• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Installation av dieseldriven vattenvärmare på bodelsslingan?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.203
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2026
Någon som kopplat in vattenburen dieselvärmare på bodelsslingan och kan beskriva hur det är gjort?

Tänker bl.a på
- placering av värmaren
- inkoppling i bränslesystemet
- inkoppling på bodelsslingan

Om man får önska, och det får man ju som trådskapare, så får beskrivningen gärna omfatta både ord och bild.

Har en helintegrerad Dethleffs med Aldepanna inkl.värmeväxlare.

Vill bara värma bodelen, inte motorn, varför jag vill att inkopplingen skall ske på värmeslingan i bodelen.

Kjell
 
Tyvärr inte, men ett relä som strömförsörjer Webaston via Alde,men det ska ju inte klippa direkt vid stopp utan att Webaston får avsluta avstängningen också,svårt?
Det här med relän tillhör ju inte mina starkare sidor. Får kanske avvakta lite och se om nån annan förståsigpåare dyker upp i tråden.
 
Skulle vara intressant om någon med fabriksmonterad värmare kunde tala om var värmaren sitter. Gärna beskrivet med en bild eller två.
 
Så här ser det ut när allt packats upp ur lådan

67CF057A-23F3-449B-BA13-8B1218177375.jpeg

Nu gäller det bara att bestämma sig för om man skall göra en installation eller ej. Hade ju varit bra om man kunnat se en färdig installation i en annan bil. Men det löser sig säkert. Måste komplettera med lite fler delar och det viktigaste, måste ju hitta bruksanvisningen som jag läste för en 7-8 månader sen.
 
Har nu kommit på hur man enkelt kan koppla in webaston antingen på bodelsslingan eller värmeväxlarslingan. Kanske självklart för alla andra men för mig tog det ett tag att hitta en enkel lösning.

C8CDFBFE-274D-42A4-85B0-122FC6C741B0.jpeg
De manuella kulventilerna för att kunna koppla bort värmaren.
 
Jag är ingen expert på detta men jag förstår inte varför du behöver krångla till det med dubbla avstängningar och backventiler.

Jag hade kopplat in värmaren direkt på bodelsslingan utan några ventiler. På min gamla Polar husvagn satt gasolvärmaren i gasolkofforten. Sedan hade man monterat en elpatron inne i vagnen under en soffa. Elpatronen satt direkt på slingan. Principen måste ju bli detsamma med en extravärmare på husbilen oavsätt om det är en elpatron eller dieselvärmare.

Dieselvärmare har ju fritt flöde när den är avstängd, så cirkulationen borde ju inte bli något problem.

Vill man inte ha cirkulation genom värmaren så borde det ju räcka med en trevägsventil på ingående anslutning på värmaren och sedan bara en t-koppling på utgående mot bodelsslingan.
 

Bilagor

  • 9AE89805-3BF6-49A1-BFF2-1D1CCC9BAFF3.jpeg
    9AE89805-3BF6-49A1-BFF2-1D1CCC9BAFF3.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 71
Senast ändrad:
Jag kanske missförstod ditt inlägg. Du kanske vill ha ventiler för att kunna montera bort värmaren. Principen blir ju i alla fall något liknande mina funderingar
 
Jag är ingen expert på detta men jag förstår inte varför du behöver krångla till det med dubbla avstängningar och backventiler.

Jag hade kopplat in värmaren direkt på bodelsslingan utan några ventiler. På min gamla Polar husvagn satt gasolvärmaren i gasolkofforten. Sedan hade man monterat en elpatron inne i vagnen under en soffa. Elpatronen satt direkt på slingan. Principen måste ju bli detsamma med en extravärmare på husbilen oavsätt om det är en elpatron eller dieselvärmare.

Dieselvärmare har ju fritt flöde när den är avstängd, så cirkulationen borde ju inte bli något problem.

Vill man inte ha cirkulation genom värmaren så borde det ju räcka med en trevägsventil på ingående anslutning på värmaren och sedan bara en t-koppling på utgående mot bodelsslingan.
Jag är ju heller ingen expert, vill bara hitta en enkel lösning. Min tanke är att det enkelt skall gå att ta bort värmaren för reparation/service och fortfarande ha kvar funktionen i bodelsslingan eller värmeväxlaren, beroende på var den är inkopplad. Fick ett tips om att inte koppla in direkt på bodelsslingan då fel på cirkpumpen i värmaren kan hindra flödet.
 
Jag är ju heller ingen expert, vill bara hitta en enkel lösning. Min tanke är att det enkelt skall gå att ta bort värmaren för reparation/service och fortfarande ha kvar funktionen i bodelsslingan eller värmeväxlaren, beroende på var den är inkopplad. Fick ett tips om att inte koppla in direkt på bodelsslingan då fel på cirkpumpen i värmaren kan hindra flödet.

Okej, jag förstår hur du tänker. Kan ju vara bra att kunna separera värmaren från slingan om man får fel på pumpen. För några år sedan var jag på båtmässan Stockholm och talade med en ”specialist” som monterade och sålde Webastovärmare till båtar. Det är hans rekommendationer på montering som jag anammat.
 
Jag är ju heller ingen expert, vill bara hitta en enkel lösning. Min tanke är att det enkelt skall gå att ta bort värmaren för reparation/service och fortfarande ha kvar funktionen i bodelsslingan eller värmeväxlaren, beroende på var den är inkopplad. Fick ett tips om att inte koppla in direkt på bodelsslingan då fel på cirkpumpen i värmaren kan hindra flödet.
Fast om du stänger ventilerna och demonterar värmaren gör väl backventilen att flödet i din ordinarie krets stannar?
I alla fall flödet i den riktning som dina pilar anger...
Eller sätter du dit en passbit också på ventilerna?
 
Jag är ju heller ingen expert, vill bara hitta en enkel lösning. Min tanke är att det enkelt skall gå att ta bort värmaren för reparation/service och fortfarande ha kvar funktionen i bodelsslingan eller värmeväxlaren, beroende på var den är inkopplad. Fick ett tips om att inte koppla in direkt på bodelsslingan då fel på cirkpumpen i värmaren kan hindra flödet.
Jag tror att det enklaste lösningen är enligt inlägg 5.
Alden sköter värmen i bilen startar bodelslingan enligt termostat,medan Webaston ser till att värme finns att utnyttja och startar/stannar när vattentempen är rätt.
 
Fast om du stänger ventilerna och demonterar värmaren gör väl backventilen att flödet i din ordinarie krets stannar?
I alla fall flödet i den riktning som dina pilar anger...
Eller sätter du dit en passbit också på ventilerna?
Har säkert ritat backventilen fel. Tanken är att den skall hindra återflöde till motorn.
 
Jag tror att det enklaste lösningen är enligt inlägg 5.
Alden sköter värmen i bilen startar bodelslingan enligt termostat,medan Webaston ser till att värme finns att utnyttja och startar/stannar när vattentempen är rätt.
Om jag förstått inlägg 5 rätt så är motorslingan i ett slutet system som inte går genom värmeväxlaren. Då missar jag möjligheten att värmeväxlaren värmer bodelsslingan under färd och den möjligheten vill jag inte missa.
 
Tillbaka
Toppen