• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

inredning

F

F.d. 29756

Guest
Hallo .. finns det nåt tips om vilket lim ..kompletterat med skruv om man vill fästa nåt i tex köksskåpen ,, alternativt garaget... vågar man skruva " hur som helst"
mvh Pålle
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.171
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: inredning

Det verkar inte vara en uppsjö av tips och råd i denna tråd. Kanske är frågan lite för allmänt ställd, så pröva med att specificera frågan till ett viss frågeställning.

Jag har själv ställt liknade en fråga på en märkesspecifik hemsida, Dethleffsklubben,utan att få något svar (Tacka vet jag HBK).

Nåja, jag kan inte heller svara på dina frågor särskilt uttömmande. Mina erfarenheter i ämnet är att ha limmat och skruvat fast saker i garaget. I taket och i väggarna finns det fiberskivor med en tjocklek av några centimeter, så där har jag skruvat fast hyllor etc. I bakväggen, däremot, finns det en tunn skiva av masonittyp, så där gick det inte att få fäste med skruv. Jag limmade istället fast två träreglar med PU-lim, och skruvade fast några lättare skåp (skoskåp från IKEA) i plast för småsaker i dessa.

Nu är det förmodligen så att kan även bero på vilken husbil du har.

Johan K.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: inredning

Försök att hitta reglar i väggen antigen med en regelsökare eller så knacka du exempelvis med baksidan på en skruvmejsel. Dovare ljud en regel. Men prova dig fram. När du har "hittat" en regel borra ett hål med en liten borr ex 0,5 mm
då ser du om du träffat rätt. Men det kan finnas kablar i väggen!
Men du kan också ha en träfri konstruktion så det beror på vilket märke du har.
Lycka till
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: inredning

Jag har övergått till att använda enbart PU-lim. Det är outstanding. Limfogen blir väldigt stark. Sprayar man på lite vatten så att det blir lätt fuktigt så flyter limmet ut & härdar lite snabbare. Fördelen med PU-limmet är att om man inte får kontakt på hela ytan så fyller limmet ut hålrummen.

Bennie
 
Toppen