• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen låga, Truma S3002

F

F.d. 11253

Guest
Hej,

Jag är ny som husbilsägare och börjar försöka få ordning och reda på saker. Värmaren kvarstår dock. Jag har fått se att den funkar, och det gör mig irriterad. Jag vet inte alls vad det är jag missar, men det gör förhoppningsvis någon härifrån.

Som jag förstår det så är det batterier för att tända och sedan krävs bara gas? Batterierna är bytta, gasen är på, men jag får varken höra tändgnista eller se låga i titthålet. När jag trycker ner och vrider på vredet hör jag gasen, men som sagt hör jag inget som tänder. Finns det något annat som måste vara på? Vattenkokaren osv har väl inget med detta att göra?

Demonstrationen jag fick av tidigare ägare var enkel, han tryckte ned vredet och kunde sedan visa upp lågan. Vad jag kan tänkas göra för fel nu vet jag inte riktigt.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Ingen låga, Truma S3002

Jag försökte en gång att starta kaminen utan att ha öppnat gaskranen. Då stänger kaminen sin gaskran och det går inte att starta även om Du öppnar den vanliga gaskranen. Du måste stänga av strömmen till kaminen i några sekunder för att kaminen skall återställas. Stäng av huvudbrytaren i 10 sekunder och se sedan till att gaskranen är öppen. Efter denna manöver så startade min panna igen.
Lasse
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Ingen låga, Truma S3002

Hej !
Jag antar du vet att du skall hålla nere start-vredet i minst 10 sekunder för att
pannan skall starta. Om det ändå inte fungerar så tror jag att den inte får
tillräckligt med syre (luft).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Ingen låga, Truma S3002

Hejsan :), lite olika beroende på årtal, men i princip så här.

Du skriver att gasen är på, och då har du väl även öppnat den säkerhetskran inne i bilen som är till värmaren. Du har en kran till kylen en till spiseln och en till värmaren och ev. någon mer om du har ytterligare förbrukare.

Om vi har vredet på noll, helt avstängt när vi börjar............

Så fort du vrider på vredet upp till siffrorna så skall du höra tickandet från tändmodulen. (Vrid den ex. halvägs till femman eller nåt.)

Du skall även se en liten blinkande signal på tändmodulen i takt med gnistan. (Alltså där nere där batterihållaren sitter.)

Sedan trycker du ner vredet för att gasen skall börja strömma, för gasen är avstängd med säkerhetsfunktionen/flamvakten tills du trycker ner vredet.

Då skall lågan tändas på pilotlåga/sparlåga.

Vänta med vredet nertryckt i kanske minst fem sekunder så lågan hinner påverka flamvakten.

När du då släpper upp vredet så håller flamvakten gasolen öppen, i stället för du med nedtryckt vred.

Då skall man se att lågan flammar upp på full styrka, och allt är då ok.

Beroende på vilken siffra du har ställt vredet/termostaten på så går brännaren på fullt klös tills värmen är uppe vid siffervärdet, och då slår den om till pilotlågan igen, tills det kallnar av, och full lågan åter tänds.

Det kan vara lite knepigt att hitta rätt läge, men börja på kanske fyra och jobba vidare därifrån.

Det kanske saknas något på vägen när du försöker tända. Du hör gasen skriver du så vi kan väl tro att det är tändgnistan som saknas.
Det som brukar strula där, är helt enkelt kontakten mellan batterihållaren och tändmodulen där man klickar fast den.
Om du tar bort batterihållaren igen och putsar av och kollar kontaktytorna på den, (det ser bara ut som pianotrådsändar), och sedan kollar ytorna inne i tändmodulen som de ligger an mot, och sedan klickar dit den rejält så brukar gnistan hoppa igång, särskillt med tanke på att det funkade när du köpte bilen.
Batterierna brukar räcka väldigt länge, men kontaktytorna brukar vara rätt känsliga.

Prova detta och hör av dig igen. M.v.h. JANKRO.


Ps. Det blev många "kanske" :oops: i texten, men värmarna är lite olika individer med hur de reagerar på lågan och siffrorna på vredet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11253

Guest
Sv: Ingen låga, Truma S3002

Tack så hemskt mycket allihopa för mycket bra och hjälpsamma svar!

Det jag vet om värmaren är inte mycket mer än att det är en S3002 och att den sitter i en bil från 99, och att den har 2 batterier.

Dock nådde jag viss framgång idag när jag testade lite. Tidigare har alltså inget tänt till, och jag har inte hört det där tickandet JANKRO skriver om. När jag tryckt ned vredet till max har jag kunnat höra gas, men inget mer. Idag drog jag ur batterifacket, sedan även hela den lilla boxen som man sätter i batterierna i. Det var ärgigt och fult, så jag putsade till det och fick på lite kontaktspray. Då blev det lite bättre, och så länge jag höll ett finger tryckt mot så hade jag det klickande ljudet (vilket jag aldrig hört förut!).

Dock drog jag loss det hela någon gång till och lyckades då få av den bruna och den svarta sladden som går till batterierna. Nu är alltså frågan, vilken ska sitta överst och vilken sitter underst? (Spelar det någon roll? Det bör det väl göra då den ena kommer från minus och den andra från plus på batterierna). Får jag in dem på rätt plats igen kan jag förhoppningsvis bli av med glappet.

Skickar med en fruktansvärt dålig bild på det hela, tror tyvärr inte den visar något mer än att jag borde städa.
CAM00196.jpg - Picamatic - upload images to blogs, forums or chats
 
F

F.d. 11253

Guest
Sv: Ingen låga, Truma S3002

Tackar allihopa för tips och råd, idag fick jag ordning på det hela. Det blir antagligen mycket bättre att kunna ha lite värme på när jag tänkte använda bilen vintertid!

Ett par rejäla nybörjarfrågor angående värmare kvarstår dock. En första fråga är ungefär hur mycket gasol man gör av med om man kör värmare på låg temp. Låt säga att den står på en liten låga hela tiden, är det någon som vågar spekulera i hur mycket gasol det drar? Skulle en full flaska klara timmar/dagar/veckor?

2013-11-27_12.18.15.jpg - Picamatic - upload images to blogs, forums or chats
Bilden är på säkerhetskranar osv, som sitter under vasken i bilen. Vad kallas manicken därunder? Den går att ställa i två lägen och fjädrar därimellan, dock har jag lagt märke till att efter att jag stängt och öppnat flaskorna så fungerar gasen bäst för mig när jag har denna vita ratt i något mellanläge. Finns det någon vettig förklaring till detta?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är bara att du skriver några rader om det bråkar. Du har ju en hel del info här som du kan använda först.

(Det har kommit lite annan info om hur regleringen av värmen/lågans storlek sker.
Kanske beroende av modell, årsmodell eller om det finns eltillsats m.m. men ovan har jag skrivit att lågan slår om mellan pilot och huvudlåga vid termostatregleringen. Det verkar som det även finns ett litet bredare område på en del, så tempregleringen sker mer med storleken på huvudlågan innan enbart pilotlågan brinner.)
Men det har ju inte med problemet att det inte funkar alls att göra.

M.v.h. JANKRO.
 

RobinboySweden

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Karlstad
Hej och tack Jankro. Här är jag igen. tyvärr och självklart så gick det inte bra med fixandet. Det var väldig dammigt först som ni ser på bilderna.
Allt fungerade för ett par år sedan när morfarn levde. men nu har jag ingen att fråga.
Jag hör inte gasen och ingenting börjar att klicka som när man tänder kylskåpet med gas.
Men efter ett tag av tryckande och hålla ner så kunde jag känna lite gas lukt. Samt fläkten fungerar.
men inget klickande alls eller pilor elden.
Jag tog fram boxen på vänster sidan men kunde inte se några batteri. Allt satt som det skulle. Damigt bara.
Super frustrerande. Skulle till Göteborg och tillbaka till Karlstad längs västkusten. skulle vara så skönt med värme när man sover :-(
Knappen var som man trycker ner för att starta tändande var väldig trög. Tog bort framsidan och smörjde. men ingen klickande eller pilot eld.
Any Ideas. skulle vara så kul att få igång det. Spisen och kylskåpet fungerar utan problem med gas.

Tack för hjälpen.
mvh Robin på väg till västkusten

Här är bilderna: värmesystem – Google Drive
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du hör inte något tickande ljud och även så borde du se ett blinkande i linsen som du väl har på framsidan av boxen??
Om det inte tickar så kommer det ingen gnista, kommer det ingen gnista så är det nästan alltid batteriboxen som glappar eller ev. den lilla strömbrytaren nere i den fjädrande enheten som styr gasen och även då kontakten till gnistan så fort du vrider vredet till 1 eller mer.
Med den årsmodellen så borde du ha batteriboxen med två AA batterier i. Senare kom en box med ett batteri i.
En bild från en YouTube film på boxen, nog har du väl den här modellen med vita "lampan" nere till höger på enheten ......
TRUMA 3002 tänmodul gamla.JPG
och däri en batteribox??

Om du har en sådan här så byt batterierna, putsa av kontaktdonet i batteriboxen och putsa av de två bockade metalltrådarna inne i lådan som ger kontakten mot batterierna när man sätter boxen på plats. De två tunna kablarna som går fram och tillbaka mellan boxen och vridenheten kan också ha dålig kontakt med troligen väldigt små kabelskor vid boxen.
Man brukar nästan alltid kunna satsa en peng på de kontaktproblem som jag nämnt här, och att något bara skulle ha stått oanvänt och gått sönder är inte troligt.
Man kan också skruva bort siktglaset och blåsa brännaren ren om någon spindel har byggt så mycket nät därnere så det är kortis mellan pinnen och brännaren så gnistan går den vägen och inte behöver hoppa.

Ge inte upp, men hör av dig hur det än går för det skall gå :applaus: M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen Robin... Jag igen :msn_tongue:, hittade YouTubefilmen som jag tidigare hade lånat bilden från.
Tyvärr gjort av en glad tyskspråkig man men bilder och hans visande gör nästan ord överflödiga faktiskt. Filmen visar ungefär det jag skrivit, och mot slutet även lite djupare mekande med själva reglaget.
Som sagt, en liten satsad peng på batterierna, boxen och dålig kontakt.
Efter ca. 4:20 minuter in i filmen så kommer boxen med batterier.


M.v.h. JANKRO.
 

RobinboySweden

HBK Intresserad
Inlägg
15
Kommun
Karlstad
Hej igen. Super bra video. Verkligen. Problemet är att jag inte har batteri eller plats till det på den svart lådan som sitter på min värmare som han visar på videon. "Kainer batteri" :)
Annars ser allt ut som det på video. Så jag vrider, trycker, inget klickande, ingen värme :-(
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, verkar mysko, det har nog bara funnits två varianter på tidigare modeller, dels den som visas med två batterier och dels en nyare variant med en liten lucka och bara ett batteri.
Montro om det har krånglat så originalboxen är utbytt mot någon annan gnistbox som går ev. på 12V ström från bilen.

(En gnistbox original eller annan eftermonterad sköter sig så att säga själv. När den får ström så börjar gnistan att hoppa och när lågan tänds och värmer gnistpinnen nere vid brännaren så "känner" boxen det och gnistan slutar hoppa.... Om lågan skulle släckas/blåsas ut av någon anledning så börjar gnistan hoppa direkt för att återtända lågan. Om lågan inte tänds igen så slår flamvakten av gasolflödet efter kanske ca. 20 sekunder. Det är den avstängningsfunktionen som man bypassar när man tänder lågan genom att trycka ner vredet en stund.)

Du kan inte se några sladdar från boxen mer än den som går till gnistan och vart de i så fall tar vägen? Om det sitter en eftermonterad universalbox så borde den ha en separat strömbrytare till boxen någonstans..... i princip vart som helst, i stället för originalbrytaren nere vid vredet, men också ev. så kan man även ha använt originalbrytaren nere vid vredet om man kör boxen på 12V från batteriet.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen, verkar mysko, det har nog bara funnits två varianter på tidigare modeller, dels den som visas med två batterier och dels en nyare variant med en liten lucka och bara ett batteri.
Montro om det har krånglat så originalboxen är utbytt mot någon annan gnistbox som går ev. på 12V ström från bilen.

(En gnistbox original eller annan eftermonterad sköter sig så att säga själv. När den får ström så börjar gnistan att hoppa och när lågan tänds och värmer gnistpinnen nere vid brännaren så "känner" boxen det och gnistan slutar hoppa.... Om lågan skulle släckas/blåsas ut av någon anledning så börjar gnistan hoppa direkt för att återtända lågan. Om lågan inte tänds igen så slår flamvakten av gasolflödet efter kanske ca. 20 sekunder. Det är den avstängningsfunktionen som man bypassar när man tänder lågan genom att trycka ner vredet en stund.)

Du kan inte se några sladdar från boxen mer än den som går till gnistan och vart de i så fall tar vägen? Om det sitter en eftermonterad universalbox så borde den ha en separat strömbrytare till boxen någonstans..... i princip vart som helst, i stället för originalbrytaren nere vid vredet, men också ev. så kan man även ha använt originalbrytaren nere vid vredet om man kör boxen på 12V från batteriet.

M.v.h. JANKRO.

Det har ju funnits modeller av de här pannorna avsedda för husbilar, då har de ett K i beteckningen istället för S, t.ex. 5000K .
De pannorna är kopplade till bilens 12V elsystem för att de inte skall kunna vara igång under körning. Om jag minns rätt har dom inte heller
någon batteridriven tändning.
 
Toppen