• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av solceller 100W

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Hej

Sitter här och funderar på det stundande installationen av solceller på taket på vår Hobby Siesta 650 FLC (tror jag den heter).

Blir inte riktigt klok på hur/vilken väg jag ska dra kablaget från panelen ner till batteriet. Undrar därför om det finns någon här på forumet som kan hjälpa mig med hur de drog kablarna på sin Hobby och om det finns några speciella saker att beakta???
Jag tycker inte att det finns någon riktigt "solklar" väg att komma fram till batteriet under passagerarstolen

Jag funderar på att antingen lägga panelen precis bakom bulan från alkoven alternativt till höger bakom det stora främre takfönstret.

Tips mottages med stor tacksamhet :)

Hälsningar // Fredrik
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Installation av solceller 100W

Jag gick genom taget i överskopet på höger av ytterdörren och sen (ner till batteriet) bakon vadderingen på den lilla mellanvägs biten bakon kartläsarstolen, men jag har inte samma Hobby som du.
 
Senast ändrad:

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Installation av solceller 100W

Tack för ditt svar. Jag har en vägg precis till höger innanför dörren där temp reglagen sitter, är det den du menar?

För det borde väl finnas en kabelkanal i den väggen inbillar jag mig...

Jag skulle så gärna vilja ha en ritning på alla kabeldragningar i bilen :confused:

// Fredrik
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Installation av solceller 100W

Tack för ditt svar. Jag har en vägg precis till höger innanför dörren där temp reglagen sitter, är det den du menar?

För det borde väl finnas en kabelkanal i den väggen inbillar jag mig...

Jag skulle så gärna vilja ha en ritning på alla kabeldragningar i bilen :confused:

// Fredrik[/quote

Vi har även en väg bakom förarstolen och även den som du menar..jag drog kabeln utanpå väggen i hörnet under vaderingen... inte i väggen. Det finns nog en kabelkanal i den vägen som du menar,,på vår bil så sitter termostaten på vänstra sidan av dörren där du har TV och övriga reglage sitter ovanför dörren..att det skiljer sig med vår inredningar
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Sv: Installation av solceller 100W

Har en Hobby 500 08.

Har precis monterat en 100 w det blir bra.
På högra väggen innanför dörren och på baksidan av denna lossar du klädseln där finns en kabelkanal för instrumenten och den kan du använda.
Du borrar i taket så du kommer ner från taket i överskåpet närmast dörren.
På taket tätar du den lite grå täcklocket (som du köper på tillbehörsfiman) med Sika 291 vit.(finns små tuber).Rugga upp ytan på locket.
Läggen tyngd på den lilla grå locket över natten.
Sedan under sitsen kan du montera regulatorn och hoppas du väljer en MPPT regulator.
Förmodar att bodelsbatteriet ät under passagerar stolen.
Borra sen ett hål i väggen för kabeln( du har väl 6 kv) tror att du har en plåt på höger sida nertill stolen lossa den och lägg kabeln där.
Tycker att du skall lägga kabeln direkt på batteriet med säkring.

Hälsningar
Tommy E
 
Toppen