• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installera Windows utan CD enhet

F

F.d. 52943

Guest
Jag ska byta disk i min ASUS, som saknar CD/DVD enhet. Har ingen extern CD enhet med USB anslutning.
Hur bär man sig åt för att installera Windows på den nya disken? Jag har en Windows 7 recovery disk på CD.
Kan man använda CDn i en annan dator via nätkabel? Kan Asus i så fall hitta nätet innan Windows är installerat? Alternativt – kan nätverket hitta den tomma disken i ASUSen?
Jag har en CD enhet i en gammal stationär dator som kan slaktas. Skulle man kunna använda den på något sätt via något externt kabinett med USB anslutning? Finns sådana djur? Eller finns det kablage med den platta breda kontakten till CDn i ena ändan och USB kontakt i den andra? Nätaggregatet i den gamla datorn funkar.
I nödfall får jag väl annars köpa en extern CD enhet med USB om sådana finns.
:confused:

F

F.d. 28368

Guest
Sv: Installera Windows utan CD enhet

Du bör kunna skapa en bootbar USB-sticka och köra installationen från denna. Jag gjorde det för några år sedan på en eeePC, men kommer inte ihåg exact hur jag gjorde. Prova att googla runt och se vad du hittar.

Att dela ut CD/DVD i annan dator i nätverket kräver att datorn kan kommunicera med nätverket, vilket inte blir fallet när du skall göra en ominstallation.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes og endel beskrivninger på nettet hvordan en kan overføre til en minnepinne slik at en kan installere fra denne. For Win7 regner jeg med at det er en DVD - ellers skulle det være 3 til 5 CD skiver.

Elektronikken som skal til for å benytte den gamle CD spilleren koster nesten det samme som en ny USB DVD brenner så det er ikke verdt jobben.

Det finnes i teori en mulighet for installasjon fra nett, men det krever så mye forberedelse at jeg ikke ville ta den øvelsen for en maskin. ikke alle ASUS har en bios med nettboot, og om den har det så er neste jobb å sette opp en bootserver og konfigurere denne rett.

F

F.d. 52943

Guest

OK, Tack.
Det får blir USBminne. Har letat lite och hittat programmet "Novicorp WinToFlash 0.7.0048 beta". Måste dock kolla att det går att boota ASUSen från USB. Det finns "Extern" som möjligt val i Boot-Setupen. Får kolla med ASUS supporten om USBsticka kan funka som Extern....

Sen ska jag också skaffa en passande disk. Någon som har synpunkter på fabrikat som är bättre - att. dåliga att undvika?

Måste också hitta någon som har en Win7 maskin med DVDläsare i bekantskapskretsen för att skapa den Bootbara USBstickan. Mina övriga datorer kör XP.

F

F.d. 28368

Guest

Du behöver inte en Windows 7 maskin för att skapa en bootbar USB-sticka för en Windows 7 maskin. En XP-maskin bör fungera. Vid en snabb koll (Google sökning: "windows boot from USB drive") hittade jag denna guide Install Windows 7 From USB.

Toppen