• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget snurr

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
På vår J5 från -87 (Aldepanna) får jag inte igång 230v cirkulationspumpen. Det klickar till men jag tror inte att det händer något. Har testat återställningsknappen men inget händer.

E591C117-720A-418A-9311-6D5A32CEFD88.jpeg

Förslag?
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Vi köpte husbilen i somras så jag vet inte när den har fungerat senast.

Vätskenivån är bra.

Termostaten fungerar när vi kör värmesystemet på gasol, och det blir varmt av själva värmepatronen när vi kör på el, det är bara det att det inte hörs något från cirkulationspumpen. Eller så går den så väldigt tyst att jag inte hör den. Jämför man med den andra cirkulationspumpen som går på 12v så hör man tydligt när den går.

Jag antar att det bara är att tömma systemet och skruva loss pumpen för inspektion.
 

74-orna

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
30122
Medlemskap
2022
Men det klickar när man trycker på återställningsknappen. Skulle det göra det om det inte gick fram ström?

Jag testade att känna på den men kunde inte känna några vibrationer.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Klick i återställningen är troligen mekaniskt och inte beroende på om det finns ström/spänning eller ej.

Det kan hända att pumphjulet har fastnat (skräp eller avlagringar). Ibland kan man lossa bakstycket (upptill vad det verkar på din bild) på pumpen och komma är pumpaxeln med en skruvmejsel och kanske snurra runt den. Se till att pumpen inte är spänningssatt när du gör det för om den sitter fast och då lossnar så börjar skruvmejseln snurra.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Har haft en sån där i en husvagn på 80-talet.Det som brukade hända med dem efter lång tid var att pumphjulet blev glappt i "höjdled" o låstes fast mot pumphuset när den stannade.Först brukade den skramla till vid stopp,men tillslut orkade den inte dra igång.Fast om du kör enbart på eluppvärmning o rören blir varma runt om i bilen så fungerar det ju.Pumpen hördes inte alls vid drift vill jag minnas.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Det är någon form av magnetism på pumpen så när den startat så lyfter den lite inuti men den går tyst så ett stetoskåp är bra att lyssna med . Tror att jag har en pump i min bra att ha låda
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Vi köpte husbilen i somras så jag vet inte när den har fungerat senast.

Vätskenivån är bra.

Termostaten fungerar när vi kör värmesystemet på gasol, och det blir varmt av själva värmepatronen när vi kör på el, det är bara det att det inte hörs något från cirkulationspumpen. Eller så går den så väldigt tyst att jag inte hör den. Jämför man med den andra cirkulationspumpen som går på 12v så hör man tydligt när den går.

Jag antar att det bara är att tömma systemet och skruva loss pumpen för inspektion.

I min bil så låter 12v pumpen högt
Men 220 är tyst det man ser att cirkulationen fungerar är att det bubblar i expansionskärl
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag bytte både pump och elpatron för några år sedan. I mitt fall var det både patron och cirk.pump som lagt av.
För ett år sedan bytte jag 12v pumpen, för den lät så högt. Nu hör jag inte någon av pumparna.
Det kostade en del men det var luftningen som var jobbigt. Fick stå i backe för att få ut luften, så att luften kom till högsta punkten uppe i alkoven.
Men till sist fick jag ur all luft och resultatet blev jättebra.
Du har väl otur tycker jag, men hoppas det ordnar sig på ett bra sätt.
 
Toppen