• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen taklucka på toa

Kreos

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
530
Medlemskap
2024
Undrar om någon har erfarenhet av att eftermontera en taklucka,och vad man behöver tänka på t.ex.reglar kablar och dyligt.Skulle vara bra om jag fick ta del av eventuell erfarenheter.Vi har en Bürstner 2005.
Henry
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Ingen taklucka på toa

Tänk på det med kablar, i min gamla bil fanns papperslapp där det stod borra här för antenn och jag borrade rakt igenom en 220 volts kabel. Så kolla med instrument innan du borrar och sågar så inga kablar och reglar finns ivägen.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Ingen taklucka på toa

Hej, Nu tror jag det är ovanligt att det går kablar i taket om du inte har nån belysning i närheten.Det går ej heller kablar i väggar eller golv utan dom är oftast förlaggda utmed golv/vägg o skåp Hursom helst kolla gärna upp var reglarna är, har inte monterat någon lucka själv men varit nära ett proffs vid montering. Så jag menar att det är ganska enkelt.
Lycka till
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.680
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ingen taklucka på toa

Hej, det beror lite på vilken taklucka du skall montera, men på de flesta bör du, och på många måste du skära/kreta bort isoleringen mellan inner och yttertaket och montera en träram som du helst limmar fast med PU-lim, så du får ett stumt mått som du kan klämma luckan och innerramen mellan. Kolla också så du inte har någon lucka eller dörr inne i bilen som "smeker" intill taket när du öppnar den och kan träffa den nya takluckramen som sticker ner en bit :wall:.

Lycka till. JANKRO.
 
Toppen