• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

inkoppling av elblock med 230 volt via så kallad schucko ?

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2026
Jag har funderat en tid på hur fas och nolla kommer rätt, har man chucko i bägge ändar så blir det förmodligen rätt, men om man har en förlängningssladd med vanlig stickpropp i ena änden så kan fas och nolla komma fel, tål våra elblock sådan felkoppling eller påfrestas blocket så det går sönder i förtid ?
Jag hoppas jag stavat chucko riktigt, annars rätta mig.

Hur kommer det då att bli när folk mer och mer litar på alternativ sanningar. Mer och mer felaktigheter och fake news är det framtiden på nätet? Varför gör killen denna video utan förklaring, är det för sin egen självkänsla eller att det skall genera pengar? Möjligtvis kan handhavandet vara rätt för nedanstående kontakt, i alla fall den tre poliga. Men det har vi lämnat bakom oss för längesedan.
3 fas handske.webp

Dessa kontaktet ska man verkligen vara försiktig med!
De är oftast gamla och om jag minns rätt så kan med tiden en kabel lossna i dem. Då kan metallen i hela kontakten bli strömförande!

Det kan fortfarande sitta såna här uttag i gamla stall, ladugårdar och liknande. Jag vågar inte röra dem, de kan vara farliga på riktigt.

Jag kan intyga att det känns! En ledare hade lossnat och låg på metallhöljet. Men det var mycket länge sedan.

Dessa kontaktet ska man verkligen vara försiktig med!
De är oftast gamla och om jag minns rätt så kan med tiden en kabel lossna i dem. Då kan metallen i hela kontakten bli strömförande!

Det kan fortfarande sitta såna här uttag i gamla stall, ladugårdar och liknande. Jag vågar inte röra dem, de kan vara farliga på riktigt.
De fanns i plast också, de är ofarliga.

Videon i inlägg 6 är absolut inte ute och cyklar. Visst kunde han ha förklarat varför han tycker man skall ansluta i stolpen sist men det är absolut en bra vana att ta efter. Han säger också bara att det är "best practice" och inget måste.

Det är ju absolut ingen extra ansträngning heller då det fortfarande blir lika långt att gå och man eliminerar risken att något skulle hända medans man kanske klättrar över stock och sten med en kabelbunt eller kanske måste kasta kabeln under en annan bil i fukten och sen plocka upp den på andra sidan..
Sånt gör man ju helst inte med saker som är strömförande om man inte måste.

Jag ser inga som helst nackdelar, bara fördelar. Ett ok tips och en bra vana att få in.

Det blir ju alltid en gnistbildning när en elkabel ansluts till belastande utrustning och även om den är liten sliter den på kontakstiften. Det blir klart billigare att byta kontakten i andra ändan av sladden än fordonets elintag. Av den anledningen gör jag alltid som i #6.

Hälsningar
Peter

Vill ni ha det ändå krångligare ?
Jord och nolla är ofta sammankopplade i säkringsskåpen eller före säkringsskåpet på inkommande ledningar, så har man nåt mindre fel i elanläggningen kan man få krypströmmar via nollan, därför har man numera jordfelsbrytare som känner av balansen mellan fas och nolla och bryter om det blir obalans.

Edit: Det går säkert att förväxla fas och nolla även i engelska systemet skulle jag tippa utan att nån märker det.
Krångligare, det är ju helt snurrigt. Det är sådana svar jag menar med alternativa sanningar. Det du beskriver är ett TN-C-system och det har ingenting med jordfelsbrytaren att göra. Jordfelsbrytaren är efter PEN ledaren. Krypströmmar i nollan? Detta har du däremot rätt i ”jordfelsbrytare som känner av balansen mellan fas och nolla och bryter om det blir obalans” och då är det ju egentligen fel med ordet jordfelsbrytare. Det rätta ordet är differentialbrytare.

Det blir ju alltid en gnistbildning när en elkabel ansluts till belastande utrustning och även om den är liten sliter den på kontakstiften. Det blir klart billigare att byta kontakten i andra ändan av sladden än fordonets elintag. Av den anledningen gör jag alltid som i #6.

Hälsningar
Peter
Jag ville ju ha reaktioner på filmen och det fick jag. Men detta är ju ett konstruerat svar. Gnistbildning? Dessa 16A CEE don är robusta och vad är oddsen för att pannan är påslagen och går på max.

Tillbaka
Toppen