• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

inreda lt 35 från start

F

F.d. 11304

Guest
Hej alla.

Har just köpt en LT 35 längsta modellen och skall bygga en crossbuss till sonen och mig.
Önskar lite tips och råd då den skall byggas helt från grunden, eldragningar, isolering, värmeblås, placering av stolar bord ja i stort sett allt av nytta. Även ställen att införskaffa allt matrial, nytt och begagnat.

Stefan
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: inreda lt 35 från start

Ett sätt är att köpa in en begagnad husvagn. Det finns på Blocket från 2000:-, och då får du med värmeaggregat, kylskåp och kök. Sedan får du gå ut från detta när du planerar bygget.
Calle
 
F

F.d. 7000

Guest
Sv: inreda lt 35 från start

Hej!
Husvagn och camping har ett häfte med allt om inredning av en sådan bil.

MVH
PeO Molin
Camperentusiast
och husbilsintresserad
 
F

F.d. 11304

Guest
Sv: inreda lt 35 från start

tackar tackar

håller just nu på att riva ut och börja planera allt

stefan
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: inreda lt 35 från start

tackar tackar

håller just nu på att riva ut och börja planera allt

stefan

Kul att någon mer bygger :)
Hur stor "Byggyta" har du ? Jag kom på att det var inte så dumt att rita ut den tomma
golvytan på ett A4 papper, (Gärna rutat) där exepelvis varje ruta är x antal dm.
Jag sitter med ett sjutmått och placerar de olika delarna här och där :D
kopiera upp ett antal, så är det bara att rita på.

by-1.jpg


Föresten hade jag tur i lördags :p "Sprang på" denna justerbara sittgrupp ..
(Och jag vet.............. dom är väldigt röda...... men gratis :cool: )

by017.jpg
 
F

F.d. 19161

Guest
Sv: inreda lt 35 från start

Hehe lägg nu upp bilder på alla framgångar!
Jag sitter här med farsans gamla "handbok för självbyggare VW buss fram till -79" och dregglar...
(Skulle kunna skicka en kopia men tror att den är avsedd för för små fordon för att vara praktiskt användbar för dig.)
Bygg nu fint så jag kan övertala farsgubben att det är dags för ett liknande bygge. :D

Lycka till!
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: inreda lt 35 från start

DSCN1887.JPG
Da sitter vi i samma båt, jag menar bil kommer snart att inreda den har bussen.
Sa fort jag får slängt kryckorna efter en operation i foten skall jag åka till Madrid och hämta hem detta jättejobb.
Ett tips när det gäller elinstalationen. Köp en riktig krimptång till kabelskorna ,INTE den lilla billiga abiko tången som bara klammer ihop sa du slipper elproblem i framtiden. Ordentliga jordskruvar i chassit. Rikligt med säkringar sa nära batterierna som möjligt. Jag nämner ochså (fast alla vet sakert) brun ar jord INTE grön/gul i fordon. flertradig mjuk kopparkabel sa tjock som möjligt. Gummigenomföringar, Krympslang runt alla krimpade eller lödade kontater.
Gör ett giltigt elchema som sparas i bilen. All elektonik bor vara brandisolerat typ aluminium plåt sa att det inte kan ta eld sa lätt. En kabelbrand kan tända eld pa en husbil pa bara nagra minuter. Brandsläckare, nödutgång ett måste
Har du frågor om det elektriska sa fråga på innan. efteråt är alltid dyrast.
Friskt kopplat hälften brunnet


juan
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: inreda lt 35 från start

Kom ihåg att det finns en "Bygga och renovera" -avdelning under kategorier numera.

Alve
 
Toppen