• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insprutningsproblem ??

Nisse & Agneta

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
944
Medlemskap
2024
Hej har ett broblem med insp. troligtvis.
När jag kör i någon grop eller ojämnhet och får en stöt i bilen så händer det att varningslampan för insp. tänds och bilen käns orkeslös och vid vissa till fällen käns det att den bara tappar en liten del av kraften.

Har varit på verkstad men de hittar inte något fel.

Är det någon som haft liknande problem??

Hälsningar Harry13
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningsproblem ??

Hej!
Jag har för mig att insp betyder inspektion och inte insprutning. Det kanske är dags för inspektion?
//linden
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Insprutningsproblem ??

Ett känt problem med Fiat 2,8 JTD är att kablaget till spridarmunstycket av 1:ans cylinder är lite för kort.
Vibrationer gör att kontakten blir lite lös och börjar glappa vid spridarmunstycket.
Det hände oss på autobahn i Tyskland förra året när vi var på väg mot Kroatien.
Ringde hem till Hymer i Örebro och fick besked att det var den troliga orsaken.
Problemet löstes enkelt med att kontakten klämdes ihop lite. Därefter inga problem.
 
Senast ändrad:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Insprutningsproblem ??

Hej Harry 13!

Detta ämne har diskuterats tidigare så du kan söka på detta. Det är nog intressant att veta vad du har för motor. Jag har haft och har fortfarande problem. Jag har den nya 2,2 100 hk av FIAT. Den har vid ett antal tillfälle tappat orken, ibland stannat vid rödljus och liknande stopp. Att spänna kontakterna hade ingen funktion i mitt fall och på denna motor är det inget problem med sträckta kablar. Det som nu konstaterats är att säkerhetsventilen för det höga dieseltrycket öppnar och då går motorn bara på tomgång. Om man i dessa lägen trampar ur stannar den inte och man kan gasa upp den och få den att gå. Men vet i nuläget inte om det är fel på ventilen eller om signalen till bränslepumpen är för kraftig. Det ska sägas att ventilen inte har någon elektronisk kontakt utan är helt mekanisk. Jag vet om två bilar till med samma motor som har samma problem.

Campinghälsningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Insprutningsproblem ??

Hej Harry!
Jag hade ett liknande problem på vår första bil. Det var samma motor som du har men en årsmodell äldre. Det visade sig vara någon form av elektronisk startspärr, som ibland fick för sig att "det skall inte vara mer där". Det hela kulminerade en fredagseftermiddag på motorvägen genom Köpenhamn, då det blev "tvärnit" mitt i rusningstrafiken. :mad: Det var måttligt kul.
Efter 5!! timmar, varav 2 med bärgare som inte "orkade" bärga oss, fick den f-----nade bilen för sig att starta igen.
(Prommillehalten hade väl sjunkit tillräckligt):twitcy:
Väl hemma lämnade vi in bilen och monterade bort startspärren. :yes: Verkstan sa att det tydligen inte var ett ovanligt problem.

Vårt problem var dock inte relaterat till gupp eller skakningar.

/Thomas
 
Toppen