Hej
Har en Solifer T 600 - Ford Transit uttagen i april 2010. Har just kommit hem från resa till Dolomiterna, Italien. Där upptäckte vi att värmen på vindrutan ej fungerade men däremot strömmar det luft genom övriga luftuttag. Då jag vid hemkomsten ändå skulle serva bilen bad jag verkstan titta på detta. Fick i dag besked att för att undersöka vad det är för fel så måste hela instrumentbrädan monteras ner + AC:n tömmas mm vilket bara det kan ta 5-6 timmar och sen tillkommer felsökning. Bara arbetskostnaden uppskattades grovt till 10-12 000 och sen tillkommer kostnade för material mm. Garantitiden gick ut i våras. Jag tänker försöka hävda hos säljaren att det måste vara ett ursprungsfel men verkstadskillen sa att det också kan röra sig om något som har trillat ner och täppt igen luftkanalen (ex.vis penna/löv) . Är inte säker på när felet uppstod - kan inte påminna mig om att jag använt "defrostern" i någon utsträckning. Verkstan trodde varken att Ford eller försäkringen kommer att täcka in kostnaden även om det rör sig om ett om ett tekniskt fel - att de inte täcker ett främmande föremål kan jag ha viss förståelse för . Någon som har erfarenhet? Känns surt att åka på 15-20 000 kr när bilen är så pass ny.
Har en Solifer T 600 - Ford Transit uttagen i april 2010. Har just kommit hem från resa till Dolomiterna, Italien. Där upptäckte vi att värmen på vindrutan ej fungerade men däremot strömmar det luft genom övriga luftuttag. Då jag vid hemkomsten ändå skulle serva bilen bad jag verkstan titta på detta. Fick i dag besked att för att undersöka vad det är för fel så måste hela instrumentbrädan monteras ner + AC:n tömmas mm vilket bara det kan ta 5-6 timmar och sen tillkommer felsökning. Bara arbetskostnaden uppskattades grovt till 10-12 000 och sen tillkommer kostnade för material mm. Garantitiden gick ut i våras. Jag tänker försöka hävda hos säljaren att det måste vara ett ursprungsfel men verkstadskillen sa att det också kan röra sig om något som har trillat ner och täppt igen luftkanalen (ex.vis penna/löv) . Är inte säker på när felet uppstod - kan inte påminna mig om att jag använt "defrostern" i någon utsträckning. Verkstan trodde varken att Ford eller försäkringen kommer att täcka in kostnaden även om det rör sig om ett om ett tekniskt fel - att de inte täcker ett främmande föremål kan jag ha viss förståelse för . Någon som har erfarenhet? Känns surt att åka på 15-20 000 kr när bilen är så pass ny.