• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inget fricamping längre

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Vi är nu på ställplats vid Göta kanal Söderköring pratade med en som stog här i går då var det ca 20 husbilar på gräset utanför för ställplatsen i dag kom det en stor skylt med P förbud Å nu i kväll är det ingen som vill stå där
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Vi har kört från söder i Norge upp till nord Norge,det står husbilar på alla lämpliga platser och det är av alla möjliga nationer.
Rastplatser, parkeringar och div ytor.
Det verkar som det fungerar i Norge.
Sen måste jag lägga in det med tömningstationer finns ut med efter vägarna och det är kostnadsfritt.
Visst det kostar en slant att harva omkring på deras vägar broar och tunnlar.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Vi har kört från söder i Norge upp till nord Norge,det står husbilar på alla lämpliga platser och det är av alla möjliga nationer.
Rastplatser, parkeringar och div ytor.
Det verkar som det fungerar i Norge.
Sen måste jag lägga in det med tömningstationer finns ut med efter vägarna och det är kostnadsfritt.
Visst det kostar en slant att harva omkring på deras vägar broar och tunnlar.
Nei, det funker dessverre ikke. En kirke måtte nylig stenge toalettene for besøkende etter at bobiler tømte kassettene sine der, det er alltid noen om ødelegger for alle andre...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag vet inte om det är Egoistgenerationen, eller om det blivit allmänt, att husbil kan parkera överallt.
Hänsyn till omgivmingen önskas! Toatömningen i soptunnor osv - hur tänker man?!?
Helt klart har det urartat sista åren
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Jag vet inte om det är Egoistgenerationen, eller om det blivit allmänt, att husbil kan parkera överallt.
Hänsyn till omgivmingen önskas! Toatömningen i soptunnor osv - hur tänker man?!?
Helt klart har det urartat sista åren
Sist jag såg en husbilsförare bete sig riktigt illa var det en 75+ i en Concorde som inte orkade flytta på bilen vid gråvattenbrunnen efter jag (som stod näst i kön) påpekade att hans utsläpp var dryga metern från brunnen.

”Jaja, det är ju inte så farligt, det är ju bara diskvatten” sa han och klev flinandes in i bilen medan rännilen sakta letade sig mot närmaste ställplatsens sittgrupp.
Det luktade inte direkt källvatten…

Så det där med generations-snacket köper jag inte. Däremot så är det ju en skillnad på att vi idag har gått från att vara medborgare i ett land till individer som köper tjänster av ett samhälle.
”Sköt dig själv och skit i andra”-mentaliteten är helt enkelt här. Så länge JAG får som JAG villhöver så spelar ingen annan nån roll.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Sist jag såg en husbilsförare bete sig riktigt illa var det en 75+ i en Concorde som inte orkade flytta på bilen vid gråvattenbrunnen efter jag (som stod näst i kön) påpekade att hans utsläpp var dryga metern från brunnen.

”Jaja, det är ju inte så farligt, det är ju bara diskvatten” sa han och klev flinandes in i bilen medan rännilen sakta letade sig mot närmaste ställplatsens sittgrupp.
Det luktade inte direkt källvatten…

Så det där med generations-snacket köper jag inte. Däremot så är det ju en skillnad på att vi idag har gått från att vara medborgare i ett land till individer som köper tjänster av ett samhälle.
”Sköt dig själv och skit i andra”-mentaliteten är helt enkelt här. Så länge JAG får som JAG villhöver så spelar ingen annan nån roll.
Men är det inte just bristen på "sköt dig själv" som är problemet.
 

BirgittaK

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13144
Medlemskap
2024
Upplever att det blivit tuffare att vara ute med husbilen senaste åren. Campingen är inget problem det fungerar bra att boka och betala en slant för ställplatser. Helt okej att betala för service. Problemet jag ser är att parkera en stund på orter man kör förbi för att handla, äta lunch mm. Fick parkeringsböter i Kivik på en avsides tom grusparkering. Det var otydligt skyltat var husbilar kunde stå ( helst inte alls stå) i samhället. Ifrågasätter inte att parkeringsvakterna tolkade skyltarna mer korrekt än vad jag gjorde så jag betalar. Konsekvensen blir dock att nästa gång åker i alla fall vi förbi Kivik eftersom vi inte känner oss välkomna dit som husbilsekipage.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Så är det med dom flesta orter i vårt avlånga land. Frågan jag ställer får P-bolagen in felparkiringsavgifterna från våra internationella bilburna gäster?
Vad jag vet så drivs det inte in några p-avgifter för utländska fordon, vilket skulle bero på att det i Sverige oftast inte är något brott att parkera fel utan bara en avgift. Detta gör att fordonets hemlands myndigheter inte är villiga att medverka till att driva in avgifterna. Dock läste jag någonstans att det hade påbörjats en utredning i syfte att skapa ett system där även p-avgifter kan drivas in i annat land. Dock har jag ingen källa på detta, men vi får väl se hur det går.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.728
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Såg senast igår nedanför Bohus fästning , där en P-Lisa satte en lapp på en Tysk husbil som stod på en PB1 plats.
Utsikten att få in böterna är nog lika med noll dock.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Vad jag vet så drivs det inte in några p-avgifter för utländska fordon, vilket skulle bero på att det i Sverige oftast inte är något brott att parkera fel utan bara en avgift. Detta gör att fordonets hemlands myndigheter inte är villiga att medverka till att driva in avgifterna. Dock läste jag någonstans att det hade påbörjats en utredning i syfte att skapa ett system där även p-avgifter kan drivas in i annat land. Dock har jag ingen källa på detta, men vi får väl se hur det går.
Man kanske skulle byta regskyltar
Till Rumänien tillexpel
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.910
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vad jag vet så drivs det inte in några p-avgifter för utländska fordon, vilket skulle bero på att det i Sverige oftast inte är något brott att parkera fel utan bara en avgift. Detta gör att fordonets hemlands myndigheter inte är villiga att medverka till att driva in avgifterna. Dock läste jag någonstans att det hade påbörjats en utredning i syfte att skapa ett system där även p-avgifter kan drivas in i annat land. Dock har jag ingen källa på detta, men vi får väl se hur det går.
Sverige har varit duktiga på att avkriminalisera. Ett ganska dumt sätt att minska brottsligheten. Lite som att kissa i byxorna..., det värmer lite i början!
 

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
Om man kör utan skyltar så är böterna 1500
Kan skylla på att man tagit bort dom för att inte kunna spåra var man bor (inbrott)och glömde att montera tillbaka dom innan avresa
 
Toppen