• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Ingen laddning i bodel

Bilar

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31919
Medlemskap
2024
Har en Adriatik 02. Bilen laddar normalt men bodel laddar ingenting. Skulle behöva ett elschema över
bodelen för att se om det finns ett skiljerelä och var det sitter.
 

Bilar

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31919
Medlemskap
2024
Har nu konstaterat att D+ från generatorn inte är OK. Finns 12 V men mycket svag vilket tyder på trasiga dioder.
Tänkte ersätta den med ett : D+simulator relä. Någon som har erfarenhet av sådant relä. Driftsäkerhet?
 

ragnar

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Norge
Hei B, jeg har samme feil som du beskriver. Har en Hymer - Fiat 2,8 mod 2004. Der sitter elektroboks EBL99.
Har du EBL99?
Jeg vet ikke om generatoren har 2. D+ utganger. Mener det kun er 1. Denne slukker også lade lampen når motoren startes, og indikerer at generatoren lader, som du beskriver. 14,4 v. D+ skal ifølge det skjema jeg har sett leveres til Blokk 2 pinne 3 på EBL gjennom en 2A sikring som jeg enda ikke vet hvor er. Noen på forumet som vet?
D+ går fra Blokk 2 pinne 3 til releet som kobler start batteriet til bo. batteriet.
Håper vi her på forumet kan klara ut dette.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Här finns en engelsk manual.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag hade samma problem. Bodelen laddade inte. Hittade ett tips om att glassäkringen inne i EBLn hade gått och att de bytt den. Gör inte det! Jag plockade ut EBL och konstaterade att säkringen gått. Bytte den och fick en smäll när jag kopplade in den igen. Tack och lov finns en firma på västkusten som kunde laga den och nu fungerar den igen :)
 
Toppen