• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av tv och gasolvarnare

F

F.d. 24323

Guest
Hej vi har en Dethleffs A5820.
Vi har precis beställt en Steca MPPT regilator med en Voitronic batteridator från Tyskland. Under tiden jag väntar på detta så tänkte jag koppla in en tv. Vi har en Schaudt EBL 99C. Där ser jag att tv:n är säkrad på 10A och verkar gå från block 8 där bl a vattenpumpen också går.

Men vart leder dessa kablar? alltså vart kan jag plocka ut strömmen. Om jag nu fattat detta rätt så leder dessa kablar någonstans, säkrade och klara för en tv men jag vet bra inte var? Samma gäller för antennförstärkaren, men den tänkte jag helt sonika koppla på samma. Jag vill t.ex.koppla in en gasolvarnare, vart plockas strömmen lättast ut?

Detta problem får jag dock inte med MPPT regulatorn eftersom den inte ska kopplas på EBL:n, utan direkt på fritidsbatterierna. Men en annan sak oroade mig, jag har två olika baterier som fritidsbatteri, läste någonstans att detta inte vara bra (en är på 75 Ah, standard + ett på 140 Ah)?

Vi skall också koppla in en inverter på 1000w direkt på fritidsbatterierna, kan detta störa batteridatorn eller EBL:n? Ja frågorna är många så jag sätter mitt hopp till er experter.

Hoppas att någon av de många visa här på husbilsklubben kan hjälpa mig

Mr Dethleffs
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen