• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

inkoppling - Elschema

F

F.d. 50618

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato X250
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.3
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Matrix 680
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Elsystem
Hej,

Ska koppla in DRL lampor och undrar om någon vet vart på elcentralen den ska kopplas in.

behöver hitta tändning samt halvljus kablarna.

är det någon som har el schema alternativt Eper för dessa bilar?

Tackar på förhand.

Carl
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Man behöver inte konstra till det.Ta ut styrspänning från en parkeringsljuslampa koppla till ett minirelä .Sen styr du DLR med reläet .När du tänder ljuset växlar reläet och DLR släcks
Spänning till DLR kan du leta upp i tex säkringboxen så det tänds när tändningen är .
Kan va att man måste ha en PowerSwich ist för relä pga lampövervakning .
Det finns fina strömtjuvar som man sätter i säkringshållaren. En adapter med sladd mellan säkring och hållare.
Kopplingsschema till reläet står på reläet.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Gör det ännu enklare, koppla DRL via ett relå med strömtjuv från parkeringsljuset och koppla in kabeln som skall gå till halvljuset så att DRL slocknar när du slår på halvljuset.

Du är tvungen att slå på parkeringsljuset för att eftermonterat DRL skall fungera, har för mig att det är ett lagkrav här i Sverige så att bakljusen lyser med eftermonterat DRL.

Om du försöker montera DRL direkt på parkering utan relä eller skumma hemmamontering som bilens datorsystem inte gillar så riskerar du att systemet stänger ner all elförsörjning till belysningen !

OM det skulle hända så gör du c:a 5 - 7 låtsasstarter med tändningen utan att starta motorn med 5 - 10 sekunders mellanrum.

Min svåger kopplade sina eftermonterade DRL direkt till parkeringsljuset vilket släckte alla positionsljus på bilen ( Fiat 2007 ) och det funkade först efter han monterat ett relä och gjorde 5 - 7 låtsasstarter för att systemet skulle bli nöjt.

Moderna fordon är väldigt kinkiga med hur man kopplar in grejer i elsystemet !
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Då kommer DLR tändas när du slår om till helljus .Om inte halvljus lyser samtidigt som helljus vilket jag inte tror det gör på Fiat.
Du kommer att få fyra ljuspunkter fram vilket är förbjudet.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
På parkeringsljus och helljus får du har flera ljuspunkter framåt, men inte på halvljus.
På besiktningen sa de inget om mina DRL och parkeringljus, men de klagade på att de satt för långt in från sidorna, de får vara max 40 cm från sidorna, mina satt c:a 45 cm in.

Sverige har väl fortfarande lag på att bakljusen skall lysa med eftermonterat DRL, då är det enklast att montera dem så att de lyser med parkeringsljuset.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
pekke skrev:
På parkeringsljus och helljus får du har flera ljuspunkter framåt, men inte på halvljus.
På besiktningen sa de inget om mina DRL och parkeringljus, men de klagade på att de satt för långt in från sidorna, de får vara max 40 cm från sidorna, mina satt c:a 45 cm in.

Sverige har väl fortfarande lag på att bakljusen skall lysa med eftermonterat DRL, då är det enklast att montera dem så att de lyser med parkeringsljuset.

Ja du får ha hur många ljuspunkter du vill ihop med parkeringsljus som bara får användas när bilen står still. När bilen körs får man ha två ljuspunkter ,utom helljus som får ha fler.
Du har en poäng ,om man ska ha bakljus ihop med DLR dlir det bökigt .Ska man vara riktigt duktig ska även sidomarkeringsljusen vara släckta.Det blir med dioder för att hindra bakström och stor risk för att elsystemet flippar ut .För man sätter väl på DLR för att tjäna dyra dieseldroppar eller är det för det är tufft😎
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Nej du spar knappast nåt bränsle i en husbil, där är snarare hastighet, vindmotstånd och gasfoten viktigare.

Där i mot så spar jag 100 Watt på halvljuset vilket gör att min 55 Amp generator kan ladda mina batterier bättre samt driva kylskåpet utan att få hjärtsnörp.

Det enda lagen om fordonsljus säger när det gäller halvljus är att det får inte kombineras med annat starkt framåtriktat ljus, helljus och parkeringsljus står det inget om.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Fordonsbelysning/

http://www.transportstyrelsen.se/gl...kter/vaelj-raett-fordonsbelysning-a5-webb.pdf

http://www.expressen.se/motor/helljus--reglerna-for-hel--halv--och-varselljus-i-sverige/
 
Toppen