrumenten döda

Kohp

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
34049
Medlemskap
2023
Tjena, nu äre kris. Efter vinterförvaring så var jag utan hastighetsmätare, tempmätare, tankmätare, det enda som funkade var/är varvräknaren som dock visar fel. Har felsökt, kollat varenda jäkla säkring men hittar inget fel. Macken har gjort en odbkoll och i min hand fick jag ett papper med en massa olika tänkbara fel. Nån bussig kunnig person som kan ge mig ett tips eller två. Bilen är en Fiat Ducato 2,8 från 2004.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag håller med om att det troligen är ett jordfel.
Det finns jordpunkter där sensorer och sryrenheter jordas, leta reda på dessa.
Der brukar vara skruvar med ett antal kablar som jordas mot karossen.
Dessa jordpunkter kan sitta var som helst.

Lossa skruvarna och åtgärda eventuell korrosion/dålig kontakt.

Det kan även vara korrosion på styrenheternas stift, lossa kontakter, smörj och återmontera.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
När du startar motorn.
Går den som den skall?
Går det att köra med bilen?
Går den då som den skall?

Jag hittade en massa svar ang P0335.
Har du kollat så att alla kontakterna på insprutarna sitter
som dom skall och är hela/rena?
Vicka lite försiktigt på dom när motorn är på tomgång.
Ta absolut inte bort kontakterna helt när de är i drift.
Kolla även kablarna till dessa. Dom kan vara skadade någonstans.
Ta gärna bort dom och spruta i lite kontaktspray när motorn är avstängd.

Sedan kan du ha problem med varvtalsgivaren.
Kolla kontakter och kablage. Skador och glappkontakt förekommer.
 

Kohp

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
34049
Medlemskap
2023
När du startar motorn.
Går den som den skall?
Går det att köra med bilen?
Går den då som den skall?

Jag hittade en massa svar ang P0335.
Har du kollat så att alla kontakterna på insprutarna sitter
som dom skall och är hela/rena?
Vicka lite försiktigt på dom när motorn är på tomgång.
Ta absolut inte bort kontakterna helt när de är i drift.
Kolla även kablarna till dessa. Dom kan vara skadade någonstans.
Ta gärna bort dom och spruta i lite kontaktspray när motorn är avstängd.

Sedan kan du ha problem med varvtalsgivaren.
Kolla kontakter och kablage. Skador och glappkontakt förekommer.
Motorn snurrar som den ska, allt funkar förutom mätarna…
 

Kohp

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
34049
Medlemskap
2023
Tack för tipsen, jag gräver ner mig i ev jordningsfel och kollar. Känns onödigt dyrt att lämna in bilen på verkstad, vilket kan kosta hur mycket som helst, för ett ev skitfel som iofs är svårt att upptäcka.
 

Kohp

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
34049
Medlemskap
2023
Jag håller med om att det troligen är ett jordfel.
Det finns jordpunkter där sensorer och sryrenheter jordas, leta reda på dessa.
Der brukar vara skruvar med ett antal kablar som jordas mot karossen.
Dessa jordpunkter kan sitta var som helst.

Lossa skruvarna och åtgärda eventuell korrosion/dålig kontakt.

Det kan även vara korrosion på styrenheternas stift, lossa kontakter, smörj och återmontera.
Vet inte om dessa kan hjälpa till. Utskrifter från eper.
Tusen tack,
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Så många fel kan det knappast bli av sig själv, utan det måste vara ett fel som orsakar alla symptomen.
En såpass ny bil, är ju underligt om de skulle kunna vara jordfel. Men jag har en gammal servicehandbok till min DUCATO 1996, där finns jordpunkterna synliga i sprängskisser. och som nån nämnde, de sitter på en massa ställen. dessa består i den bilen av 6 mm skruv med sexkantskalle, som kan dras rejält, så det är föga troligt att en sån är lös, eller oxiderad, men givetvis kan man ha rationaliserat jordpunkterna till flatstiftskontakter eller annat billigare.

På VOLVO 740 serien minns jag att det hände rätt ofta att alla instrument lade av. Liknande fel som du har.
Minns att jag hade tre olika exemplar av instrumentenheten, alla med fel, provade förgäves att löda om detaljer på kretskorten i instrumentet, men det var närmast omöjligt.

Man skulle kunna tänka sig att det finns någon spänningstabilisator i instrumentet som ger stabil batterispänning till de olika delarna av instrumentet. Exvis 8 eller 10 V med 11 - 16 Volt från batteriet. Men då måste man ju ha ur hela instrumentet och öppna och dessutom känna igen kretsarna och vad de står för.

Sen kan man fråga sig om andra saker funkar, blinkers, vindrutetporkare, spolare, ¨bakljus, bromsljus, hel och halvljus, parkeringsljus eller om det i detta fall heter positionsljus, kupebelysning, kontrollamporna i instrumentet, belysningen i instrumentet inte minst. Kanske de lyser svagt?

Kan man hitta fler fel kan det möjligen underlätta felsökningen.

Att plocka bort kåporna under instrumentbrädan beväpna sig med lampa, och krypa in under och besikta, dra lite i sladdar etc, är en utväg att testa.

I min 1996:a sitter en massa relän under säkringsplinten.
Säkringarna finns i handskfacket och under dem då reläna. Sitter de löst kan de ramla ner av gravitationen, ,,,, kanske...



Roysan
 

Kohp

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
34049
Medlemskap
2023
Efter tilmmar med felsökningen kan jag konstatera att det är instrumentet som är kass. Det var egentligen ganska väntat då det idag inte finns en enda instrumentpanel till salu på sveriges skrotar. Å Fiat är långt ifrån hjälpsamma att skaffa fram nåt. Således, jag behöver hjälp att hitta en mätare…
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.928
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Efter tilmmar med felsökningen kan jag konstatera att det är instrumentet som är kass. Det var egentligen ganska väntat då det idag inte finns en enda instrumentpanel till salu på sveriges skrotar. Å Fiat är långt ifrån hjälpsamma att skaffa fram nåt. Således, jag behöver hjälp att hitta en mätare…
Det kan vara en skadad krets på instrumentkortet, då kan det vara värt att låta en typ "radio/tv-reparatör" kika på hela instrumentmodulen,
kan vara ett "simpelt fel".
 

Kohp

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
34049
Medlemskap
2023
Det kan vara en skadad krets på instrumentkortet, då kan det vara värt att låta en typ "radio/tv-reparatör" kika på hela instrumentmodulen,
kan vara ett "simpelt fel".
En instrumentfirma har kollat skiten idag, utan att lyckats. Enda positiva var att mätarna funkade lika dåligt i deras apparat som i bilen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kohp

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
34049
Medlemskap
2023
Toppen