• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation TEC29

F

F.d. 1515

Guest
Hoppas här är någon vänlig själ som kan hjälpa en ny husbilsägare. Jag har nyligen inköpt ett Elverk, TEC 29, att montera på husbilen (Knaus Sport TR 2008). Har någon erfarenhet om det är mest fördelaktigast att montera elverket i en ljudisolerad "låda" i bodelen (garderoben, tar bara mkt plats här) eller om det är att föredra under husbilen? Monering skall utföras av en "verkstad" men tänkte höra om lite allmänna råd och erfarenheter först. Tacksam för svar.

mvh
Carin
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Installation TEC29

Jag har haft Tec29 monterat både hängande ute under bilen och nu inne i garaget.

Fördelar ute montering;
1. Något mindre vibrationer kommer in till bilen. Knepigt igentligen.
2. Ljudisolering behövs inte på samma sätt.
3. Inga stora håltagningar för kylluft och avgasrör.
4. Gennerellt sett enklare
Nackdelar ute montering
1. Blir riktigt skitig av allt vägskräp.
2. Går att stjäla då man kommer åt monteringsbultar etc.
3. Inte lika "fräckt"
4. Kan vara svårt att hitta plats. Måste tänka på att kunna öppna luckan för service. Antigen glida ut elverket för oljebyte eller suga ur oljan.


Lycka till med ditt elverk. Vårt har nu över 200 timmars drift i husbilen och är 100%
 
F

F.d. 1515

Guest
Sv: Installation TEC29

Tack för dina värdefulla kommentarer! Än så länge är det en avvägning var det blir men jag har några veckor på mig att bestämma.
 
F

F.d. 1515

Guest
Sv: Installation TEC29

Nu är såväl elverk, TEC 29, och ac på plats! Allt funkar helt perfekt.

Elverket är monterat ute, under husbilen. Marginella vibrationer och ljud från elverket är helt acceptabelt ca 55 db inne i husbilen (som en bra och tyst diskmaskin) och något högre utomhus.

Det enda negativa jag kan komma på är kostnaden för montering av elverket men så är det också fackmannamässigt gjort med garanti.

Nu väntar man bara på lite ledighet så att husbilen kan få rulla :)

Ha det bra
Carin
 
Toppen