• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inställning Garmin

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Hej,

Under fliken navigation i menyn (Garmin 660) kan man välja fordon. I sommras hade jag bil/motorcykel inställt och kom till en bro bakom en kurva där bron bara var 2,20m enligt skylten, husbilen är ju lite breddare och det gick i 70 km. Som tur var så höll jag i mitten och det var ca 2cm marginal när jag kom igenom.

Om man väljer lastbil eller buss så väljer förmodligen GPSén större vägar. Så berätta gärna vad ni har inställt på er GPS.

Ps fick mitt kylskåp kollat idag av Dometic.

Hälsningar
Glädjen
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inställning Garmin

Hej
På min Garmin GPS V använder jag pedestrian - jag er också vandrer - da er den super.
På min Route66 for dator använder jag personbil - lastbil använder ruter for tunge fordon. Det gir mindre smidighed.
Om jag använder min Mio PDA da er det ikke af betydning - den kan gi oplysninger som PDA.

Men bäst er Route66 den kan också använda vackre väge. :yes:
 

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Inställning Garmin

När vi körde i dom franska alperna i somras så hade vi inställt på lastbil,
för man hamnar lätt på små vägar i bergen som inte lämpar sig för husbil.
Vi hade felinställt vid ett tillfälle och hamnade på en genväg genom en by och över ett berg.
Då var det nära att vi kilade fast bilen mellan ett staket och bergväggen.
Efter det hade vi koll på GPSen.
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Inställning Garmin

Jag tror inte navigatorn bryr sig om vad ni har för fordon invalt,den föreslår samma väg i alla fall.
Med tanke på att man kan hämta den tomten på släde mm från Garmin.
Garmin | Garage
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Inställning Garmin

Jag är nog benägen att hålla med Sonny. Vad jag förstår så är det bara tiden för resan som ändras. Man räknar väl med att en lastbil åker saktare än en personbil.

Skulle det vara så att man väljer lastbil då borde ju navigatorn ta hänsyn till låga viadukter, broar med med begränsad bärighet etc.

Vad jag vet finns ingen sådan programvara i dom vanliga navigatorerna för privat bruk. Dock finns det ett enormt behov av en sådan navigator/programvara som tar hänsyn till detta. Många yrkesförare med tunga fordon efterfrågar detta.

Kenneth
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Inställning Garmin

Hej Glädjen

Min Garmin 660 köre i Buss og dette virker OK

Erik:spinny:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Inställning Garmin

Hej
På min Garmin GPS V er det kun hastigheten som endres efter verdierne som er tilskreven de 8 forskellige möjligheter av mobilitet car - truck - etc.

På Route 66 for dator er der bestemt skillnad rute om du anvender bil eller lastbil.
Der er innbygget oplysninger om forhindringer - jag har kolla't. :yes:


På Mio 168 - er der ikke no'e at råbe hurra for - den er bra som PDA.

Alle tre använder kort fra Navteq - efter betaling.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Sv: Inställning Garmin

Tack för alla svar.
Har kollat med Garmin support. De säger att det endast skiljer om man väljer fotgängare eller cykel.
I övrigt kan man välja Bil/motorcykel, lastbil, buss det är ingen skillnad alls i val av väg. Man kan ju tycka att de valen borde tas bort när det inte är valbart.
Så då vet vi i alla fall detta.

Hälsningar
Glädjen
 
Toppen