• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera AGM Batteri

Kerstin och Bengt

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
5269
Medlemskap
2024
Jag har en Bürstner från -99 med EBL 4-281. På den finns det ett litet stående rektangulärt hål med vidstående text:
Blei - Gel
Bleisäure
Nu skall jag installera ett AGM batteri från Biltema.
Skall det ändras något där och i så fall hur då det inte finns någon knapp eller dylikt?
Hälsningar Bengt
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Instalera AGM Batteri

Jag har en Bürstner från -99 med EBL 4-281. På den finns det ett litet stående rektangulärt hål med vidstående text:
Blei - Gel
Bleisäure
Nu skall jag installera ett AGM batteri från Biltema.
Skall det ändras något där och i så fall hur då det inte finns någon knapp eller dylikt?
Hälsningar Bengt

Där har förmodligen suttit en knapp - finns det något i botten på hålet som kan indikera en förlorad knapp?

Det finns olika åsikter om vilken laddcykel som är bäst för AGM batterier - finns flera trådar här i det ämnet.

När vi köpte våra AGM batterier sa batteritillverkaren EXIDE (jag skickade en fråga till deras kundtjänst eftersom handlaren inte visste svaret) att dom skulle laddas som bly/syra batterier - inte som Gel batterier.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Installera AGM Batteri

Jaha, då skall jag försöka komplicera det lite ytterligare.
Enl. en fabrikant av mycket avancerade laddare för kommersiellt bruk gäller:

GEL och AGM skall laddas med IUoU-karaktäristik.
Öppna batterier laddas med IUIU-karaktäristik.
I slutet av laddfasen skall spänningen ökas något över gasningspänningen för öppna batterier för att röra om i batterisyran som kan skikta sig under laddningen.
Denna högre spänning kan skada GEL och AGM-batterier eftersom syran i dessa är bunden i GEL eller glasfibermatta.

Laddkurvor.jpg
//W
 
Toppen