• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installera ny tv till sovdel - CarthagoTV ingen HDMI, koppla ihop Oyster med Dreambox

F

F.d. 51147

Guest
Hej,
Det verkar finnas mycket kunskap i detta forum...

Är sedan en vecka tillbaka nybliven ägare till en Carthago. Bilen är från -10. Orginal-TV från Carthago... Parabol automatisk Oyster med CI-modul. TV'n drar jag upp bakifrån ett ryggstöd vid en sittplats.

Har några olika frågeställningar.

1. Om jag vill ha ytterligare en TV, bak i bilen vid sängen, vad krävs till det? Måste jag dra ny antennkabel till parabolen, eller dras den vidare från Oystermodulen?

2. Om jag vill skaffa en Dreambox, hur kopplar jag in den till "allt".. Räcker det med en "loop" från Oystermodulen -> in i Dreambox -> o sen tillbaka till Oystern med hjälp av korta antennsladdar? Sen ett tillbehör till dreamboxen som gör den "trådlös" -wi-fi-brygga.... o att jag sen skulle kunna använda den över ett mobilt Internet.

3. Saknar hdmi-utgångar för typ koppla datorn eller Apple-TV till TV'n... Måste jag byta TV eller finns det några andra smarta lösningar... De utgångar som verkar finnas är Scart o "röd-gul-vit-sladd". (Sistnämnda är använt av Oystermodulen)

Hoppas det finns några hjälpsamma IT-duktiga husbilsägare där ute... I vår förra husbil hade vi antenn... Nöjde oss då bra med SVT 1, SVT2 o TV4... men skulle nu vilja uppdatera mig.... Svara gärna på någon fråga, även om du inte har svaret till alla mina frågor....

Tack på förhand...:wub: /Camilla

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Installera ny tv till sovdel - CarthagoTV ingen HDMI, koppla ihop Oyster med Drea

Hdmi finnes på Oyster HD bokser, men disse har ikke antenne viderekopling.

For Dreamboks så kan du benytte sat out F kontakten bak på Oyster boksen, når Oyster har funnet satellitten så kan du trykke på AV (audio visuell) knappen på Oyster fjernkntroll og Dreamboksen tar helt over. Men skal du benytte to 2 tv så blir det lett konflikt om en kanal ligger horisonal og den andre vertikal. Begge med samme polarisering fungerer. En bedre løsning er få en ombyggong til twin lnb og utvidet kabling.

Har hos Ten-Haaft sett en Oyster med quad lnb og tilsvarende kabling for 4 tv mot samme satellitt.

andersbok

HBK Medlem
Kommun
Svenljunga
HBK-Nr
22408
Medlemskap
2025
Sv: Installera ny tv till sovdel - CarthagoTV ingen HDMI, koppla ihop Oyster med Drea

Hej.
Vi blev också med Carthago i sommar. Men vår tv var bortplockad, då hörde jag mig för och fick höra att LTC var mycket bättre än Cathagos egna, tex inte lika känslig för lägre spänning. LTC har även HDMI-ingång som är kopplad till parabolen. Vill vi streama film från tex Netflix eller Cmore så drar jag ut den och ansluter Chromecasten där. Fungerar hur bra som helst. Hoppas du blev lite klokare av detta.
Anders

Senast ändrad:
Toppen