• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

instruktionsbok Fiat Ducato Frankia

F

F.d. 18228

Guest
Hej HBK-medlemmar. Vi är helt nyblivna husbilsägare och skulle behöva lite råd om varmvattenberedare i en Fiat dukato frankia - 89. Hur går vi tillväga för att tömma den nu inför vintern? En fråga till finns det någon som har en instruktionsbok till denna modell som ni skulle kunna kopiera och skicka till oss mot ersättning - det skulle göra det lite lättare för oss. MVH viktor-hugo

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: instruktionsbok Fiat Dukato Frankia

De flesta instruktionsböcker jag har sett är av noll och intet värde. Fråga här på forumet ,
här finns många duktiga skribenter som kan förklara på ett enkelt sätt.

Senast ändrad:
C

con147

Guest

Hej jag har en Frakia 91a och en instruktion på Truma boiler B10/B14
Ring mig så kommer vi överens om hur du kan få en kopia.
Tele 073-0808088

F

F.d. 7502

Guest

Tja instruktionsboken är inte hela lösningen, kolla på den här knappen i min 2010 Box Star Ducato, finns inte i boken, vad betyder den ?
När man trycker på den blinkar knapplampan ca 10 ggr och slocknar sedan,
men vad har man gjort när man tryckt. FIAT verkstan kliade sig i huvudet..visste nada om detta. Det handlar om knappen längst ner till vänster,
ser ruggig ut.

Bilagor

• IMG_3245.JPG
    IMG_3245.JPG
    71,6 KB · Visningar: 472

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Vild gissning Roadwork, att det kanske handlar om en avstängningsbar ESP. På min BoxStar -08 finns ESP, dock ej avstängningsbar.

F

F.d. 7502

Guest

ESP= slirkontroll ? nej den har en annan knapp, det där han nog något med bogsering att göra, fan vet ska maila bilden till FIAT.
Men tack staffan.

J

Jimbo

Guest
Sv: instruktionsbok Fiat Ducato Frankia

Mitt förslag är att knappen används för att inaktivera rörelsesensorerna till larmet då bilen skall bärgas. Inge kul med en tutande bil bakom bärgaren. Volvo vet jag har en liknande knapp i sina v70.

/J

F

F.d. 7502

Guest

Ok verkar vettig förklaring, men hur vet man när det är avaktiverat, trycker man på knappen innan man larmar, och en originalknapp i kombo med ett eftermonterat larm ...h´mmmm
har skickat en bilden till fiat, spänningen stiger, men det har något med bärgning att göra - thats for sure

RW

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej HBK-medlemmar. Vi är helt nyblivna husbilsägare och skulle behöva lite råd om varmvattenberedare i en Fiat dukato frankia - 89. Hur går vi tillväga för att tömma den nu inför vintern? En fråga till finns det någon som har en instruktionsbok till denna modell som ni skulle kunna kopiera och skicka till oss mot ersättning - det skulle göra det lite lättare för oss. MVH viktor-hugo
-------------------------------------------------------------------------------------------
Hej victor-hugo, det verkar ju lösa sig med instruktionsbok. Det du ev. kan kolla så länge är att på golvet troligen i något skåp så kan du ha två kranar att öppna,en att skruva på som tömmer vattenslangarna och en med en röd "lyftvippa" på som tömmer V.V.beredaren. Det som inte brukar stå i instruktionsböckerna är att det sitter en backventil på slangen straxt efter färskvattenpumpen. Den backventilen kan ibland hålla mot och inte öppna så att V.V.beredaren har svårt att tömma sig. Det finns flera sätt att hjälpa systemet lite, (du kan söka på -tömma-beredare- m.m.) det vanligaste är att man blåser lite svagt med tryckluft, en luftmadrasspump eller något liknande vapen :D i slangen vid dränkpumpen i tanken, så man hjälper vattnet ut både från beredaren och slangarna.
När du tömmer systemet skall du öppna alla kranar i kök och toa, så luft kan komma in när vattnet skall rinna ut.
Glöm inte heller att tömma eller hälla lite glykol i vattenlåsen så de inte fryser sönder.

Lycka till. JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 7502

Guest

Ok verkar vettig förklaring, men hur vet man när det är avaktiverat, trycker man på knappen innan man larmar, och en originalknapp i kombo med ett eftermonterat larm ...h´mmmm
har skickat en bilden till fiat, spänningen stiger, men det har något med bärgning att göra - thats for sure

RW

Svar från FIAT knappen kopplar ur rörelselarmet-när man ex bogserar
RW

F

F.d. 7502

Guest

Det där var Bulleye, nu ska den smygas till rostskyddsnisse

RW

Toppen