• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installation av dieseldriven vattenvärmare på bodelsslingan?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Någon som kopplat in vattenburen dieselvärmare på bodelsslingan och kan beskriva hur det är gjort?

Tänker bl.a på
- placering av värmaren
- inkoppling i bränslesystemet
- inkoppling på bodelsslingan

Om man får önska, och det får man ju som trådskapare, så får beskrivningen gärna omfatta både ord och bild.

Har en helintegrerad Dethleffs med Aldepanna inkl.värmeväxlare.

Vill bara värma bodelen, inte motorn, varför jag vill att inkopplingen skall ske på värmeslingan i bodelen.

Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har i ett par tidigare inlägg kortfattat beskrivit hur Concordes hybridvärme är uppbyggd..

Eftersom det handlar om bilar i mångmiljonklassen, tar jag för givet att man utnyttjat fackkunskapen hos Alde och Webasto för att ta fram lösningen.

Pålle
Har bara lyckats hitta en glättig försäljningsbroschyr som beskriver värmelösningen. Av denna verkar Concordens lösning vara densamma som hos övriga märken med Alde i kombination med Eberspächer/Webasto där integrationen sker på motorslingan.
 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Vet att det här är en gammal tråd men jag har precis installerat en Hydronic S3 på radiatorkretsen i min husbil. Tyvärr märkte jag som många andra att värmaren inte hade någon analog in och därför inte kan styras med en extern regulator utan den reglerar endast internt på vattentemperaturen eller på en termostat(on/off) om man vill det. Kommer därför antaglig montera en trevägsventil och shunta ut vatten nu. Brännaren pumpar runt i en mindre krets och trevägsventilen shuntar ut det som behövs styrd av en PID-regulator. Några konstruktiva synpunkter?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Skall det bli bra tror jag att den mindre kretsen behöver ha en större vattenvolym än vad du får med enbart värmaren och lite rör. Med endast en liten volym kommer värmaren att behöva starta och stoppa ganska ofta. Och shunten ”stressas” av ständigt stigande eller fallande temperatur på primärsidan (lilla kretsen). Eller tänkte du shunta manuellt?
 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Skall det bli bra tror jag att den mindre kretsen behöver ha en större vattenvolym än vad du får med enbart värmaren och lite rör. Med endast en liten volym kommer värmaren att behöva starta och stoppa ganska ofta. Och shunten ”stressas” av ständigt stigande eller fallande temperatur på primärsidan (lilla kretsen). Eller tänkte du shunta manuellt?
Ja, om trevägsventilen stänger helt men det ska den aldrig göra utan brännarens interna regulator hinner förhoppningsvis minska lasten, trevägsventilen styrs av en regulator och det går att ställa vilken tid mellan regleringarna så den kommer inte stå och arbeta konstant. Tanken är väl att cirkulera en del av vattnet direkt tillbaka till brännaren så temperaturen ökar och interna regleringen tar vid, inte att lagra någon energi. Annars är alternativet att koppla in sig på motorns kylkrets men vill gärna inte elda för kråkorna…
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, om trevägsventilen stänger helt men det ska den aldrig göra utan brännarens interna regulator hinner förhoppningsvis minska lasten, trevägsventilen styrs av en regulator och det går att ställa vilken tid mellan regleringarna så den kommer inte stå och arbeta konstant. Tanken är väl att cirkulera en del av vattnet direkt tillbaka till brännaren så temperaturen ökar och interna regleringen tar vid, inte att lagra någon energi. Annars är alternativet att koppla in sig på motorns kylkrets men vill gärna inte elda för kråkorna…
Om värmaren måste starta och stoppa ofta kommer du att få problem med den på sikt. Bäst är om den får gå på hög effekt och långa perioder.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den enda Vattenvärmaren jag känner till som har steglös effektregleringär Webasto 9kw värmaren. (och kopior)
5kw vattenvärmare har två driftsteg, inte steglös reglering.

Den steglösa regleringen på 9kw värmarna funkar bra, så länge man behöver minst ca 1-1,5 kw.

Min erfarenhet.
 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Den enda Vattenvärmaren jag känner till som har steglös effektregleringär Webasto 9kw värmaren. (och kopior)
5kw vattenvärmare har två driftsteg, inte steglös reglering.

Den steglösa regleringen på 9kw värmarna funkar bra, så länge man behöver minst ca 1-1,5 kw.

Min erfarenhet.
Hydronic S3 har enligt databladet stepless reglering 1,3-4,3kW. Men behöver såklart inte stämma. D4E har jag men alla S3 har det enligt databladet. Edit: är eberspächer inte webasto jag har

Datablad Hydronic
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den enda Vattenvärmaren jag känner till som har steglös effektregleringär Webasto 9kw värmaren. (och kopior)
5kw vattenvärmare har två driftsteg, inte steglös reglering.

Den steglösa regleringen på 9kw värmarna funkar bra, så länge man behöver minst ca 1-1,5 kw.

Min erfarenhet.
Micke, har du någon länk till kopiorna på 5kW?
Jag är nyfiken på vad jag ska ersätta min Truma Aquatherm med den dagen den inte vill va med längre,
Alde finns ju men att kunna köra en värmare på diesel vore gött.
 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Den enda Vattenvärmaren jag känner till som har steglös effektregleringär Webasto 9kw värmaren. (och kopior)
5kw vattenvärmare har två driftsteg, inte steglös reglering.

Den steglösa regleringen på 9kw värmarna funkar bra, så länge man behöver minst ca 1-1,5 kw.

Min erfarenhet.
Nu glömde jag bort det Kan du göra en skiss eller beskriva hur den steglösa värmare var inkopplad på radiatorkretsen? Också hur den regleras, har den analog in så den kan styras med en extern regulator?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu glömde jag bort det Kan du göra en skiss eller beskriva hur den steglösa värmare var inkopplad på radiatorkretsen? Också hur den regleras, har den analog in så den kan styras med en extern regulator?
Webaston ligger i motorns kylkrets som matar instrumentpanelens värmeväxlare. (som vanligt)
I denna slinga sitter det en Alde värmeväxlare mot bodelens vattenkrets (Alde)

Med Webaston igång, kupefläkten avstängd, så kommer bodelsslingan att värmas av Webaston, om Aldepumpen går.
På Alde panelen väljer jag att pumpen skall stanna och start beroende på om det behövs värme i bodelen eller inte.
(i motsats till att pumpen går konstant och pannan slår av och på.

Så länge Aldepumpen går cirkulerat vattnet genom värmeväxlaren och värmer bodelen.
När inställd temperatur på Aldepanelen uppnåtts, stannar Aldepumpen.
Webastopumpen fortsätter att pumpa vatten, som blir varmare och varmare, för Aldeslingan har ju nu ingen cirkulation nu.
Internt i Webaston kommer temperaturen att stiga och effekten reglerar ner, eller gå i viloläge.

När Aldepumpen startar igen kommer bodelsvattnet som cirkulerar genom värmeväxlaren och kylvätskan genom Webaston att svalna, den reglera då upp effekten igen.
Med steglös effektreglering och några minusgrader ute kan värmarn till och med hitta ett jämnviktsförhållande och gå oavbruten på lagom effekt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Micke, har du någon länk till kopiorna på 5kW?
Jag är nyfiken på vad jag ska ersätta min Truma Aquatherm med den dagen den inte vill va med längre,
Alde finns ju men att kunna köra en värmare på diesel vore gött.
Jag tror inte att det är värt att köpa från Kina längre.
Denna handlare har mycket bra priser, från Tyskland på äkta vara.

 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Webaston ligger i motorns kylkrets som matar instrumentpanelens värmeväxlare. (som vanligt)
I denna slinga sitter det en Alde värmeväxlare mot bodelens vattenkrets (Alde)

Med Webaston igång, kupefläkten avstängd, så kommer bodelsslingan att värmas av Webaston, om Aldepumpen går.
På Alde panelen väljer jag att pumpen skall stanna och start beroende på om det behövs värme i bodelen eller inte.
(i motsats till att pumpen går konstant och pannan slår av och på.

Så länge Aldepumpen går cirkulerat vattnet genom värmeväxlaren och värmer bodelen.
När inställd temperatur på Aldepanelen uppnåtts, stannar Aldepumpen.
Webastopumpen fortsätter att pumpa vatten, som blir varmare och varmare, för Aldeslingan har ju nu ingen cirkulation nu.
Internt i Webaston kommer temperaturen att stiga och effekten reglerar ner, eller gå i viloläge.

När Aldepumpen startar igen kommer bodelsvattnet som cirkulerar genom värmeväxlaren och kylvätskan genom Webaston att svalna, den reglera då upp effekten igen.
Med steglös effektreglering och några minusgrader ute kan värmarn till och med hitta ett jämnviktsförhållande och gå oavbruten på lagom effekt.
Ok, ja det är en mellanmjölkslösning. Höga energiförluster om motorn ska hållas varm, ingen redundans dvs. Går Alde sönder fungerar inte uppvärmningen och det är i sig energiförlusterna som gör att värmaren kan reglera internt över huvud taget. Ska prova med shunt först annars kopplar jag in mig på motorn. Går att få redundans ändå med en extra givare och extra pump på radiatorkretsen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Höga energiförluster om motorn ska hållas varm,
Det behöver den inte, det finns en knapp att välja motorvärme eller bodelsvärme.
Knappen styr en ventil som isolerar motorn, eller inte, från Webastokretsen.

Det jag beskriver är originalutrustning på min Concorde.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det behöver den inte, det finns en knapp att välja motorvärme eller bodelsvärme.
Knappen styr en ventil som isolerar motorn, eller inte, från Webastokretsen.

Det jag beskriver är originalutrustning på min Concorde.
Den knappen/systemet skulle jag vilja ha i min också, min Eberspächer värmer bara motor och cockpit.
 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Det behöver den inte, det finns en knapp att välja motorvärme eller bodelsvärme.
Knappen styr en ventil som isolerar motorn, eller inte, från Webastokretsen.

Det jag beskriver är originalutrustning på min Concorde.
Ok, ja men utan förluster har jag svårt att tro värmaren inte stänger av då lägsta effekt är 1kW. Nu har jag iallafall fått en ”båtlösning” installerad med ny givare på framledningstemp. och extern start med låg- och högtemperatur istället för rumstermostat. Ska prova det i helgen ska tydligen leda till färre start och stopp men nackdelen är att du manuellt måste justera efter utetemp. Synd att det inte går att dela bilder här…
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok, ja men utan förluster har jag svårt att tro värmaren inte stänger av då lägsta effekt är 1kW. Nu har jag iallafall fått en ”båtlösning” installerad med ny givare på framledningstemp. och extern start med låg- och högtemperatur istället för rumstermostat. Ska prova det i helgen ska tydligen leda till färre start och stopp men nackdelen är att du manuellt måste justera efter utetemp. Synd att det inte går att dela bilder här…
Bilder går bra att dela mot en kostnad på 100 kr, medlemsavgift i HBK
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ok, ja men utan förluster har jag svårt att tro värmaren inte stänger av då lägsta effekt är 1kW. Nu har jag iallafall fått en ”båtlösning” installerad med ny givare på framledningstemp. och extern start med låg- och högtemperatur istället för rumstermostat. Ska prova det i helgen ska tydligen leda till färre start och stopp men nackdelen är att du manuellt måste justera efter utetemp. Synd att det inte går att dela bilder här…
Hallå. Du är kunnig, intresserad och vetgirig. Såna som du behövs i klubben. Nu är du så förbannat god och löser medlemsavgiften! Varmt välkommen och God Jul på dig! :)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ok, ja men utan förluster har jag svårt att tro värmaren inte stänger av då lägsta effekt är 1kW. Nu har jag iallafall fått en ”båtlösning” installerad med ny givare på framledningstemp. och extern start med låg- och högtemperatur istället för rumstermostat. Ska prova det i helgen ska tydligen leda till färre start och stopp men nackdelen är att du manuellt måste justera efter utetemp. Synd att det inte går att dela bilder här…
Med jämförbara termostater förutsätter din lösning att framledningstemperaturen reagerar trögare på den av värmaren tillförda effekten än vad lufttemperaturen i bilen gör. Gör den det? Det motsatta låter mer naturligt.
 

Tiaztok

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Enköping
Med jämförbara termostater förutsätter din lösning att framledningstemperaturen reagerar trögare på den av värmaren tillförda effekten än vad lufttemperaturen i bilen gör. Gör den det? Det motsatta låter mer naturligt.
Jag har faktiskt ingen aning men den här reglermetoden är vanlig för båtar. Jag försöker mäta stilleståndstiden och temperaturfallet vid olika temperaturer för att jämföra när jag provar rumstermostat senare. Jag kommer inte kunna ställa samma hysteres eftersom jag nu har 55-25grader och med rumstermostat kan tre grader vara lämpligt kanske. Rumstermostat är mer känslig för exempelvis att dörren öppnas eller att du lagar mat, det kommer störa regleringen.
 
Toppen