• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Ingen ström till fotsteg....

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Efter att blivit tvungen byta till reservhjulet på grund av släpp i slitbanan och kraftiga vibrationer.....Skulle jag pumpa upp hjulet med 12 voltspumpen och anslöt den då till 12 volrsuttaget innanför dörren. Det fanns då ingen ström i uttaget och sedan gick inte trappan in utan jag var tvungen att frikoppla den och fälla in manuellt. Har nu letat efter fel och tydligen får trappan och detta 12 voltsuttag sin matning från samma ställe. Dessvärre är säkringen till "trittstufe" i elblocket hel men ändå kommer ingen ström. Har elblocket olika matning så det kan vara en säkring i bilens 12 voltsytem som gått?
 
F

F.d. 64253

Guest
Våran trapp har en säkring som går på start batteriet, det mest skumma är, tar jag bort bodelsbatteriet så får jag inte in trappan
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det finns ju ett larm som låter så fort motorn startas och inte trappan är inne så något samband finns mellan bodel och startbatteri. Trappan fungerar ju också utan bodelsbatteri....
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har konstaterat att säkringen i elblocket är hel men att det inte kommer fram någon ström till den.....Alla andra säkringar i elblocket har spänning. Frågan är om något hänt i elblocket eller om det också finns säkringar på annat håll för detta? Fotsteget går ju att fälla in från förarplatsen och det har ju också ett larm under instrumentpanelen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag monterade mitt fotsteg själv så det kanske inte går att jämföra med ett fabriksmonterat dito. Men jag satte dit en säkring, 20A, på +kabeln som går från bodelsbatteriet till strömbrytaren för fotsteget. Allt efter installationsanvisningen.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Nu har jag felsökt.....och mätt. Det är ström fram till tryckknapp och styrbox för fotsteget men sen kommer jag inte längre. Har till och med öppnat boxen runt motorn och lagt på ström direkt på motorns anslutningar men stendöd! Det är ju 2 ingående kablar en för varje håll och sedan jordar den sig i chassit och trappan men där finns jord det har jag mätt upp. Det kan väl inte vara något annat än att motorn bränt på något sätt. Det är en doublestep https://www.thule.com/sv-se/comfort-and-security/steps/thule-double-step-12v---500-_-307579och ny motor kostar närmare 4000 men finns billigare i Tyskland.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Kolen har nog hängt sig. Om motorn vore bränd skulle det gå stor ström och osa bränt! Jag vet inte om motorn går ta isär (eller rättare sagt få ihop efter isärtagningen) men annars byta kol eller få dem glida i hållarna.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tack för tipsen! Det verkar som de flesta handlar om en stegstrappor som inte liknar mitt. Det är en hög gammal alkovbil från 2003 med insteg bak. Men fick tag på en ny komplett motor med växel, kåpa och allt på Ebay.de för 99 €. I Sverige ville de ha 3000 enbart för motorn ......
Jag återkommer med resultatet. Tyvärr tror jag också att elektronikboxen för manövrering bränt i samband med detta då den också ska tända och släcka en lampa vid ingången som inte heller fungerar men lyser när man lägger ström på direkt.
 
Toppen