• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Innerskärmar på Fiat -07

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Är det någon som har erfarenhet av om innerskärmar på ett Fiat -07 chassie har någon märkbar påverkan på buller i förarhytten? Att dom skyddar mot "skitsprut" behöver vi inte ifrågasätta. Bara frågan om ev bullerdämpning. Jag tycker -07 chassiet är rätt tyst som det är men naturligtvis kan bra saker göras bättre :yes:
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Hej !

Vi har en likadan bil som ni har. I den sitter det innerskärmar och den går verkligen mycket tyst. Vi har för övrigt en likadan hund också, han heter Wille och är 3,5 år men
han är inte särskilt tyst.

Mvh Martinssons:mcride::D :)
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Otroligt att det finns två familjer som har samma bil och samma hundras. Men med 1000+ pers i klubben så kanske det inte är så konstigt ändå...
Förresten (avbrott från ämnet) så har jag fixat en trappa för vovven så han kan komma upp och ner till och från sängen. Vårat fel att det är så ... men han vill gärna hälsa på flocken på natten:spinny:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Är det någon som har erfarenhet av om innerskärmar på ett Fiat -07 chassie har någon märkbar påverkan på buller i förarhytten? Att dom skyddar mot "skitsprut" behöver vi inte ifrågasätta. Bara frågan om ev bullerdämpning. Jag tycker -07 chassiet är rätt tyst som det är men naturligtvis kan bra saker göras bättre :yes:
Hej!
Viserligen är min bil lite till åren men kanske är inte så mycket innerskärmar som påverkar bullret.Tror nästan att valet om däck spellar störe roll.Nämligen,hade Michelin och byte till Barum nu och bilen blev märkbart tystare och goare..så jag vet inte:)
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Hej ljuddämpningssökande kamrater
Jag har en Halvintrigerad 02 med Mecilndäck
Har monterat innerskärmar .Den biligare finaka varianter
Efekten blev ett gott bidrag till bättre ljud nivå
Tror nog att det bör ha efekt på alla bilar uta innerskärmar oavsett däckmärke

Julle I Btrinka
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Hej!
Fast om man läser den senaste Vi bilägare så visar sig att Michelin däck är mest bulriga så visst kan man spara några decibel om man väljer något annat
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

i går så beställde jag innerskärmar från Lokari till husbilen, det skall bli spännade att se hur det funkar när dom är monterade:) skall också försöka få till det med ett slags skärmbreddare för "sprutet" på bodelen, jag har sett snygga lösningar på husbilsklubbens trevliga hemsida
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Hej
ZUBAC
Hur kommer det sig att en så trevlig debatör som du inte är medlem längre.har du glömt att betala medlemsavgiften.
mvh deicer
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

i går så beställde jag innerskärmar från Lokari till husbilen, det skall bli spännade att se hur det funkar när dom är monterade:) skall också försöka få till det med ett slags skärmbreddare för "sprutet" på bodelen, jag har sett snygga lösningar på husbilsklubbens trevliga hemsida

Jag är väldigt intresserad om det påverkar buller i nämnvärd omfattning. En liten blänkare om resultatet skulle i högsta grad uppskattas :)
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Jag lovar att återkomma, jag hoppas att dom är monterade innan aprill börjar, priset var 1600 ink frakt. fast det kan bli aprill också, när jag tittar i almanackan :msn_dontknow:
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Deicer! Kolla vilken datum Zubac svarade.Jag saknar för övrigt också hans inlägg.
Anders.B
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Zubac var ingen dussingubbe! Jag saknar också hans bilder!
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Hej
Varning !! Ni som monterar innerskärmar själva var observanta på att i Fiat chassie( o kanske även andra) så kan det gå en inbyggd elkanal precis där innerskärmarnas skruvar skall in.
Så jag rekommender att ni skruvar loss o kollar på insidan innan skruvhålen borras.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Ursäkta för det våldsamma övertrampet,detta skall inte hända igen!!!!!!!
Undrar i vilken tråd jag skulle svarat??
Anders.B
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Hej Hasse
Ber också om ursäkt,men jag saknar zubac och många andra här på markisen
mvh deicer
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Utanför tråden helt klart. Men skulle inte Zubac åka söderut på en längre tur?
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Hej!

Var in på finska Lokaris hemsida.
De tillverkar och saluför både traditionella innerskärmar och speciellt
ljudisolerade dito.
De förstnämnda kostar ca 950 kr paret till en Fiat Ducato och de ljudisolerade
ca 1050 kr paret i Finland.
Har dock inte hittat uppgifter om hur stor ljudisolerande verkan de bitumenförsedda
skärmarna har.
Återkommer om jag hittar någon form av data kring detta.

Vinterhälsningar från Haparanda!

:snowman-1-icon: Kjell
 

roller14

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17796
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Vi satte på skärmbreddare och det är mycket bra ljuddämpare.:yes:
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
496
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Innerskärmar på Fiat -07

Satte in innerskärmar tycke inte att det gjorde så mycket på ljudnivån, men klistrade sedan dit bitar av Biltemas tunga gummimatta med klister på och det dämpade motor och vägljud märkbart. Bitarna täcker bara de slätaste ytorna men det blev bra.
Conny J
 
Toppen