• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget vatten!

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Hej!
Har kört igång husbilen efter vinterns avställning. Vattnet tömt, kranar urblåsta osv. Nu när jag har fullt färskvatten och öppnar kranar kommer inget vatten. Pumpen går som den ska men det bluddrar bara, precis som om pumpen ”går på luft”. Vilket den troligen gör. Har kört länge och väl men bara några skvättar. Har ni några tips på hur man kan få bort luftfickorna ( om det är som jag tror).
En annan iakttagelse är att det INTE rinner ut vstten när jag öppnar frostvakterna.
Tacksam för hjälp!
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Har du tryckvattenpump utanför tanken? Kan vara så att gummipackningen i pumpens filter sitter snett eller saknas. Hände för mig en gång, då fick jag de symptom du redovisar.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Ja pumpen (Shur Flo) sitter bredvid pannan och när jag kikar ser den inte vattenfylld ut. Kanske där man ska börja, kanske lossa filtret o kolla.
Tack för förslag!
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Jag brukar hålla tummen för röret där vattnet sugs in i vattenledningen. Hålla för, släppa in, hålla för, släppa in ett par gånger så brukar suget komma igång från pumpen
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
I vattentanken,
eller stäng av o på strömmen ett par gånger. Det brukar höras när pumpen får vatten för den blir tystare då, och så börjar luften komma ut ur vattenkranen. En kran i taget öppnar du. Jag brukar ta köket först. Så tar det en stund också för varmvattenberedaren vill få sina 8-9 liter innan det kommer ur kran. När köket är färdig tar du handfatet o sen duschen. Ställ kranarna på både varm o kallvatten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tips:
Vårt filterhus var sprucket redan vid leveransen och läckte hela tiden medan vi trodde att det rörde sig om kondens! Bytte till nytt lock och försökte spänna rejält men det droppade hela tiden med risk att locket (plast) skulle spricka igen. Det enda som hjälpte var lite gängtejp, den vita på blå rulle, så nu är det lagom spänt och håller tätt som aldrig förr...

upload_2019-3-9_15-34-0.jpeg
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Var lite lättare att lösa problemet i dagsljus. Det var vattenfiltret som var sprucket och drog in luft. Troligen låg vatten kvar där i vintras och frös sönder. Kopplat förbi tills jag kan handla ett nytt. Skönt!
Det är nog så, med ålderns höst behöver ögona mer dagsljus än yngre dagar. Numera räcker det inte med ficklampsljus när man ska arbeta nere i källaren
 
Toppen