• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Instruktionsbok på svenska

Mariedammarna

HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
4134
Medlemskap
2025
Har just köpt en Weinsberg. Cara Suite 700 ME, årsmodell 2022.
Får bara med en instruktionsbok på holländska !!!
Var kan man hitta en på svenska ??

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Om du köpt bilen i Sverige ska det, enligt svensk lag, medfölja en svenskspråkig instruktionsbok. Om så inte är fallet, anses det att det föreligger ett fel i produkten.

Om du inte köpt bilen i Sverige, får du vara beredd på att betala för en instruktionsbok – förhoppningsvis an den svenska generalagenten hjälpa dig.

Pålle

Senast ändrad:

ulfocarina

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
25959
Medlemskap
2025
Om du köpt bilen i Sverige ska det, enligt svensk lag, medfölja en svenskspråkig instruktionsbok. Om så inte är fallet, anses det att det föreligger ett fel i produkten.

Om du inte köpt bilen i Sverige, får du vara beredd på att betala för en instruktionsbok – förhoppningsvis an den svenska generalagenten hjälpa dig.

Pålle
Vet du om den måste vara fysisk eller räcker det med att den går att ladda ner som pdf på svenska?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Vet du om den måste vara fysisk eller räcker det med att den går att ladda ner som pdf på svenska?
Här beskriver Konsumentverket vad som gäller: Bruksanvisning och manual – vad gäller? | Konsumentverket

Där nämns inte något om i vilken form bruksanvisningen ska vara (print, CD/DVD, PDF etc).

Rent spontant skulle jag svara att en PDF är tillräcklig, men istället för att komma med en killgissning rekommenderar jag dig att rådfråga konsumentvägledaren i din kommun.

(Saknas sådan, kan du istället vända dig till "Hallå Konsument".)

Delge oss gärna vad du fick för svar!

Pålle

Toppen