• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ingen förardörr

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2027
Allt fler husbilar tillverkas utan förardörr och passagerardörr. Husbilen har då endast bodelsdörr.

Är det någon som har erfarenheter att berätta om detta? Positivt och negativt!
 
Sv: Ingen förardörr

Vi har förardörr och bodelsdörr men det är inte ofta jag använder förardörren, någon gång när jag ska tanka och sedan brukar jag släppa in Bilprovningen & verkstadsfolket där när bilen är på service, brukar ha ett par foppatofflor ståendes på trappsteget. Inne i bilen har vi aldrig ytterskor på.

//Tommy
 
Sv: Ingen förardörr

Saknar alldrig en förardörr, & hoppas att slippa framöver.
ett dörr en lucka mindre som kan som kan vara ett problem i framtiden.
Mvh
Skoogis:)
 
Sv: Ingen förardörr

Ingen dörr = bättre vinter egenskaper en dörr mindre att få inbrott i.
Med dörr = en flyktväg mindre vid brand/olycka, lite krångligare vid tankning enklare stopp mm.

Allt är delat även baken :wub:
Mikkeman
 
Sv: Ingen förardörr

I løpet av 15 år uten førerdør er det en enda gång jeg kunne hatt nytte av den: på en ferje ble jeg dirigert helt inn til en vegg på høyre side selv om jeg påpekte at det var den siden døren var. Ved start på turen kom styrmann og sa det ikke var lov å sitte i bilen under overfarten (20 min), han ga seg da jeg fortalte at hans dekkmannskap ikke ville ta hensyn ttil at vi ikke hadde dør på venstre side, men dirigerte oss 15 cm fra en vegg.

På de Flair jeg har hatt har det også vært konvektor for Alde-pannan under sidevindu på begge side. Både dette og isolerglass i sidefønster er problematisk med førerdør.
 
Sv: Ingen förardörr

:)Hei.

Har kjørt Flear i sju år med kun bodelsdør, aldri savnet andre dører.
Med isolerte sideruter og Aldevarme helt frem, topp.

Kan anbefales.

Hilsen Atle.
 
Sv: Ingen förardörr

Tja, smaken är ju olika.
Jag tycker förardörren är perfekt om man skall köra upp bilen på klossarna fram.
Sen inbillar jag mig att det är lättare att ta sig ur bilen i händelse av brand eller olycka om man har 2 dörrar.

Men sagt, det finns både fördelar och nackdelar.
 
Sv: Ingen förardörr

Jag tycker det är väldigt praktiskt när jag skall tanka, eller uträtta något annat snabbt utanför bilen i samband med körningen. Sedan har man ju en extra utgång på andra sidan bilen, det är inte så dumt. :)
 
Sv: Ingen förardörr

Tidliger var det et lovforslag i frankrike om påbud for førerdør, dette forslaget er fallt og nå produserer de franske fabrikkene også helintegrerte biler uten førerdør, spesiellt de som bygges med vatnbåren varme.
 
Sv: Ingen förardörr

:cool:Det kan ju faktiskt hända att man åker av vägen och blir liggande med bodelsdörren neråt. Då vore det nog skönt med en reservutgång.
Och allrahelst om det börjar brinna.
Sören
 
Sv: Ingen förardörr

Förardörren kallar jag för tjänstefolkets ingång "Prostinnan" använder huvudingången på höger sida.
Skämt osido:
Vi använder förardörren vid uppställning och vid tankning
 
Sv: Ingen förardörr

Om man ligger på sidan så är nog takluckorna lättaste vägen ut.
Att öppna bildörrar uppåt är nog inte det lättaste.
HaDe Hasse
 
Sv: Ingen förardörr

Jag såg en bil som hade en glaskrosshammare
på instrumentbrädan, god ide!
(Bil med en dörr)
 
Sv: Ingen förardörr

Jag har haft biler med och utan förardörr. Med förardörr har man haft fler möjliga inbrottsvägar. Fördel när man skall tanka, köra upp på klossar. tillfälliga stopp mm.
Utan förardörr, så måste man genom hela bilen när man skall ut för att tanka(hade en Flair med dörr där bak), ibland svårare när man skulle hämta biljetten vid betalvägar i de fall att stationens höjdmätare ansåg att man var lastbil och lämnade biljetten i den höga utmatningen, speciellt om man inte var nära nog.
Fördel, mindre drag, bättre värmekomfort fram, färre inbrottsmöjligheter mm
 
Sv: Ingen förardörr

Jag hade nog saknat den om den försvann men å andra sidan kanske man anpassar sig .
Jag använder den mest när jag skall ut och tanka .
På vintern så är det ju mera kallras från en dörr än en fast vägg .
 
Sv: Ingen förardörr

Råkade för nåt år sen ut för att låset i bodelsdörren gav upp. En fjäder som gått av gjorde att dörren inte kunde öppnas utifrån (utan att göra våld på bilen).

Den gången var det väldigt trivsamt att det fanns en dörr till.....

//Janne
 
Sv: Ingen förardörr

Nog är det praktiskt med en förardörr, det har ju semesterresan under sommaren visat. Om man skall ut och in ett flertal gånger så är det bökigt att kliva mellan stolarna och över jycken för att komma ut på högersidan av bilen allra helst när alla påfyllningar och gasol sitter på vänster sida.

:spinny::wub:
 
Tillbaka
Toppen