• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen höjning av husbilsskatten

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Efter att EU förändrat sin modell för att beräkna teoretiska CO2-utsläpp ryktas om ytterligare höjningar av skatten då den svenska modell som ligger till grund för beskattning också uppdateras enligt EU:s regelverk. (M) lovar nu att motverka alla förändringar som leder till ytterligare höjningar av skatten.

 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Efter att EU förändrat sin modell för att beräkna teoretiska CO2-utsläpp ryktas om ytterligare höjningar av skatten då den svenska modell som ligger till grund för beskattning också uppdateras enligt EU:s regelverk. (M) lovar nu att motverka alla förändringar som leder till ytterligare höjningar av skatten.

Att lova motverka är inte detsamma som att lova stoppa!

Pålle
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Någon som har koll på hur skatten är på husbilar i övriga Europa?
Är Malus ett svenskt påfund?
Jag är mycket tveksam att de betalar 20/30 Tusen i skatt för sin husbilar i EU
Det mesta ska ju EU anpassas.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Vi måste ju reda planeten... och GT får sova lugnt. Kanske vi som föregångsland ska ta frivilligt på oss extra skatt :=)))
Extra skatt är det nog inte många som vill betala.
Men att rädda världen skulle vara trevligt, MEN....

Sverige har ca 0,13% av jordens befolkning och Kina och Indien tillsammans ca 35,6%.
Vill inte de hjälpa till så spelar det nog inte så stor roll vad du och jag gör.

I Sverige finns det ca 6 milj fordon inte inräknat 2-hjuliga. Av dem är ca 100.000 husbilar, 615.000 lätta lastbilar och 85.000 tunga.
Så husbilarna står för 1,64% av beståndet och snittar 500-600 mil om året. De 85.000 tunga lastbilarna kör mångdubbelt det. Från 4000-9000 mil om året, beroende på vilken form av transport.
Varför skall då husbilarna skattas mer?

Rädda planeten? Den skatten kan jämföras med om du spottar i en höststorm. Tyvärr!
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Ja det du skriver ligger det sanningen i, alla som tagit husbilen ner till Europa och Sydeuropa ser ju hur det ser ut på motorvägarna, i högerfilen ligger lastbilar som ett pärlband, som aldrig tar slut,vid rastplatser står det lastbil efter lastbil.
Den tunga trafiken är en stor bov i detta sammanhang.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vad är ”husbilsskatt”? Betalas det inte lika mycket skatt för hantverkfirmornas Ducato eller Sprinter som det görs för en husbil med samma vikt och lika motor?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vad är ”husbilsskatt”? Betalas det inte lika mycket skatt för hantverkfirmornas Ducato eller Sprinter som det görs för en husbil med samma vikt och lika motor?
Samma skatt nu ja. Men den hindrar ju inte att det skiljer i framtiden.

Egentligen har jag inte koll på hur skatt för transportbilar beräknas men jag kollade några 3,5-tons bilar som låg på 25-26 tkr i årsskatt.
 
Senast ändrad:

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Efter att EU förändrat sin modell för att beräkna teoretiska CO2-utsläpp ryktas om ytterligare höjningar av skatten då den svenska modell som ligger till grund för beskattning också uppdateras enligt EU:s regelverk. (M) lovar nu att motverka alla förändringar som leder till ytterligare höjningar av skatten.

Lite mer.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Extra skatt är det nog inte många som vill betala.
Men att rädda världen skulle vara trevligt, MEN....

Sverige har ca 0,13% av jordens befolkning och Kina och Indien tillsammans ca 35,6%.
Vill inte de hjälpa till så spelar det nog inte så stor roll vad du och jag gör.

I Sverige finns det ca 6 milj fordon inte inräknat 2-hjuliga. Av dem är ca 100.000 husbilar, 615.000 lätta lastbilar och 85.000 tunga.
Så husbilarna står för 1,64% av beståndet och snittar 500-600 mil om året. De 85.000 tunga lastbilarna kör mångdubbelt det. Från 4000-9000 mil om året, beroende på vilken form av transport.
Varför skall då husbilarna skattas mer?

Rädda planeten? Den skatten kan jämföras med om du spottar i en höststorm. Tyvärr!
Helt rätt.
Det är ju som att låta sig kastreras för att grannen har för många barn... som någon uttryckte det på det viset ;=))
 
Toppen