• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera en dieseltank till?

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Exakt som ovan.

Originaltanken får ett tätt/ej ventilerat tanklock, extratanken får ett ventilerat tanklock.
Förbrukningen från originaltanken ersätts, inte av luft som i normala fall, utan med bränsle som sugs in från extratanken.
Tankarna kommer att ligga i samma nivå/ i våg.
Då har du en anslutning mellan tankarna i form av rör/slang som ligger i bottennivå på tankarna. Att "plugga" originaltanken är ingen direkt bra ide utan ha ventilerade tanklock i båda tankarna i stället. Du undviker att få problem med att dieselpumpen får jobba onödigt mkt, tankmätaren fungerar och sist men inte minst du kan tanka från en sida även om det tar lite längre tid för bränslet att rinna över. Ett tips för att det ska rinna över fortare är att öppna båda tanklocken vid tankning. Så gör du på bussar och lastbilar med dubbla tankar.

Du gör naturligtvis som du vill, detta är bara ett litet tips.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag kommer att ha en anslutning i botten på extratanken,
Jag ansluter slangen därifrån till avluftningsanslutningen på originaltanken, dvs ovan dieselnivån.
Detta för att undvika häverteffekt mellan tankarna. Jag vill tömma en tank i taget.

Tryckskillnaden som jag utsätter pumpen för bilr maximalt 0,03 bar/ 3,2 kPa, dvs ingenting.
Tankmätaren kommer att fungera där den gör mest nytta, de sista 200 litrarna i tanken.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag kommer att ha en anslutning i botten på extratanken,
Jag ansluter slangen därifrån till avluftningsanslutningen på originaltanken, dvs ovan dieselnivån.
Detta för att undvika häverteffekt mellan tankarna. Jag vill tömma en tank i taget.

Tryckskillnaden som jag utsätter pumpen för bilr maximalt 0,03 bar/ 3,2 kPa, dvs ingenting.
Tankmätaren kommer att fungera där den gör mest nytta, de sista 200 litrarna i tanken.
Ja det där med tankmätaren är jag helt med på, skrev det i ett inlägg ovan också. Tanklocket måste vara 100 tätt för att det ska funka eftersom suget uteblir annars, speciellt som det är så litet.

Häverteffekt, det kan det väl inte bli om anslutningarna sitter i botten, finns ju på alla bussar och lastbilar med dubbla tankar, du får ju samtidigt mätaren att funka hela tiden. Jag håller dock med dig på att det är viktigast att den funkar på slutet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Häverteffekt, det kan det väl inte bli om anslutningarna sitter i botten, finns ju på alla bussar och lastbilar med dubbla tankar, du får ju samtidigt mätaren att funka hela tiden. Jag håller dock med dig på att det är viktigast att den funkar på slutet.
Att bägge tankarna töms samtidigt vill jag undvika.
Detta skulle ske i följande fall:
Anslutning botten till botten.
Anslutning botten till ett rör som går till botten på originaltanken.
Genom att ansluta till urluftningsuttaget i originaltanken elimineras denna (lilla) risk.

Extratanken kommer att vara ca 10 cm djupare än originaltanken.
Genom att suga ur bränslet på beskrivet sätt möjligörs detta.

Dessutom, tankmätaren går in på reserv med 60 liter kvar.
Om jag parallellkopplar tankarna får jag en reserv på 120 liter, för mycket.

Konceptet som jag beskriver envänds i en del expeditionshusbilar, det är provat och fungerar.
Skulle det inte funka, är det otroligt enkelt att koppla botten- botten.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det förutsätter alltså att man alltid fyller huvudtanken i första hand.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det förutsätter alltså att man alltid fyller huvudtanken i första hand.
Huvudtanken håller sig full eftersom returledningen från motorn går dit. Den fylls till sist även om bara reserven fylls men det är klart att det är önskvärt att huvudtanken fylls men i vilken ordning det görs spelar ingen roll eftersom tilloppsröret sitter i topp på huvudtanken.
 
Toppen