• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

P

Patrick E

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Håller som bäst på att dra kabel till kameran. Jag har dragit den från mittkonsolen under gummimattan sedan under förarstolen. Öppnade luckan för startbatteriet och la kabeln den vägen under gummimattan. Mellan förar och passagerarstolarna går det en metalltröskel där man dra kabeln för att komma till soffan i vilken bodelsbatteriet finns. Vid passagerarstolen (baksidan) på golvet kommer man vidare in i soffans stuvutrymme. Sedan drar jag kabeln vidare i soffan. Nu kommer första stället att borra hål. Mellan gaveln på soffan och skåpet vid bodelsdörren. Där är jag nu. Kommer sedan dra kabeln under tröskeln till bodelsdörren och vidare genom skåpet under kylen. I det skåpet finns en liten avsatts längst in. Skruva av toppen och dra ut hyllplanet. Där under finns ventilation för gas samt del av hjulhuset. Andra delen av hjulhuset slutar vid fotänden av sängen så det är bara att dra kabeln där. Ligger ett gäng andra kablar där bl.a. till värmaren. Sedan är det fritt fram längs sängen till vänstra hörnet av bilen (om näsan pekar mot bakrutan). Där kan man sedan gå upp med kabeln bakom gardinerna och in i överskåpen och då är man i princip framme. Har också tagit bort mottagaren till den gamla trådlösa kameran och dragit ledning till backsignal som skall anslutas till multimediaenheten. Det går sakta men säkert framåt.
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Ikväll lös flitens lampa åtminstone en liten stund. Har dragit klart videokablen till backkameran blev riktigt bra. Beställde ett installationskitt för en 2din apparat från England i måndags och hämtade ut det i fredags. Lite överraskad blev jag av att det gick så fort.

Så ikväll fick jag en stund över för att klura lite på hur det skulle sitta samt hur jag skulle dra kablarna för iPod/iPhone interfacet, TV-antennen samt GPS-pucken.
För en gröngöling som mig går den mesta tiden åt till att fundera ut hur saker skall monteras på ett bra sätt. Genomförandet går sedan snabbt.

Interfacet till iPod/iPhone drar jag ner genom "taket" på det stora handskfacket. Där kommer jag också sätta en switch för att kunna slå på/av min enhet när tändningen är avstängd. Funkar inte bara att "kortsluta" detta så att den går att sätta på utan switch som det var på den förra stereon. Då bluetooth enheten är aktiv i stand-by och då fortsatt fungerar som handsfree.

Tv-antennen och GPS-pucken drar jag genom det lilla handskfacket på instrumentbrädan.

Genom detta får jag dold montering, inga synliga hål och kan dölja grejerna i handskfacken.

Det var lätt att ta bort innanmätet på det lilla handskfacket och komma åt att dra kablarna till radion. Men som sagt för en nybörjare tar det ett tag att klura ut hur man skall göra.

Nästa helg hoppas jag att jag får tid över att slutföra min lilla installation.

DSC_0006-2.jpg

DSC_0013-2.jpg

DSC_0012-2.jpg

DSC_0008-2.jpg

DSC_0017-2.jpg

DSC_0016-2.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
P

Patrick E

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Då är hela härligheten på plats. Hade både flyt och oflyt i arbetet.

När jag kollade närmare för att borra hålen för kabel till iPod interfacet och på/av knapp för stand-by i "taket" på handsksfacket så fanns det redan ett rektangulärt fabriksgjort hål så där drog jag iPod kabeln. Av/på knappen monterade jag istället till höger i utrymmet under ratten, blev lättåtkomligt men ändå dolt.

Oflyt fick jag när jag anslöt GPS och tv-antenn kabeln på baksidan av stereon. De byggde så att jag inte kunde trycka in den hela vägen. Tog lite el-tejp som jag vek och fäste på anslutningarna på stereon, tryckte in apparaten och drog sedan ut den igen vilket resulterade i att tejpbitarna fastnade där jag behövde borra hål för att skapa utrymme för kontakterna, på det sättet slapp jag mäta ut borrpunkterna i det trånga utrymmet.

GPS pucken och tv-antennen hamnade som planerat i det lilla handskfacket uppe på instrumentbrädan. Nu är det enklelt att dra ut eller skjuta in kabeln efter behov.

Den gamla backkameran är borttagen men hann inte få dit den nya innan snön slog till. Kan nog löna sig att satsa lite extra på att få kvalitetsgrejer (vilket jag också trodde att jag gjorde när jag köpte från Luis i Tyskland). Kolla in bilden den är knappt ett år och inte vinterkörd, bilen har dock stått ute i år. Men det hade kommit kondens i kameran redan under sommaren.

Så fort vädret tillåter så skall jag fästa den nya kameran.

DSC_0005-3.JPG

DSC_0004-3.JPG

DSC_0014-3.JPG

DSC_0026.JPG

DSC_0002-3.JPG

DSC_0006-3.JPG

DSC_0019-2.JPG
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Snyggt jobbat Patrick!

Ha det gott!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Oflyt fick jag när jag anslöt GPS och tv-antenn kabeln på baksidan av stereon. De byggde så att jag inte kunde trycka in den hela vägen.

Det finns billiga vinkeladaptrar för SMA-kontakter som "bygger" mycket mindre bakåt än vad SMA-kontakterna på kablarna gör.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Hej Patrik.
Förutom ISO-kontakten finns en kontakt med endast 3 kablar i.
Vet du vad dessa kablar är till??
:confused:
Jag håller på att montera radio själv, och tycker det är dåligt att Fiat inte har radioläge på tändningslåset.
:mad:
Jag kommer att koppla bort strömmen från tändningslåset och koppla ihop den med strömfärsörjningen för minnet så man kan lyssna på radion när tändningen är avslagen.
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Önskade att jag kunde hjälpa dig men jag ersatte en befintlig stereo och allt jag kunde se var ISO kontakterna, en för högtaleriet och en för elförsörjningen.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Kul att hitta en installationsguide för exakt ett sånt system jag tänkt montera i vår kommande Bürstner ixeo time it 650.

Är du nöjd med multimediaenheten? Funkar det mesta som tänkt? vilka för/nackdelar har du upptäckt med den hittils?

Mvh
Ronny
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Den är toppen. Men man behöver nog vara lite intresserad av denna typ av apparater för att få ut det mesta. Det som har överaskat mest positivt är nog hur bra handsfreen är. Sämst är radion, funkar någorlunda när man står still men inte så bra mottagning under körning. IPhone interfaset funkar också väldigt bra. Generellt så är användargränssnittet sådär. Kör igo som navigator på den och den tycker jag är en av de bästa navigatorer jag kört.
Sammanfattning, radio och användargränssnitt 2 husbilar av fem. Funktion 4 av 5. Detta är min helt subjektiva bedömning.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Tack för recensionen! det hjälper mig förhoppningsvis i valet av enhet! Intresset för sådana apparater saknas inte, så där blir det nog inga problem :) Men det jag mest reagerade över var nog att radiomottagningen inte var den bästa, det gjorde mig lite tveksam i valet!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Installera kombinerad GPS, Radio, DVD, Backmonitor

Innan ni dömer ut apparaten när det gäller radiomottagningen, kolla om antennen är bra?! :confused:
 
Toppen