• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

innertak i hb

F

F.d. 1127

Guest
håller på att fixa lite fuktskador och har en fråga
Någon som vet om det går att limma upp en pvc matta i taket?????????
Vad ska man ha för lim?????:confused:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: innertak i hb

Vanligt gammalt hederligt Kontaktlim Det behövs många armar .
 
F

F.d. 1127

Guest
Sv: innertak i hb

borde funka med vattenbaserat kontaktlim då så man slipper lukten??
Inga problem annars med matta i taket??
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: innertak i hb

Är inte säker men, borde inte en tät invändig matta i taket göra att den ev fukt som kommer in utifrån inte kan komma ut. Det borde innebära en stor risk för att fukten sprider sig i taket istället för att komma fram som en fläck invändigt. När väl fukten tränger fram har det troligen blivit mycket värre skador. Det mest logiska måste vara att försöka täta utvändigt och låta fukten torka ut inåt. Därefter snygga till taket invändigt med något som kan släppa igenom fukt.
Jan
 
F

F.d. 1127

Guest
Sv: innertak i hb

Ja det är det jag är rädd för. Men hur funkar det med skivor i taket som jag sett att en del vagnar och bilar har?Det borde ju bli tätt det oxå?
Funderar även på att plasta hela yttertaket så det blir garanterat tätt.Någon som har gjort det eller vet om det skulle funka???????????
 

dabri

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Solna
HBK-Nr
4080
Medlemskap
2024
Sv: innertak i hb

Plast och metall utvidgar sig olika i värme, det kan bli släpp på en del ställen.
Provade att plasta över karosseriskarvar för många år sedan vanlig polyesterplast och lite glasfibermatta). Det höll några säsonger, men sedan upptäckte jag att det släppt på två ställen. Inget märkbart läckage från insidan sett, men jag slipade bort alltihop. Kunde ju inte lita på det.

Om du vill göra en tätning "quick and dirty" så kan jag rekommendera aluminiumtejp. Gör noga rent först, tvätta gärna med tinner el dyl. Måla rostskyddsfärg. Klistra tejp, släta ut den noga så den följer och fäster mot underlaget. Spackla tunt och slipa försiktigt med mycket fint slippapper. Måla med billack.
 
F

F.d. 1127

Guest
Sv: innertak i hb

Har pratat med folk som bygger skåp och enligt dom är det inga problem med att plasta yttertaket.Bara vara noga med rengöringen och se till att få ut alla luftbubblor.Sen är det bara att lägga på gelcote så blir det tätt.
Beträffande innertaket blir det ingen pvc matta utan ett lager reovery och sedan måla.
Blir nog lättast att göra om ,när man tröttnat på färgen är det ju bara att ta fram penseln igen.
 
Toppen