• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av kompressor kylskåp

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
I vår båt (med kompressorkyl) var jag tvungen att ta upp extra ventilationshål efter att ha tröttnat på att varma dagar vara tvungen att lyfta ut en kökslåda för att få tillräcklig ventilation. Vår/höst var det inga problem men med högsommar och mycket värme så gick kompressorn praktiskt taget hela tiden så ventilation behövs för att bli av med överskottsvärmen. Nu fungerar kylen utmärkt men tidigare kunde det vara lite problem med kylan i skåpet plus att när kompressorn gick ofta så dränerade man batteriet snabbare.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Har för avsikt att byta ut mitt gamla kylskåp i husbilen till ett kompressor kylskåp. Men har inte lyckats bli klok över om befintliga ventilations öppningarna ska vara kvar. Enligt monteringsanvisningen är det inte beskrivet någon ventilation i ytterväggen men har sett på Youtube en film där de bytt och då lät ventilerna vara kvar. Kan tänka mig att det kanske kan vara bra att ha det nedersta kvar med tanke på service av skåpet men det finns ju stora läckage risker och ett stort kallras på vintern.
Finns det någon här i klubben som bytt och hur har ni gjort? Alla plåtisar med kompressor skåp hur ser det ut hos er? Jag har skåpet hemma och är i färd med bytet!!
Hej vilket fabrikat är det på kompressorkylskåpet
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Att följa kylskåpstillverkares anvisningar om mått på utrymme och ventilation är väl av någon anledning något som husvagns/husbilstillverkare aldrig varit bra på. De har sällan lyckats bra under alla år med absorptionkylar varför skulle de då lyckas bättre med kompressorskåp även om det borde vara enklare.

M.v.h. JANKRO.

Jag har plockat ur en ny högsmal kompressorkyl ur en plåtis, Jösses va trångt det var bakom den, inte mycket till cirkulation där, undrar hur ofta den måste gå en varm sommardag, samt hur mycket förkortas livslängden, kan man undra.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Det blir varmt även bakom ett kompressorkylskåp.
I de fall jag bytt ut till kompressorkylskåp så har jag satt igen gallren i väggen. Men lämnat kvar en öppning för två fläktar i det övre gallret.
Riktigt varma dagar kan det behövas för att dra ner tiden kylskåpet är igång.
Kylskåpet är bara insatt och inte helt tätat inåt. Detta ger lite självventilation och med fläktarna kan jag forcera vid behov då snackar vi 30 grader eller mer och det har alltid fungerat.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Det är mycket möjligt att även ”min” husbilsbyggare har prutat så att utrymmet är mindre än vad kylskåpstillverkaren anger. Svårt att mäta med skåpet på plats men jag har kikat med inspektionskamera och tycker det ser snålt ut. Har en plan att montera en datorfläkt för att suga ut mer luft från skåpets baksida + om möjligt dra en kanalstump så att ersättande luften tas från lastutrymmet, som oftast är mindre varmt än boutrymmet.
Mycket listigt tänkt. Tror du funnit lösningen. Smart
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.140
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad jag har förstått så är det inte alltid radiatorn sitter baktill på kylskåpet:swoon:

Som på mitt skåp där sitter radiatorn inbyggd i vänster gavel och avger värmen där.... Och då är det inte så smart att bygga tätt runt skåpet.. Och luftigt bakom. :rolleyes:

Jag har täppt helt igen den gamla ventilationen och har absolut inga problem på sommaren när det är riktigt varmt.... Kylen kyler som det är tänkt.:yes:
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Kan det bli för kallt bakom en kompressorkyl, vår till höst?
Jag vet inte, men jag vinterförvarar med ca 4-9 grader i husbilen och de gånger det varit 10 minus ibland mer så har kylskåp hållit inställd kyla. Men för min del så har det mindre betydelse för jag använder inte husbilen när det närmar sig nollan.
Och skulle så vara fallet så sätter jag på vinterluckan där uppe.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad jag har förstått så är det inte alltid radiatorn sitter baktill på kylskåpet:swoon:

Som på mitt skåp där sitter radiatorn inbyggd i vänster gavel och avger värmen där.... Och då är det inte så smart att bygga tätt runt skåpet.. Och luftigt bakom. :rolleyes:

Jag har täppt helt igen den gamla ventilationen och har absolut inga problem på sommaren när det är riktigt varmt.... Kylen kyler som det är tänkt.:yes:
Peter... Vet du på ett ungefär hur många gångtimmar då har per dygn på sommaren, på din kyl/frys?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har en liten luftspalt under och en större över skåpet. Varmluft som bildas på baksidan (snarare ovansidan) leds ut via en solcellsdriven fläkt i taket. Även övrig takvärme från insidan sugs ut (på dagen) genom övre gallret och ut ur HB’n. Viss försiktighet krävs vid taktvätt för att inte spola in vattnet i luftuttaget…

PS. Jag har också räknat gångtid/dygn till ca 12h. DS.
 
Toppen