• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera en dieseltank till?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag funderar på att installera en dieseltank till som komplement till den som sitter original.

Behöver jag registreringsbesiktiga?
Någon son vet vad som gäller besiktningsmässigt?

Vikt och utrymme är inte något problem, inte heller hur jag kopplar in tankarna.
 

Lars Granqvist

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4809
Medlemskap
2025
Jag funderar på att installera en dieseltank till som komplement till den som sitter original.

Behöver jag registreringsbesiktiga?
Någon son vet vad som gäller besiktningsmässigt?

Vikt och utrymme är inte något problem, inte heller hur jag kopplar in tankarna.
Varför inte byta original till större.
 

utte

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
33111
Medlemskap
2024
kolla upp det väldigt noga innan du gör detta jag har tror inte att du kan öka mängden bränsle utan besiktning pga dom kan kalla det för trp av farligt gods
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag kan gärna besikta, inget problem.

Men det hade varit intressant om någon visste reglerna.
Jag har inte lyckats hitta dessa.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
kolla upp det väldigt noga innan du gör detta jag har tror inte att du kan öka mängden bränsle utan besiktning pga dom kan kalla det för trp av farligt gods
Farligt gods blir det inte, lastbilar och bussar har normalt tankar på mellan 500 och 800 liter. Gränsen går vid 1000 liter när det gäller transport av diesel men att transportera och att bilen är utrustad med stor tank är inte samma sak. Du får däremot inte ha en tank som rymmer mera än 450 liter utan ADR så du kan således ha 2 st 450 liters tankar och 1 st 100 literstank utan ADR Transport av bensin vet jag att det är 333 liter iaf men har du det i enlitersflaskor så gäller andra regler, då är det ett poängsystem som gäller vilket jag inte kommer ihåg på rak arm.

Problemet kan egentligen bara uppstå om din bil är heltypsgodkänd, då får man inte ändra på den, annars så krävs regbesiktning är jag ganska säker på. Det är väl bara att höra med en besiktningsman. Förr var där inga bestämmelser angående det, då var regeln att den skulle vara fackmannamässigt monterad och påfyllning utanför bilen. Det är väl eg samma som gäller för installation av gastank.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Inlägg nr 5
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag satte en extra tank på en van jag hade för ett antal år sedan.
De sa inget om det på besiktningen.
De brydde sig heller inte om att den ena tanken innehöll röd diesel.....
Nej men nu är frågan ju egentligen om man verkligen får,,,,,,,,,,,,, Jag hade gjort som du men det kan man ju inte uppmana till ;)
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Skönt att du fick ett klart svar på frågan så nu är det bara att gå vidare och tanka upp bilen.
 

varglasse

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
7736
Medlemskap
2024
Det smidigaste och billigaste är ju att sätta en plasttank med pump i garaget finns både 200 och 430 liters
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det smidigaste och billigaste är ju att sätta en plasttank med pump i garaget finns både 200 och 430 liters
I garaget bor vår Suzuki 1000, finns inte plats för extra dieseltank på 200+ liter.

Sen om det är billigare med plasttank är jag inte övertygad om.
Med en extratank blir det två ställen att fylla diesel.
Förbrukningen sker först i extratanken, sedan i originaltanken.
200 liter original + 230 liter i extratanken.

Har du länk till dessa plasttankar?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sedan stämmer inte bränslemätaren inne i bilen. Det gäller att har koll på milen
Det beror lite hur man kopplar den. Ligger tankarna lika i höjd och de har anslutning med varandra så blir det rätt ändå. Nu har ju TS tänkt att koppla så att nya tanken töms först och sedan ska den gamla tanken (om jag fattar det rätt) användas som "reservtank" Då blir det ju så att mätaren kommer att visa full tills "reservtanken" kopplas in och en reservtank på 200 liter är ju ändå ganska respektabelt.

Det viktiga enligt mig är att bränslet hela tiden får gå genom originaltanken så att bränslet pumpas genom de vanliga anslutningarna till motorn, detta för att få rotation på bränslet så att bakterietillväxt undviks. Det är annars ett problem när man har stora tankar där bränslet står stilla längre tider. TS säger ju själv att han kör ca 900 mil/år (i en annan tråd) vilket med de nya tankar skulle betyda att han tankar 4 till 5 ggr/år med de nya lagringsmöjligheterna. Inga problem så länge det är flöde på rätt sätt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Exakt som ovan.

Originaltanken får ett tätt/ej ventilerat tanklock, extratanken får ett ventilerat tanklock.
Förbrukningen från originaltanken ersätts, inte av luft som i normala fall, utan med bränsle som sugs in från extratanken.
Tankarna kommer att ligga i samma nivå/ i våg.
 
Toppen