• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

installation av tv-antenn

F

F.d. 24323

Guest
Hej
Vi har en Dethleffs A5820 -01. Det satt ingen antenn på den och skall nu montera en. Hur gör man säkrast för att slippa läckage problem. Vart drar man kablarna snyggast? Skall man borr rakt igenom ytter och innertak på en gång. Kom gärna med tips och installationsbilder om ni har.

MVH
Mr Dethleffs
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: installation av tv-antenn

Hej, det beror ju dels på vilken antenn du skall använda. Om du vill ha en som är höj och sänkbar och därmed kan riktas så är det ju lättast att montera en antennmast som går ner i en garderob eller liknande och då dras ju kabeln inne i röret och all tätning sker vid mastgenomförningen. Det du skall tänka på i så fall när du gör hålet är bara rätt avstånd från den vägg som håller klämman till masten.

JANKRO.
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: installation av tv-antenn

Okey, men om man har en utan stång, borrar man fortfarande rakt igenom innertaket också?

Mr D
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: installation av tv-antenn

Passa dig för att borra innan du har kollat så inga kablar finns under. Jag gjorde den tabben på förra bilen. Trots där fanns en lapp där det stod borra här till antenn så borrade jag rakt igenom en 220 sladd, det var inte så lätt att skarva när tåtarna är spända och inte går att dra ut.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: installation av tv-antenn

Ja, håll koll på var du borrar bara och montera någon tät bra kabelgenomföring på yttertaket som ex. denna. Den finns också för dubbla kablar om man tror man behöver det i framtiden.

644.jpg

JANKRO.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: installation av tv-antenn

Hejsan!

Om man har en fast monterad digitalantenn med 360graders riktverkan som man tänker sätta fast på taket, räcker det med en sådan där genomförings sak som bilden ovan?
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: installation av tv-antenn

Okey, skall kika på en sån.
Det verkar som det suttit en inomhus antenn i husbilen (fann en antennkabel som gick till garderoben och det finns ingen inverkan på innertak).

Mitt problem är dock nu EBL:n. Jag har en EBL 99. Ur Block 8 går det ut en kontakt med många kablar, där ibland finns det en strömkabel som är säkrad med 10A för en tv. Vart leder dessa kablar? Det måste ju finnas en kontaktplint någonstans i husbilen. Jag har letat förbrilt överallt. Vart brukar man ha sådana plintar?

Inte skall jag behöva riva hela inredningen. Är det någon som har erfarenhet av detta på en Dethleffs A5820 -01?

Hoppas att ni kunniga på forumet kan hjälpa en nybörjare.

Mr Dethleffs
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: installation av tv-antenn

På de fleste husbiler ender den kabelen i en 12V kontakt i TV skapet.
Kontakten er normalt litt mindre enn en sig-kontakt, ofte sitter det en 220V kontakt ved siden av denne 12V kontakten.
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: installation av tv-antenn

Den enda 12v kontakten som finns är den i köksdelen. Får väl rycka säkringen för att se om det är den. Men det låter konstigt, man måste väl kunna brygga kaffe eller koka sig vatten med sina 12v tillbehör och se på tv samtidigt? Det går ju inte, för att sätta in ett dubbeluttag får väl säkringen att gå.

Tror endast att jag bara har ett sådant uttag?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: installation av tv-antenn

Hvis jeg har sett rett på bilder av en tilsvarende bil så ville jeg sett grundig i det største skapet over kjøket. Den ettersøkte kontakten sitter oftest helt i bunnen av dette.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: installation av tv-antenn

Hejsan!

Om man har en fast monterad digitalantenn med 360graders riktverkan som man tänker sätta fast på taket, räcker det med en sådan där genomförings sak som bilden ovan?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Jonas. Ja, du har väl troligen en antenn som strömförsörjs med antennsladden och då har du ju bara en sladd att tänka på. Om man vill ha lite "både hängslen och livrem" kan man göra så här. Kolla noga var du vill komma ner i bilen. Borra ett ca. 20 m.m. hål med en hålsåg genom taket. Ta silicon på fingret och smörj in isoleringen mellan inner och yttertak så det är säkrat från att suga ev. vatten. Slipa av limytan på genomföringen och avfetta och ev. slipa lite på takytan som skall limmas. Limma dit genomföringen med Casco marin, Bostik super bond eller Sikaflex. Låt torka något dygn innan du fortsätter. Efter du har klämt kabeln i genomföringen kan man smeta över lite silicon för extra säker tätning. Avsluta med att stoppa upp lite isolering mellan hålet i taket och kabeln så inte varmluft från boutrymmet går upp i genomföringen och kanske kondenserar lite på vintern. Kolla ibland vid kabeln/isoleringen så det inte är fuktigt så brukar allt vara lugnt.

Lycka till JANKRO.
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: installation av tv-antenn

Hvis jeg har sett rett på bilder av en tilsvarende bil så ville jeg sett grundig i det største skapet over kjøket. Den ettersøkte kontakten sitter oftest helt i bunnen av dette.

Ja, jag har en kontakt där, men jag trodde denna var för mina köksapparater som 12v tekokare och 12 volt kaffebryggare. Så jag kan alltså ine brygga kaffe och se på tv samtidigt? Om jag vill sätta in fler uttag måste jag väl skaffa nya kontakter till EBL:n och gå därifrån?

Är det vanligt med bara ett tolv voltsuttag i bilen?

Mr Dethleffs
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: installation av tv-antenn

Flere nye husbiler har ikke 12V kontakter! For 10 år siden var normem 2 til 4 10mm uttak - disse er normert for opp til 16A mens de mer normale sigaret tenner kontaktene er normert for 10A.
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: installation av tv-antenn

Flere nye husbiler har ikke 12V kontakter! For 10 år siden var normem 2 til 4 10mm uttak - disse er normert for opp til 16A mens de mer normale sigaret tenner kontaktene er normert for 10A.

Ja, vår husbil är från -01. Om uttaget är till tv:n så är den säkrat till 10A (tittat på EBL:n)

Ska jag dra en direktkabel till EBL:n eller det kanske är lättar att gå direkt på fritidsbatterierna med en säkring emellan och ha kvar uttaget i köket för kaffebryggande och tekokande? Vad tycker ni?

Mr D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: installation av tv-antenn

Hej Mr D, kolla 12V kaffebryggarens effekt. Det är tveksamt att 10A räcker till den.

JANKRO.
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: installation av tv-antenn

Hej Mr D, kolla 12V kaffebryggarens effekt. Det är tveksamt att 10A räcker till den.

JANKRO.

Nej, de är faktiskt båda på 170w, och enligt P = U x I blir det 170/12 cirka 14A

Då är frågan om kablarna är tillräckliga att säkra upp till 16A eller liknande eller om man skall dra in ett nytt köksuttag?

Dad tycker ni? Kaffebryggare och tekokare skall vara i köket, någon ordning får det vara!

Mr D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: installation av tv-antenn

Det är lite svårt att svara utan att se kablar utrymmen m.m. Men jag tycker det låter som du skulle dra om/använda befintligt 10A uttag till TV'n och dra nya kraftiga kablar från batteriet till köket/kaffebryggaren, uppsäkrade med 20A.

JANKRO.
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: installation av tv-antenn

Det är lite svårt att svara utan att se kablar utrymmen m.m. Men jag tycker det låter som du skulle dra om/använda befintligt 10A uttag till TV'n och dra nya kraftiga kablar från batteriet till köket/kaffebryggaren, uppsäkrade med 20A.

JANKRO.

Från batteriet eller EBL:n?

Det är ju förstås lättar att gör det från batteriet. Jag skall ändå in med min steca regulator och voitronic batteridator där. Kanske är lika bra att dra en säkringsplint därifrån. Jag har fler förbrukare som skall kopplas in, gasolvarnare etc (eller kan man koppla sådana småförbrukare på någon kabel från befitlig lampa?

Mr D (tacksam för alla tips han får)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: installation av tv-antenn

Om det är lämpligt att dra så kraftiga strömmar genom EBL'en får någon annan svara på. Personligen skulle jag nog satsa direkt från batteriet.
Att "låna" den lilla strömmängd som går åt till larm från någon befinlig lampkabel el. dyl. är ingen fara med och då kan man ju slippa rätt mycket onödig kabeldragning.

JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen